JURNAL
1: MINGGU PERTAMA
TARIKH
: 23 JULAI – 27 JULAI 2012
PENYESUAIAN
DI SEKOLAH DAN PENGENALPASTIAN TENTANG
PENGURUSAN TINGKAH LAKU MURID PENDIDIKAN KHAS
Masalah/Peristiwa
Pada
23 Julai 2012, saya mengalami masalah penyesuaian diri di
tempat baru iaitu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran sekolah
yang baru. Saya kurang pandai untuk
berinteraksi dengan warga sekolah, dan ini menyebabkan saya mengalami kesukaran
untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk praktikum daripada pengurusan
sekolah.
Selain
itu, untuk minggu pertama praktikum ini juga, saya dikehendaki untuk menjalankan
ujian diagnostik bagi mengenalpasti tahap murid dalam pembelajaran. Tugasan
saya juga adalah membuat pemerhatian untuk Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
untuk pengurusan tingkah laku dan akademik. Daripada ujian diagnostik
dijalankan, saya boleh melihat tahap murid dalam akademik dan bagaimana tingkah
laku murid tersebut semasa menjalankan aktiviti.
Analisis
Masalah
-
Masalah
penyesuaian diri di tempat baru
Masalah
penyesuaian diri ini timbul kerana sikap malu dan rendah diri yang ada pada
diri saya. Saya malu untuk bertanya kerana saya kurang pandai untuk
berinteraksi dengan warga sekolah. Masalah sikap malu menjadi kekangan untuk
saya menguruskan dan menyesuaikan diri di sekolah.
Menurut
Teori Keprihatinan (Fuller 1969), terdapat tiga peringkat mengenai penyesuaian diri guru iaitu iaitu Peringkat Keprihatinan Diri, Peringkat
Keprihatinan Terhadap Tugas,dan Peringkat Impak.
Peringkat Keprihatinan Diri
-
Apakah
pelajar suka saya?
- Bolehkah saya mengajar apabila diselia?
- Apakah yang dikatakan oleh guru lain
tentang saya.
-
Apakah
BBM saya sesuai dengan murid?
Peringkat Keprihatinan terhadap Tugas:
- Adakah
bahan-bahan pengajaran yang saya gunakan bersesuaian?
-
Adakah saya mempunyai masa yang
mencukupi untuk menyampaikan isi kandungan ini?
Peringkat Impak :
- Bagaimana cara saya memotivasikan murid saya?
- Apakah cara saya mewujudkan rasa kejayaan
dalam kalangan pelajar saya?
- Adakah pelajar saya mempunyai disiplin yang
tinggi?
Pengenalan
Pengurusan Tingkah Laku
- Definisi
Pengurusan Tingkah Laku
Pengurusan tingkah laku boleh
ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku
bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.
(Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005). Setiap guru mesti ada satu bentuk
sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan
produktif. Membimbing tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku
negatif dan bebas gangguan.
Bermula dari tahun 1920-an,
kajian-kajian yang berkaitan dengan tingkah laku menunjukkan faktor-faktor
luaran atau persekitaran yang berlaku sebelum atau selepas sesuatu peristiwa
akan merangsang seseorang individu mempamerkan sesuatu tingkah laku yang
khusus. Pada umumnya hasil kajian saintifik pengurusan tingkah laku
mencadangkan bahawa; “Kebanyakkan tingkah laku adalah dipelajari. Ini bermakna
tingkah laku baru atau alternatif boleh dipelajari pada bila-bila masa”.
Tingkah laku yang negatif seperti
agresif, suka merosakkan harta benda boleh di ubah kepada tingkah laku baru
yang lebih positif jika individu itu diberi intervensi yang dirancang dengan
teliti iaitu sesuai dan sistematik. Pengurusan tingkah laku adalah program
tingkah laku yang berbentuk saintifik yang dibuat secara analisis untuk
menghasilkan perubahan tingkah laku sosial yang positif bagi seorang individu
(Bear, Wolf and Risley, 1968).
Manakala modifikasi atau
pengubahsuaian pula adalah satu pendekatan berstruktur dan bersistematik bagi
meningkatkan tingkah laku diingini, mengurangkan tingkah laku yang buruk, dan
mengekalkan tingkah laku sasaran. Pendekatan ini banyak mengamalkan peneguhan
bagi mencapai matlamat pengubahsuaian tingkah laku yang diingini. Dalam
pengurusan tingkah laku, perkara-perkara asas yang meliputi perkara-perkara
berikut sangat dititiberatkan seperti perancangan yang rapi, kumpulan sasaran
samaada secara individu atau berkumpulan, teknik intervensi yang berkesan dan
penilaian secara objektif.
Selain
itu, terdapat juga beberapa perkara yang perlu diambil kira dengan teliti
tentang murid khas sebelum program pengurusan tingkah laku dilaksanakan iaitu
kesedaran bahawa setiap murid adalah unik, tiada satu cara yang berkesan dalam
semua keadaan bagi semua murid dan proses intervensi akan dihadkan kecuali
ianya berkaitan dengan keperluan dan kehendak murid dari aspek kognitif,
afektif dan psikomotor murid saling berkait. Semua perkara-perkara ini sangat
penting dalam pelaksanaan program pengurusan tingkah laku.
Pengurusan tingkah laku juga dapat
ditakrifkan sebagai ‘All actions ( and inactions) a teacher engaged in that
enhances the probability that children, individually and in groups, will
develop effectives skills that productive and socially acceptable. (Shea & Bauer,
1987). Behaviour management is a complex set of skills that must be planned,
implemented, and evaluated often in an ongoing effort to provide an effective
education for all students. (SPEED 3803 : Behaviour Management in Special
Education)
- Pentaksiran
Tingkah Laku
David
Lambert dan David Lines 2000, penaksiran adalah proses pengumpulan,
menterjemah, merekod dan menggunakan maklumat mengenai respon pelajar kepada
tugas pendidikan. Gearheat 1990, penaksiran adalah proses yang melibatkan
pengumpulan dan penterjemahan secara saintifik sesuatu maklumat yang luas
berdasarkan keputusan intervensi dan apabila bersesuaian, keputusan klasifikasi
dan penempatan. Menurut Salvia dan Ysseldy 1978 . Penaksiran adalah proses
pengumpulan data dengan tujuan mengenalpasti dan mengesan masalah pelajar dan
membuat keputusan mengenai pelajar.
Menurut
Bailey dan Woldery 1992. penaksiran adalah suatu proses mengumpul maklumat bagi
tujuan membuat keputusan . Manakala, menurut Mc Cluhen 1994 pula ,penaksiran
kanak-kanak khas ialah proses sistematik mengumpul maklumat yang relevan
bertujuan membuat keputusan pembelajaran dan perundangan yang berkaitan dengan
peruntukan perkhidmatan khas. Penaksiran pembelajaran juga meliputi usaha
memahami masalah pembelajaran pelajar dan faktor-faktor yang memberi kesan
kepada pencapaian sekolah dan perkembangan diri murid dari berbagai peringkat
umur.
Bagi kanak-kanak
yang dikenalpasti mempunyai masalah tingkah laku, pemerhatian akan dilaksanakan
untuk mengetahui situasi sebenar kanak-kanak tersebut secara semula jadi. Ia
dilakukan secara tidak disedari supaya kanak-kanak tidak berpura-pura di mana
fokus pemerhatian adalah untuk mengetahui tahap kefungsian kanak-kanak secara
semula jadi tanpa diganggu oleh faktor-faktor lain. Penilaian boleh dibuat
semasa individu terlibat dalam aktiviti-aktiviti hariannya seperti bermain,
bekerja dalam kumpulan dan penglibatannya dalam aktiviti secara berkumpulan dan
sebagainya.
Terdapat beberapa kaedah atau teknik yang boleh digunakan
oleh pemerhati bagi merekod tingkah laku murid. Antaranya adalah time-sampling,
event/ frequency recording, duration recording, interval recording, senarai
semak, rekod anekdot dan sekil kadar.
Cadangan Tindakan Susulan
Perancangan
awal dalam tugasan ini adalah dengan mengumpul maklumat mengenai murid yang
hendak diuruskan tingkah lakunya. Sumber yang terbaik adalah guru pendidikan
khas yang mengajar murid tersebut. Ini adalah kerana guru tersebut lebih dekat
dan lebih mengenali murid tersebut . untuk pengurusan tingkah laku tersebut,
saya telah memilih kaedah senarai semak dan pemerhatian. Apa yang saya perlu
lakukan adalah :
a) Saya
perlu mengenali karakter setiap murid pendidikan khas agar saya dapat
mengenalpasti masalah yang mereka hadapi.
b) Saya
perlu membuat pemerhatian terhadap murid yang dipilih untuk pengurusan tingkah
laku agar saya mengetahui tentang murid tersebut.
Kesimpulan
Pengurusan
tingkah laku adalah merupakan salah satu aspek terpenting yang wajib dikuasai
oleh seorang guru sama ada peringkat rendah mahupun menengah. Hal ini adalah
berikutan kerana untuk mendidik dan mengajar seseorang kanak-kanak, kita
terlebih dahulu perlu tahu bagaimana untuk mengawal tingkah laku mereka sebelum
mereka dapat belajar. Hal ini adalah lebih penting kepada guru pendidikan khas
kerana mereka bakal menghadapi tingkah laku kanak-kanak yang pelbagai dan susah
di uruskan. Terdapat banyak cara dan kaedah yang boleh digunakan untuk
meningkatkan serta menghapuskan tingkah laku kanak-kanak.
Disediakan oleh , Disahkan
oleh,
___________________
___________________
No comments:
Post a Comment
^_^