KESEDARAN KEPELBAGAIAN SOSIO-BUDAYA
KESEDARAN KEPELBAGAIAN SOSIO-BUDAYA
Bahasa
Jantina
Struktur
masyarakat
Adat
resam
Bangsa
Kepercayaan
q BANGSA
ü Menurut Kamus Dewan
(1999), bangsa merupakan sekumpulan orang yang mempunyai ciri-ciri kebudayaan,
nilai dan aspirasi yang sama
ü Menurut Kamus Pelajar
(1993), bangsa ditakrifkan sebagai kumpulan manusia yang sama asal usulnya
serta serupa sifatnya.
ü Bangsa merupakan
suatu kelompok manusia yang di anggap memiliki identiti bersama, yang bersatu
pada satu wilayah dan mempunyai keterikatan dengan wilayah tersebut
ü Contohnya, Melayu,
Cina dan India di Malaysia yang hidup bersama sejak dahulu dan telah membentuk
identiti Malaysia yang ada kini.
ü Bangsa juga merujuk
kepada nilai sosial seperti bekerjasama, toleransi, hormat-menghormati,
setiakawan, dedikasi, persahabatan, perkongsian, kesabaran dan kegigihan yang
boleh dipupuk dalam kalangan murid untuk mencorakkan suasana bilik darjah yang
sihat dan dinamik.
ETNIK / KAUM
Merujuk kepada kelompok
manusia yang mempunyai budaya yang berbeza
merangkumi-:
- cara berfikir
- cara bertindak
- Sistem politik
- Kepercayaan
- Agama
- Bahasa
- Adat resam
Ras
Ò Satu kelompok manusia
yang mempunyai persamaan dari segi ciri-ciri fizikal.
Ò Kelompok sosial yang
mempunyai tanda pengenalan kolektif berasaskan ciri-ciri fizikal-biologikal
yang nyata seperti warna kulit, warna mata, warna rambut dan sebagainya
Ò Merujuk kepada satu
kelompok manusia yang menganggap diri atau dianggap oleh kelompok lain sebagai
berbeza daripada kelompok mereka berasaskan dasar perbezaan fizikal
Keadaan di
Malaysia
Ò Malaysia merupakan
sebuah negara berbilang kaum yang pernah menghadapi konflik etnik.
Ò Hubungan antara etnik yang berbeza wujud dalam suasana yang
baik dan mampu memacu perkembangan ekonomi negara.
Ò Hubungan etnik
mencerminkan darjah dan sumber ketegangan sosial dalam sesebuah masyarakat
Ò Hubungan etnik
mempengaruhi dasar sosial dan perancangan sosial sesebuah negara
Penyerapan budaya
Ò Penyerapan budaya
melalui beberapa proses
q Asimilasi
budaya
masyarakat majoriti/ dominan menyerap budaya masyarakat minoriti/imigran
tanpa membawa perubahan kepada kebudayaan
yang menyerapnya.
q Amalgamasi
proses
percantuman dari segi biologi berlaku
melalui perkahwinan campur
perkahwinan
akan menghasilkan satu kelompok baru
yang seterusnya membentuk budaya baru dalam masyarakat berkenaan
q Pluralisme
proses
mempertahankan kepelbagaian budaya
ciri-ciri
kebudayaan pelbagai kelompok dikekalkan
setiap
etnik mempunyai hak terhadap warisan kelompok, justeru itu terus mengamalkan
budaya yang diwarisinya.
q Akomodasi
setiap
etnik menyedari nilai dan norma antara satu sama lain.
Mereka
menghormati budaya etnik lain dan dalam masa yg sama mempertahankan budaya
mereka sendiri.
q Akulturasi
Masyarakat
menerima dan meminjam unsur- unsur budaya golongan majoriti tanpa mengubah unsur-unsur budaya asal
proses
ini juga dikenali sebagai asimilasi budaya
q STRUKTUR MASYARAKAT /
KELAS SOSIAL
Ò Masyarakat merupakan
sekelompok besar manusia yang hidup saling berhubungan dan bergantungan
berasaskan satu budaya serta bidang tertentu dan mempunyai matlamat yang sama
Ò Roucek dan Warren
(1979) – masyarakat sebagai satu kumpulan manusia yang berhubung secara tetap
dan tersusun dalam manjalankan aktiviti secara kolektif dan merasakan bahawa
mereka hidup bersama
Ò De Fleur (1974) –
masyarakat sebagai sebuah pola yang sangat kompleks mengenai organisasi sosial,
dimana ahli-ahlinya saling bergantung dan terdapat garis panduan bagi semua
bidang tingkah laku sosial.
Ciri-ciri utama masyarakat
Ø Hidup berkelompok
Ø Mempunyai budaya
Ø Sering mengalami
perubahan
Ø Saling berinteraksi
sama ada dalaman dan dengan pihak luar
Ø Mempunyai pemimpin
Ø Mempunyai aturan
sosial
Ø Struktur masyarakat
atau kelas sosial berperanan untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan
masyarakat.
Ø Pergaulan bebas dan
tidak berkelompok dalam satu masyarakat juga akan menentukan pola kehidupan
masyarakat.
Ø Contohnya, murid
golongan bawahan dapat bergaul dan berinteraksi dengan murid golongan atasan
tanpa mengira budaya dan masyarakat lain
Ø Murid perlu
didedahkan supaya mereka dapat mengelakkan rasa tinggi diri dan seterusnya
menerima rakan sebagai sebahagian daripada komuniti dalam kehidupan mereka
Ø Hubungan yang baik
juga dapat memupuk nilai persahabatan, nilai kerjasama dan nilai toleransi
dalam bilik darjah yang menjamin kesejahtaeraan dan keharmonian murid.
Ø Hubungan yang baik
menunjukkan adanya nilai-nilai penyayang dapat disemai dalam jiwa murid-murid.
Ø Oleh itu, masalah
tingkah laku yang tidak diingini dapat dikurangkan dan dibendung dengan lebih
berkesan
Ø Murid golongan
bawahan dan golongan atasan dapat bergaul tanpa mengira budaya dan masyarakat
lain
Ø Secara langsung satu
suasana pembelajaran yang kondusif akan terbentuk
q KEPERCAYAAN
Ò Kepercayaan bermaksud
akuan akan benarnya terhadap sesuatu perkara.
Ò Seseorang yang
menaruh kepercayaan akan berasa ‘pasti’ terhadap sesuatu perkara yang berkenaan
Ò Kepercayaan dalam
konteks psikologi adalah bermaksud suatu keadaan jiwa yang berkaitan dengan
sikap berkedudukan memihak.
Ò Kepercayaan akan
membentuk nilai yang akan menjadi amalan dalam kehidupan masyarakat.
Ò Kamus Dewan
(1994) - kepercayaan merupakan keyakinan atau akuan mengenai
kebenaran berlakunya sesuatu
Ò Kepercayaan adalah
sesuatu yang dipercayai dan diterima secara turun-temurun
Kepercayaan masyarakat Melayu
Ø Masyarakat Melayu
banyak meninggalkan pelbagai kepercayaan yang mana dalamnya mengandungi
pelbagai pantang larang, tunjuk ajar dan nasihat yang berguna
Ø Bertujuan untuk
mendidik tetapi disampaikan secara halus supaya tidak menyinggung perasaan
mereka yang ditegur malah dapat memperkayakan adat dalam masyarakat
Ø Contohnya
•
Melarang
anak duduk atas bantal
•
Tidak
boleh menyanyi atau bersiul di dapur
Kepercayaan masyarakat Cina
Ø Percaya kepada
semangat yang ekkuatannya luar biasa – semangat yang berada di dalam fenomena
alam seperti langit, matahari, tanah air, tumbuhan dan gunung
Ø Fenomena ‘Yang’ dan
‘Ying’
Ø ‘Jade’ – memberi
kekayaan dan keharmonian
Ø Feng-shui – memberi
tuah dalam kehidupan
Kepercayaan masyarakat India
Ø Dewa-dewi
Ø Unsur alam
Ø Unsur jahat seperti
hantu, roh dan penunggu
Ø Sesiapa yang
melanggar kepercayaan biasanya akan menerima nasib buruk atau kesan negatif
Ø Nilai dan kepercayaan
adalah saling berkaitan
Ø Kepercayaan memberi
hala tuju manusia tentang kehidupan
Ø Nilai merupakan
prinsip-prinsip yang menentukan apakah yang sesuai dan bermoral dalam sesebuah
masyarakat
Ø Nilai dalam
masyarakat boleh mempengaruhi norma masyarakat tersebut
q BAHASA
Bahasa
merupakan satu sistem komunikasi yang menggunakan bunyi atau simbol dengan
pengertian yang tidak harus digunakan dengan sewenag-wenangnya, tetapi
mempunyai struktur
Cole
(1998) – bahasa adalah satu set simbol-simbol dan aturcara-aturcara yang
disusun bersama dengan kaedah yang bermakna sengan sistem komunikasi kompleks
Bahasa
adalah bersifat dinamik kerana bersesuaian dengan kelompok masyarakat dan
peredaran masa
Fungsi bahasa dalam masyarakat
- Menggambarkan suasana
- Menyampaikan maklumat antara penutur
dengan pendengar
- Supaya pendengar menyambut (percakapan)
- Untuk menyatakan perasaan
§ Untuk
mempertingkatkan prestasi dalam aspek penggunaan bahasa, aktiviti pertandingan,
perbahasan, syarahan dan pidato adalah digalakkan sebagai galakan pengggunaan
bahasa.
§ Sekolah Wawasan (tiga
aliran sekolah yang berbeza) –membolehkan murid- murid di SJKC menguasai bahasa
Melayu dan bahasa kebangsaan disamping membolehkan murid memahami budaya,
bahasa serta pemikiran rakannya daripada kaum yang berlainan.
q ADAT RESAM
Adat resam
-
Sesuatu
cara yang telah ditentukan untuk melakukan sesuatu yang telah diakui oleh
masyarakat.
-
Kelaziman
yang diharapkan daripada anggota masyarakat dan turut mempunyai kesan (isbat)
kepada pelaku samada positif atau negatif.
-
Adat
resam 3 kaum utama di Malaysia:
1.
Adat
Resam Melayu
2.
Adat
Resam Cina
3.
Adat
Resam India
Adat Resam Melayu
“ Biar Mati anak,
jangan mati adat”.
- Perumpamaan berikut jelas menunjukkan
bahawa masyarakat Melayu sangat mementingkan adat.
- Tatacara dan adat resam masyarakat Melayu banyak dipengaruhi oleh adat yang
diwarisi oleh budaya Hindu yang disesuaikan mengikut unsur-unsur Islam.
- Adat ini dapat dilihat dari pada 3 aspek
kehidupan
a)
Adat
resam kelahiran
b)
Adat
resam perkahwinan
c)
Adat
resam kematian
§ Adat resam yang masih
diteruskan dan diamalkan hingga hari ini….
a)
Melenggang
perut
b)
Meminang
& bertunang
c)
Kematian
d)
Bersunat
e)
Bercukur
jambul
Adat Resam India
Antara
adat resam India yang masih diteruskan dan diamalkan:
•
Sewaktu
mengandung – Adat Valaikaappu
•
Semasa
bersalin – membisikkan nama Tuhan (Gayati Mantiram)
q JANTINA
Menurut Butler &
Manning (1998), “ the term gender describes masculinity and feminity- the
thoughts, feelings and behaviour that identify one as either male or female”.
Walaupun terdapat
persamaan antara lelaki dan perempuan, namun masih terdapat perbezaan antara
mereka.
Guru hendaklah
mengenalpasti dan merancang pengalaman pembelajaran yang bersesuaian dengan
jantina.
Faktor jantina turut
mempengaruhi pembentukan iklim di dalam bilik darjah, justeru itu, guru harus
mengetahui pengaruh jantina terhadap pembelajaran murid
Campuran jantina di
dalam bilik darjah memberi peluang murid-murid lelaki dan perempuan bergaul
dengan lebih tertib, bertanggungjawab, menghormati perbezaan yang wujud dari
segi jantina serta meluaskan lagi ruang persefahaman dan toleransi.
No comments:
Post a Comment
^_^