ISU – ISU KETAKSAMAAN
PELUANG PENDIDIKAN
ORANG ASLI
INDIGENOUS
MASYARAKAT PEDALAMAN
ORANG
ASLI
v Orang Asli merujuk
masyarakat yang kebanyakannya tinggal di dalam atau pinggir hutan.
v Mereka terdiri
daripada tiga rumpun bagsa iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Asli.
v Umumnya, ekonomi
majoriti orang Asli masih lagi berasaskan pertanian dan bersifatkan sara diri.
FAKTOR
Ø
Kebanyakan
Orang Asli masih lagi terpinggir kerana infrastuktur dan prasarana kurang
lengkap di kawasan tempat tinggal mereka.
§
Keadaan
ini berlaku di sekolah dan menyebabkan mereka tidak dapat nikmati keadaan bilik
darjah yang selesa kerana mereka tidak mendapat bekalan elektrik dan prasarana
seperti kipas yang tidak mencukupi.
Ø
Di
samping itu, golongan bijak pandai kurang dalam kalangan mereka.
§
Ini
menyebabkan tiada persaingan yang sihat dalam aspek kemajuan pendidikan.
Ø
Tempat
kediaman terlalu jauh dari sekolah.
Ø
Taraf
ekonomi yang agak rendah.
Ø
Ketiadaan
tenaga pengajar yang berjuang untuk memajukan Orang Asli.
Ø
Latar belakang akedemik yang rendah
§
Minat
belajar dalam kalangan mereka masih berada di tahap yang rendah
Ø
Tahap
pendidikan isi rumah Orang Asli juga rendah
§
Ibu
bapa kurang mengambil berat akan pelajaran anak-anak mereka.
INDIGENOUS
v Merujuk kepada
Penduduk Pribumi pedalaman Sabah dan Sarawak.
v Mereka dibezakan dari
segi kawasan tempat tinggal, ekonomi dan budaya.
v Mereka juga
masyarakat etnik yang tinggal jauh di pedalaman
dan masih belum dapat menerima sebarang perubahan dunia luar.
FAKTOR
Ø
Mereka
masih taksub kepada sistem kehidupan mereka yang telah dibina sejak dulu lagi.
Ø
Sistem
pendidikan sekolah yang dikembangkan di tanah air belum menyentuh sistem
belajar orang asli.
§
Mereka
masih belum bersedia menerima perubahan dalam dunia pendidikan.
Ø
Mereka
juga masih berpegang kepada budaya dan pendidikan tradisional mereka.
§
Proses
pendidikan itu sesuai dengan kudrat dan perkembangan mereka.
§
Proses
belajar mereka mencakupi 4 hal.
§
Mengalami
sesuatu secara nyata
§
Memikirnya
secara konseptual
§
Mengamati
sesuatu sambil merenung
§
Mencubakannya
dalam situasi lain
§
Sistem
belajar asli, memiliki kepekaan terhadap
alam dan nilai-nilai budaya.
MASYARAKAT
PEDALAMAN
v Merujuk kepada semua
masyarakat atau kelompok etnik yang tinggal di kawasan pedalaman.
v Berlaku kerana
migrasi, nomad atau faktor perubahan geografi bumi.
v Ia juga boleh terjadi
kerana penerimaan kemajuan yang lembab oleh penduduk atau suatu kawasan
tertentu.
FAKTOR
Ø
Kekurangan
guru pakar yang berpengalaman dalam satu – satu bidang.
Ø
Pertumbuhan
pusat urban yang lembab.
§
Kegagalan
sesuatu kawasan untuk berkembang sebagai pusat penawaran khidmat perbandaran
yang efektif.
Ø
Jurang
digital yang wujud.
§
Perbezaan
dari segi akses kepada kemudahan ICT
Ø
Bahasa
pertuturan yang berbeza.
§
Menyebabkan
interkasi dua hala antara guru dengan penduduk tempatan kurang berkesan.
Ø
Jurang
antara pelajar normal dan berkeperluan khas.
§
Kekurangan
tenaga pengajar dan kemudahan untuk mengajar pelajar normal dan berkeperluan
khas secara berasingan.
KESIMPULAN
Dasar
KPM adalah untuk merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, tahap sosioekonomi
dan tahap keupayaan murid.
Matlamat
KPM adalah untuk memastikan semua sekolah dan murid mempunyai peluang dan
keupayaan yang sama untuk cemerlang.
Usaha
merapatkan jurang sejak RMKe–3 dan diteruskan dalam RMKe-9
Jesteru,
adalah menjadi tanggungjawab semua untuk merapatkan jurang perbezaan tersebut.
Sebagai
guru, kita bertanggungjawab untuk merealisasikan hasrat kerajaan melalui
dasar-dasar yang terdapat dalam KPM.
No comments:
Post a Comment
^_^