IMPLIKASI
KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA
PENGENALAN
Kepelbagaian sosio-budaya dalam sistem
masyarakat majmuk di negara kita akan memberi kesan secara langsung kepada
perkembangan sistem pendidikan secara umumnya dan kepada suasana pembelajaran
khususnya.
JENIS SOSIO-BUDAYA ( DALAM
KONTEKS MALAYSIA )
1. Kelas sosial (sosial
strata)
Golongan atasan
Golongan pertengahan-atasan
Golongan pertengahan-bawahan
Golongan pekerja (working class)
Golongan bawahan
2. Kaum
3. Jantina
IMPLIKASI
KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA :
q Guru
q Murid
q Sekolah
q Kurikulum
Tersirat
Ø IMPLIKASI TERHADAP GURU
Kepercayaan
-
Kepercayaan merupakan idea berkongsi tentang bagaimana
dunia beroperasi. Ia merupakan kesimpulan dan tafsiran tentang masa lalu,
penjelasan tentang masa kini atau ramalan bagi masa depan. Ia mungkin
berdasarkan fikiran biasa, cerita rakyat agama atau sains atau gabungan satu
atau lebih daripada elemen.
-
Aspek Kepercayaan
Guru mengenali pelbagai kepercayaan
Guru menghormati kepercayaan masyarakat
setempat walaupun mempunyai kepercayaan yang berbeza
Penerapan
nilai
-
Nilai merupakan satu standard berkongsi
tentang apa yang betul, diingini dan dihormati
-
Penerapan
nilai
Positif
Guru
boleh mengaplikasikan serta memperkenalkan
nilai-nilai murni dalam budaya masyarakat tertentu kepada masyarakat
yang lain.
Negatif
Guru sukar untuk menerapkan nilai-nilai murni
kepada murid-murid akibat cara hidup serta budaya yang diamalkan.
Norma
dan Sekatan
-
Norma merupakan peraturan tentang apa yang
boleh atau tidak boleh dilakukan
-
Sekatan merupakan ganjaran dan hukuman yang
menggalakan manusia mematuhi norma
-
Norma
dan Sekatan
Guru mengetahui norma dan sekatan dalam budaya murid-muridnya.
Guru
perlu memikirkan aspek norma dan sekatan sewaktu merancang pengajaran
Komunikasi
-
Komunikasi bermaksud perhubungan secara
langsung atau tidak langsung
-
Komunikasi
Guru sukar untuk berinteraksi dengan murid
Wujud suasana yang tidak mesra
Guru
sukar untuk mentafsir murid-muridnya
Menganggu proses pengajaran
Komunikasi sehala
Teknologi
-
Teknologi merupakan satu perkumpulan
pengetahuan praktis dan peralatan untuk meningkatkan lagi keberkesanan
tenaga pekerja dan mengubah persekitaran untuk kegunaan manusia
-
Teknologi
Guru boleh menggunakan kemudahan
teknologi untuk mendapatkan pelbagai
maklumat berkaitan budaya bagi melancarkaan proses pengajaran
Bahasa
-
Bahasa
merupakan satu set simbol yang digabung
untuk membawa makna kepada ahli masyarakat
-
Bahasa
Guru mungkin bermasalah dalam menyampaikan
maklumat kepada murid-murid
Proses pengajaran dan pembelajaran tidak lancar
Ø IMPLIKASI TERHADAP MURID
POSITIF
ü Berpeluang
mempelajari kepelbagaian budaya
ü membentuk
interaksi sosial yang baik
ü Memperkembangkan
bakat
NEGATIF
ü mempunyai
masalah dalam kerja kumpulan
ü Masalah
komunikasi dan bahasa
ü Sukar
mewujudkan persefahaman
ü wujud perasaan rendah diri dan tidak yakin
pada diri sendiri
CARA
MENGATASI
q Guru
mewujudkan interaksi yang baik antara guru dan murid dalam proses pengajaran
dan pembelajaran
q Guru
hendaklah mengambil daya usaha untuk menunjukkan kemesraan
q Guru
hendaklah bersedia melayani murid-murid mengikut kebolehan dan sifat mereka
yang berlainan.
q Memberi
pendedahan murid-murid terhadap kepelbagaian sosio budaya
q Mempelbagaikan
kaedah pengajaran
q Menggalakkan
aktiviti yang melibatkan penglibatan semua murid
q Menghormati
dan memahami keadaan sosial murid-murid
q Guru
hendaklah mengadakan suasana demokratik dalam kelas
Ø IMPLIKASI
KEPADA SEKOLAH
Wujudnya pelbagai jenis sekolah di Malaysia
pendekatan yang lebih khusus penting bagi
memastikan kepelbagaian pendidikan untuk memenuhi minat dan potensi,
kecenderungan dan kebolehan murid di pelbagai jenis sekolah.
Jenis-jenis
Sekolah Rendah
v Sekolah
Kebangsaan (bahasa melayu)
v Sekolah
Jenis Kebangsaan Cina (bahasa cina)
v Sekolah
Jenis Kebangsaan Tamil (bahasa tamil)
Jenis-jenis
Sekolah Menengah
v Sekolah Menengah Kebangsaan
v Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina
v Sekolah Berasrama Penuh
ü memberi
peluang kepada murid cemerlang khususnya dari luar bandar mendapat pendidikan
yang terbaik supaya mereka lebih berjaya.
v Sekolah Menengah Teknik
ü Memberi
peluang belajar kepada pelajar yang cenderung dalam bidang teknikal dan
vokasional
ü Matlamat:
menyediakan tenaga mahir dan separuh mahir yang mencukupi
v Sekolah Menengah Kebangsaan Agama
ü Diwujudkan
bagi menyediakan pendidikan islam kepada murid.
ü memupuk
potensi murid dari segi minat, kreativiti sahsiah dan kepimpinan serta
menyediakan peluang melanjutkan pelajaran dalam pelbagai bidang ilmu, dalam dan
luar negara.
v Sekolah Bestari
ü Mempunyai
reka bentuk yang menarik, infrastruktur yang lengkap dan terletak dalam kawasan
strategik, iaitu berhampiran dengan Kompleks Kerajaan Persekutuan.
§ Sekolah
di kejiranan cyberjaya dan putrajaya
v Sekolah Pendidikan Khas
ü Menyediakan
pendidikan khas kepada murid yang bermasalah penglihatan, pendengaran dan
pembelajaran.
ü Matlamat:
supaya mereka menjadi insan yang berdikari dan dapat menyumbang kepada
pembangunan negara.
§ Autisme,Sindrom
down,Hyperaktif,dan disleksia
v Sekolah premier
ü Sekolah
yang mempunyai tradisi yang panjang seperti sekolah yang berusia 100 tahun atau
lebih.
–
Contoh:
•
Victoris institution, SM St John, Maktab Sultan Ismail, Sekolah Zainab
v Sekolah wawasan
ü Ditubuhkan
untuk mewujudkan perpaduan di kalangan murid yang berbeza kaum
ü Apabila
anak Melayu, Cina dan India dapat berinteraksi sejak peringkat awal
persekolahan sudah tentu lahir satu generasi Malaysia yang bersifat pelbagai
budaya.
Ø IMPLIKASI
KEPADA KURIKULUM TERSIRAT
Takrif
kurikulum tersirat (Hidden/latent kurikulum)
-
Some of the outcomes or by-products of Schools
Includes all of the recognised and sometimes unintended knowledge,
values, and beliefs that are part of the learning process in
schools and classrooms………
(Horn, 2003:298)
Takrif
kurikulum tersirat (Hidden/latent kurikulum)
-Refer to the transmission
of norms, values and beliefs conveyed in both the formal education
content and the social interactions within schools.
- Merujuk kepada norma,
nilai dan kepercayaan yang disebarkan
melalui pendidikan formal dan interaksi sosial di
sekolah
Jenis-jenis
kurikulum tersirat
Amalan, prosedur, peraturan, pertalian
(relationships)dan struktur di sekolah
Struktur sosial bilik darjah, cara guru mengurus
kuasa, peraturan berkaitan hubungan
guru-murid, aktiviti pembelajaran yang
piawai, penggunaan bahasa oleh guru, buku teks, penggunaan alt pandang-dengar, perabut,
binaan bilik darjah, amalan disiplin, jadual waktu, sistem pemantauan,
Jenis pengalaman yang diperoleh oleh setiap
pelajar sangat-sangat bergantung kepada
ciri-ciri moral dan ideologi guru itu sendiri walaupun ini mungkin
berlaku secara tidak sedar.
Kurikulum tersirat bukan sahaja diperoleh daripada guru tetapi juga melalui interaksi dengan
rakan sedarjah
Kurikulum tersirat juga boleh diaplikasikan
melalui aktiviti berpesatuan,kegiatan panatia dan aktiviti dalam kokurikulum.
Melalui kurikulum tersirat kementrian
berusaha membentuk bangsa yang bersatu dan saling menerima budaya antara kaum.
Ciri-ciri
kurikulum tersirat
q Merangkumi
semua pengalaman pembelajaran.
q Boleh
menjadi objektif pembelajaran tetapi hasilan pembelajaran adalah bersifat
relatif dan agak sukar diukur secara kuantitatif.
q Merangkumi
nilai-nilai yang dibentuk oleh pelaksana kurikulum itu sendiri(guru dan
pelajar)
q Kewujudan
adalah berbeza-beza bergantung kepada lokasi persekitaran dan latar belakang
pelaksana kurikulum.
No comments:
Post a Comment
^_^