JURNAL 4 : MINGGU 4
TARIKH : 13 OGOS – 17 OGOS 2012
Masalah / Peristiwa
- Masalah
pelaksanaan pengurusan tingkah laku terhadap murid
Masalah
utama pelaksanaan pengurusan tingkah laku terhadap murid adalah dari segi masa.
Tidak banyak masa yang diperuntukkan untuk melaksanakan pengurusan tingkah laku
ini. Ini adalah disebabkan hanya dua kali seminggu sahaja saya masuk ke kelas
Harapan 5.
Selain
itu, saya juga ada kelas lain yang
perlu dilaksanakan. Waktu untuk
pelaksanaan pengurusan tingkah laku
terhadap murid sangatlah singkat iaitu
hanya satu jam setiap hari selasa dan khamis. Untuk mengambil waktu lain tidak
elok rasanya. Ini adalah kerana, jika saya memanggil dan melaksanakan
pengurusan timgkah laku terhadap murid
pada waktu pelajaran lain kemungkinan murid akan ketinggalan pengajaran subjek
tersebut.
Di
samping itu, saya ada komitmen lain yang perlu saya laksanakan. Bukan setiap
masa saya bersama dengan murid tersebut. Adakalanya saya perlu melaksanakan
tugas lain. Faktor cuaca juga menjadi
satu faktor kepada kekangan pelaksanaan pengurusan tingkah laku. Jika cuaca
hujan, murid yang hendak diuruskan tingkah lakunya tidak dapat hadir ke
sekolah. Ini adalah disebabkan, murid tersebut berjalan kaki ke sekolah dan
cuaca hujan memberi kesukaran untuk murid tersebut ke sekolah.
Oleh
itu, saya perlu menggunakan strategi lain untuk melaksanakan pengurusan tingkah
laku terhadap murid agar pengurusan tingkah laku ini dapat dilaksanakan.
Analisis Masalah
Masalah dari segi masa ini timbul apabila terlalu banyak pekerjaan
yang perlu dilaksanakan dalam masa yang singkat . Selain daripada itu, terdapat
tugas lain yang perlu saya laksanakan dalam masa yang segera. Sebagai contoh,
untuk projek di PPKI saya dan rakan perlu mengemaskini bilik pejabat PPKI Sk ............ Projek ini perlu dilaksanakan dengan segera kerana terdapat
pemantauan yang akan dilakukan oleh pihak luar sempena pemantauan Hari Kualiti
Peringkat Sekolah.
Di damping itu, saya juga tidak
mempunyai banyak masa bersama dengan murid-murid di kelas Harapan 5. Ini adalah
kerana, saya juga turut mengajar di kelas-kelas lain termasuklah kelas di
aliran perdana. Masa yang diperuntukkan untuk mengajar setiap subjek juga
singkat iaitu hanya satu jam setiap
selasa dan khamis. Gangguan daripada aktiviti rutin murid juga menyebabkan
pengajaran bermula lewat daripada masa yang telah ditetapkan.
Pada setiap pagi,murid-murid akan
melaksanakan rutin mereka iaitu mengemas kawasan sekitar PPKI termasuklah
menyapu,mengemop,menyiram pokok bunga, membersihkan tandas, dan banyak lagi. Aktiviti –aktiviti
ini mengambil masa untuk diselesaikan dan selepas itu murid akan berkumpul.
Aktiviti berkumpul pada setiap pagi ini dilakukan untuk menyemak kehadiran
murid serta membuat makluman kepada murid berkenaan perkara-perkara yang perlu
diambil perhatian termasuklah disiplin dan sikap murid. Dan banyak masa yang
diperuntukkan untuk aktiviti-aktiviti rutin tersebut.
Cadangan Tindakan Susulan
Bagi mengatasi masalah kekangan masa seperti
yang telah dinyatakan, saya telah mempunyai beberapa perancangan awal.
Rancangan ini mungkin tidak dapat memastikan RPI yang telah saya rancangkan
terlaksana, tapi ia mungkin dapat membantu saya mencapai walaupun sedikit dari
apa yang disasarkan.
Untuk
strategi yang pertama, saya perlu melaksanakan pengajaran tepat pada masanya
agar masa tidak terbazir banyak untuk melaksanakan aktiviti pengajaran. Jika
masa pengajaran saya adalah pada awal pagi, saya akan memaklumkan kepada guru
pembimbing bahawa saya ada kelas bersama murid Harapan 5 pada masa tersebut.
Jadi, murid harapan 5 tidak perlu berkumpul lama untuk menyemak kehadiran .
Untuk strategi yang seterusnya pula,
saya akan menerapkan unsur permainan dalam pengajaran. Aktiviti ini adalah bagi
meningkat tahap penumpuan murid terhadap pengajaran saya. Memang lumrahnya
kanak-kanak suka terhadap permainan Ini boleh meningkatkan minat murid untuk
mengikuti pengajaran. Saya juga boleh
menggunakan kaedah dan teknik pengajaran Tematik. Strategi pengajaran tematik
ini mempunyai perkaitan rapat dengan aktiviti pengajaran secara kumpulan,
khususnya kumpulan yang mempunyai pelbagai kebolehan.
Strategi
yang seterusnya, di dalam proses pengajaran dan pembelajaran
saya perlu menggunakan kaedah dan teknik pemudahcaraan dimana teknik ini
menumpukan kepada kemahiran saya sendiri untuk memotivasikan murid-murid,
membimbing dan menggalakkan mereka aktif dalam proses pembelajaran tanpa
sebarang gangguan.
Selain mempelbagaikan teknik dan kaedah
pengajaran saya, saya juga akan menggunakan teknik-teknik modifikasi
tingkahlaku. Modifikasi tingkahlaku ialah satu pendekatan yang sistematik untuk
mengubah tingkah laku melalui aplikasi prinsip-prinsip pelaziman. Saya boleh
menggunakan banyak teknik-teknik untuk memodifikasikan tingkahlaku murid-murid.
Kesimpulan
Setiap masalah ada jalan
penyelesaiannya. Walaupun banyak kekangan yang saya hadapi sepanjang proses pelaksanaan
pengurusan tingkah laku terhadap murid, saya berasa bersyukur kerana mendapat
kerjasama yang baik daripada semua guru pendidikan khas di sekolah
tersebut. Mereka membimbing saya dengan bersungguh-sungguh dan berusaha untuk
membuatkan saya tidak menghadapi masalah dalam melaksanakan pengurusan tingkah
laku ini. Mereka sentiasa memberikan
komitmen yang jitu kepada saya walaupun ada sebahagian daripada mereka bukan
guru pembimbing saya. Diharapkan saya dapat melaksanakan pengurusan tingkah
laku ini dengan baik dan dapat mengurus tingkah laku murid yang hendak diubahkan
walaupun tidak secara seratus peratus. Saya akan cuba untuk menguruskan
pengurusan masa saya dengan sebaik mungkin.
Disediakan oleh ,
Disahkan oleh,
___________________ ___________________
No comments:
Post a Comment
^_^