JURNAL 3 : MINGGU 3
TARIKH : 6 OGOS – 10 OGOS 2012
Masalah / Peristiwa
- Proses pelaksanaan pengurusan tingkah
laku terhadap murid
Setiap rancangan pengurusan tingkah
laku yang hendak dijalankan perlulah mempunyai perancangan, pelaksanaan program
peneguhan dan penilaian. Namun begitu seorang guru perlulah merancang objektif
tingkah laku secara spesifik dan jelas ditakrifkan sesebuah tingkah laku. Kenal
pasti tingkah laku, tentukan sasaran, pilih strategi, kaji kesan setiap
strategi kemudian aplikasikan strategi, jika strategi tidak berkesan rancang
semula strategi baru.
Proses pelaksanaan pengurusan tingkah
laku saya laksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Tingkah
laku murid lebih jelas dilihat apabila murid melaksanakan aktiviti pengajaran.Sebelum
melaksanakan pengurusan tingkah laku, saya sudah memilih murid yang hendak
diuruskan tingkah lakunya. Saya telah merancang strategi pengurusan
tingkah laku bagi menangani tingkah laku bermasalah oleh murid ini. Murid ini
sering hilang perhatian pada pengajaran
yang sedang dilaksanakan.
Strategi pertama yang saya cuba
lakukan adalah menasihati murid supaya tidak melakukan tingkah laku negatif
tersebut. Saya menjadikan rakan-rakannya sebagai contoh untuk beliau ikuti.
Saya juga memberi lebih perhatian kepadanya agar beliau merasakan dirinya
dihargai. Lebih-lebih lagi, saya turut memberi peluang kepada beliau untuk
melibatkan diri dalam aktiviti. Hal ini menyebabkan timbul kepercayaan dalam
dirinya terhadap saya. Bagi menarik perhatian murid ini dalam pengajaran, saya
mempelbagaikan bahan bantu mengajar yang menarik.
Selain itu juga,
peneguhan-peneguhan turut diberikan untuk memastikan pengekalan tingkah lamu
baru. Peneguhan positif diberikan sekiranya beliau melakukan tingkah laku positif.
Antara peneguhan tersebut berupa pujian seperti “bagus” atau “baik”. Walau bagaimanapun, saya kurang
memberikan ganjaran atau hadiah kerana bimbang murid tersebut akan terlalu
bergantung atau berharap pada ganjaran untuk melakukan tingkah laku yang baik.
Analisis Masalah
- Faktor-faktor
yang mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
Sebelum
pengurusan tingkah laku dijalankan seorang guru perlulah mengetahui
faktor-faktor yang boleh mempengaruhi tingkah laku negatif pelajar. Faktor-faktor
yang menyumbang punca masalah tingkah laku di antaranya ialah persekitaran,
kemahiran komunikasi dan sosial yang terhad,kesukaran tugasan.
Faktor komunikasi di kalangan kanak-kanak juga
menyumbang kepada masalah tingkah laku, terutama daripada kanak-kanak yang
kurang berkomunikasi berbanding kanak-kanak yang boleh berkomunikasi dengan
baik. Kanak-kanak daripada keluarga yang
berkahwin campur juga menyumbang kepada
masalah tingkah laku. Sebagai contoh, perkahwinan campur antara kaum
India dan Melayu akan menyebabkan kanak-kanak berhadapan dengan dua bahasa yang
berbeza.Dan ini menyebabkan kanak-kanak menghadapi masalah dalam komunikasi sosial
mereka.
Faktor
aktiviti dan tahap rangsangan yang tidak membina dan kurang menarik juga akan
menimbulkan masalah tingkah laku di dalam kelas contohnya guru tidak membuat
persediaan yang menarik dan kurang aktiviti menyebabkan kanak-kanak tersebut
cepat jemu dan bosan.
Begitu
juga dengan faktor kesukaran tugasan boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami kekecewaan
dan akan menunjukkan masalah tingkah laku akibat daripada kesilapan dan
mengalami kegagalan dalam tugasan yang diberikan kepada mereka.
- Langkah-langkah
pengurusan tingkah laku
Mengumpul dan merekod data
Selepas
semua pemerhatian dilakukan langkah seterusnya yang perlu dilakukan oleh guru
ialah dengan merekod semua tingkah laku pelajar. Guru perlu mengumpul maklumat
tingkah laku yang hendak diubah sebelum melaksanakan program pengurusan tingkah
laku. Maklumat yang terkumpul dikenali sebagai baseline data. Merekod bertujuan
untuk mengetahui jumlah tingkah laku yang dilakukan dalam sehari, mengetahui
waktu tingkah laku paling banyak berlaku, dan mengetahui sebab-sebab berlaku
tingkah laku tersebut. Maklumat mengenai tingkah laku diperoleh melalui pemerhatian
dan merekod melalui beberapa teknik-teknik rekod seperti rekod neratif, rekod
anekdot, rekod neratif berterusan, rekod kejadian, rekod kekerapan, rekod
jangka masa, rekod had masa dan rekod sampel masa
1) Persampelan masa
Rekod persempelan masa yang telah
dilakukan oleh guru dilaksanakan bagi tujuan mencatat pemerhatian ke atas
tingkah laku kanak-kanak dalam satu jangka masa yang ditetapkan. Guru akan
mengenal pasti kanak-kanak yang akan diperhatikan dalam satu tempoh masa.
Beberapa bahagian masa dan kekerapan berlakunya tingkah laku dibahagikan. Sekurang-kurangnya
dalam masa 10 minit satu tingkah laku
akan direkodkan. Persempelan masa mempunyai beberapa kebaikan iaitu menjimatkan
masa, Maklumat kualitatif sesuai bagi analisis menggunakan statistik, memberi
maklumat mengenai jangka masa tingkah laku itu berlaku, guru dapat mengumpul
data beberapa orang pelajar secara serentak. Serta lebih objektif dan terkawal
kerana tingkah laku adalah nyata dan terhad. Namun begitu persampelan masa juga mempunyai kekurangan di mana rekod
yang diambil hanya tertumpu pasa tingkah laku yang telah ditetapkan sahaja
serta rekod persempelan masa hanya merekod tanpa penerangan yang lebih
terperinci.
Data Persampelan
Masa
Nama Murid : Muhammad Zaini bin
Persekitaran : Bahasa Melayu
Tingkah Laku Sasaran : Kurang tumpuan
Masa Mula : 7.45
pagi
Masa Tamat : 8.45
pagi
Tarikh :
7.45 7.55
8.05 8.15 8.25
8.35 8.45
Sela Masa
Nama murid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Muhammad
Zaini
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
+
|
Petunjuk
: + (Tingkah laku sasaran ditunjukkan)
- (Tingkah
laku sasaran tidak ditunjukkan)
|
Contoh
Ringkasan Pemerhatian:
a. Muhammad Zaini
Jumlah Interval :
7
Selaan di mana tingkah laku ditunjukkan : 4
Peratus tingkah laku sasaran ditunjukkan : 57%
Selaan di mana tingkah laku tidak ditunjukkan : 3
Peratus tingkah
laku sasaran tidak ditunjukkan :
43%
Cadangan Tindakan Susulan
Untuk proses pelaksanaan pengurusan
tingkah laku yang setrusnya, saya merancang untuk menggunakan strategi
mengurangkan tingkah laku dengan cara ‘time-out’
iaitu dengan menempatkan murid
berasingan daripada kumpulan (penjuru bilik, bilik khas) atau mengeluarkan
murid daripada aktiviti kumpulan.
Oleh itu, pada minggu yang seterusnya saya akan mengaplikasikan
cara mengurangkan tingkah laku ‘time-out’
kepada murid.
Kesimpulan
Secara keseluruhannya pengurusan tingkah
laku lazimnya dilakukan jika guru mendapati pelajarnya mempunyai masalah
tingkah laku yang mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran ataupun tingkah
laku yang mendatang bahaya kepada pelajar ataupun orang lain yang berada di
sekelilingnya. Terdapat beberapa langkah Pengurusan tingkah laku yang boleh di
aplikasikan oleh guru. Apa yang perlu dilaksanakan oleh seorang guru ketika
menjalankan proses tingkah laku ini ialah dengan merancang,, melaksanakan
program dan menilai tingkah laku yang ada pada pelajar. Sebarang tingkah laku
yang dijalankan perlulah mempunyai rekod yang jelas untuk guru menilai,
merancang dan melaksanakan pengurusan tingkah laku dengan berkesan. Objektif
pengurusan tingkah laku juga perlulah jelas dan tepat.
Guru juga perlu mengetahui bahawa tempoh
masa untuk menjalankan program pengurusan tingkah laku ini kadang kalanya
memakan masa yang lama bagi merubah tingkah laku yang diingini. Ia bergantung
pada lama manakah tingkah laku negatif ini telah berlaku sama semenjak kecil
atau baru terhasil. Oleh sebab itu la pengurasan tingkah laku perlu dijalankan
dengan sistematik.
Daripada kajian di atas , secara
keseluruhan dapatlah dirumuskan bahawa Pengurusan Tingkah laku amat perlu di
jalankan kepada pelajar-pelajar yang mempunyai masalah tingkah laku yang
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah kepada tingkah
laku yang lebih baik. Pengurusan Tingkah Laku juga dapat membantu kita
mengurangkan atau merubah tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif.
Disediakan oleh ,
Disahkan oleh,
___________________ ___________________
No comments:
Post a Comment
^_^