Friday 18 May 2012

BAB 4 ISU-ISU KETAKSAMAAN PELUANG PENDIDIKAN


ISU – ISU KETAKSAMAAN PELUANG PENDIDIKAN

*      ORANG ASLI
*      INDIGENOUS
*      MASYARAKAT PEDALAMAN

ORANG ASLI
v  Orang Asli merujuk masyarakat yang kebanyakannya tinggal di dalam atau pinggir hutan.
v  Mereka terdiri daripada tiga rumpun bagsa iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Asli.
v  Umumnya, ekonomi majoriti orang Asli masih lagi berasaskan pertanian dan bersifatkan sara diri.

FAKTOR
Ø  Kebanyakan Orang Asli masih lagi terpinggir kerana infrastuktur dan prasarana kurang lengkap di kawasan tempat tinggal mereka.
§  Keadaan ini berlaku di sekolah dan menyebabkan mereka tidak dapat nikmati keadaan bilik darjah yang selesa kerana mereka tidak mendapat bekalan elektrik dan prasarana seperti kipas yang tidak mencukupi.
Ø  Di samping itu, golongan bijak pandai kurang dalam kalangan mereka.
§  Ini menyebabkan tiada persaingan yang sihat dalam aspek kemajuan pendidikan.
Ø  Tempat kediaman terlalu jauh dari sekolah.
Ø  Taraf ekonomi yang agak rendah.
Ø  Ketiadaan tenaga pengajar yang berjuang untuk memajukan Orang Asli.
Ø  Latar  belakang akedemik yang rendah
§  Minat belajar dalam kalangan mereka masih berada di tahap yang rendah
Ø  Tahap pendidikan isi rumah Orang Asli juga rendah
§  Ibu bapa kurang mengambil berat akan pelajaran anak-anak mereka.
INDIGENOUS
v  Merujuk kepada Penduduk Pribumi pedalaman Sabah dan Sarawak.
v  Mereka dibezakan dari segi kawasan tempat tinggal, ekonomi dan budaya.
v  Mereka juga masyarakat etnik yang tinggal jauh di pedalaman  dan masih belum dapat menerima sebarang perubahan dunia luar.

FAKTOR
Ø  Mereka masih taksub kepada sistem kehidupan mereka yang telah dibina sejak dulu lagi.
Ø  Sistem pendidikan sekolah yang dikembangkan di tanah air belum menyentuh sistem belajar orang asli.
§  Mereka masih belum bersedia menerima perubahan dalam dunia pendidikan.
Ø  Mereka juga masih berpegang kepada budaya dan pendidikan tradisional mereka.
§  Proses pendidikan itu sesuai dengan kudrat dan perkembangan mereka.
§  Proses belajar mereka mencakupi 4 hal.
§  Mengalami sesuatu secara nyata
§  Memikirnya secara konseptual
§  Mengamati sesuatu sambil merenung
§  Mencubakannya dalam situasi lain
§  Sistem belajar asli, memiliki kepekaan terhadap  alam dan nilai-nilai budaya.


MASYARAKAT PEDALAMAN
v  Merujuk kepada semua masyarakat atau kelompok etnik yang tinggal di kawasan pedalaman.
v  Berlaku kerana migrasi, nomad atau faktor perubahan geografi bumi.
v  Ia juga boleh terjadi kerana penerimaan kemajuan yang lembab oleh penduduk atau suatu kawasan tertentu.

FAKTOR
Ø  Kekurangan guru pakar yang berpengalaman dalam satu – satu bidang.
Ø  Pertumbuhan pusat urban yang lembab.
§  Kegagalan sesuatu kawasan untuk berkembang sebagai pusat penawaran khidmat perbandaran yang efektif.
Ø  Jurang digital yang wujud.
§  Perbezaan dari segi akses kepada kemudahan ICT
Ø  Bahasa pertuturan yang berbeza.
§  Menyebabkan interkasi dua hala antara guru dengan penduduk tempatan kurang berkesan.
Ø  Jurang antara pelajar normal dan berkeperluan khas.
§  Kekurangan tenaga pengajar dan kemudahan untuk mengajar pelajar normal dan berkeperluan khas secara berasingan.

KESIMPULAN
*      Dasar KPM adalah untuk merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, tahap sosioekonomi dan tahap keupayaan murid.
*      Matlamat KPM adalah untuk memastikan semua sekolah dan murid mempunyai peluang dan keupayaan yang sama untuk cemerlang.
*      Usaha merapatkan jurang sejak RMKe–3 dan diteruskan dalam RMKe-9
*      Jesteru, adalah menjadi tanggungjawab semua untuk merapatkan jurang perbezaan tersebut.
*      Sebagai guru, kita bertanggungjawab untuk merealisasikan hasrat kerajaan melalui dasar-dasar yang terdapat dalam KPM.

No comments:

Post a Comment

^_^