ISU – ISU KETAKSAMAAN
PELUANG PENDIDIKAN



ORANG
ASLI
v Orang Asli merujuk
masyarakat yang kebanyakannya tinggal di dalam atau pinggir hutan.
v Mereka terdiri
daripada tiga rumpun bagsa iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Asli.
v Umumnya, ekonomi
majoriti orang Asli masih lagi berasaskan pertanian dan bersifatkan sara diri.
FAKTOR
Ø
Kebanyakan
Orang Asli masih lagi terpinggir kerana infrastuktur dan prasarana kurang
lengkap di kawasan tempat tinggal mereka.
§
Keadaan
ini berlaku di sekolah dan menyebabkan mereka tidak dapat nikmati keadaan bilik
darjah yang selesa kerana mereka tidak mendapat bekalan elektrik dan prasarana
seperti kipas yang tidak mencukupi.
Ø
Di
samping itu, golongan bijak pandai kurang dalam kalangan mereka.
§
Ini
menyebabkan tiada persaingan yang sihat dalam aspek kemajuan pendidikan.
Ø
Tempat
kediaman terlalu jauh dari sekolah.
Ø
Taraf
ekonomi yang agak rendah.
Ø
Ketiadaan
tenaga pengajar yang berjuang untuk memajukan Orang Asli.
Ø
Latar belakang akedemik yang rendah
§
Minat
belajar dalam kalangan mereka masih berada di tahap yang rendah
Ø
Tahap
pendidikan isi rumah Orang Asli juga rendah
§
Ibu
bapa kurang mengambil berat akan pelajaran anak-anak mereka.
INDIGENOUS
v Merujuk kepada
Penduduk Pribumi pedalaman Sabah dan Sarawak.
v Mereka dibezakan dari
segi kawasan tempat tinggal, ekonomi dan budaya.
v Mereka juga
masyarakat etnik yang tinggal jauh di pedalaman
dan masih belum dapat menerima sebarang perubahan dunia luar.
FAKTOR
Ø
Mereka
masih taksub kepada sistem kehidupan mereka yang telah dibina sejak dulu lagi.
Ø
Sistem
pendidikan sekolah yang dikembangkan di tanah air belum menyentuh sistem
belajar orang asli.
§
Mereka
masih belum bersedia menerima perubahan dalam dunia pendidikan.
Ø
Mereka
juga masih berpegang kepada budaya dan pendidikan tradisional mereka.
§
Proses
pendidikan itu sesuai dengan kudrat dan perkembangan mereka.
§
Proses
belajar mereka mencakupi 4 hal.
§
Mengalami
sesuatu secara nyata
§
Memikirnya
secara konseptual
§
Mengamati
sesuatu sambil merenung
§
Mencubakannya
dalam situasi lain
§
Sistem
belajar asli, memiliki kepekaan terhadap
alam dan nilai-nilai budaya.
MASYARAKAT
PEDALAMAN
v Merujuk kepada semua
masyarakat atau kelompok etnik yang tinggal di kawasan pedalaman.
v Berlaku kerana
migrasi, nomad atau faktor perubahan geografi bumi.
v Ia juga boleh terjadi
kerana penerimaan kemajuan yang lembab oleh penduduk atau suatu kawasan
tertentu.
FAKTOR
Ø
Kekurangan
guru pakar yang berpengalaman dalam satu – satu bidang.
Ø
Pertumbuhan
pusat urban yang lembab.
§
Kegagalan
sesuatu kawasan untuk berkembang sebagai pusat penawaran khidmat perbandaran
yang efektif.
Ø
Jurang
digital yang wujud.
§
Perbezaan
dari segi akses kepada kemudahan ICT
Ø
Bahasa
pertuturan yang berbeza.
§
Menyebabkan
interkasi dua hala antara guru dengan penduduk tempatan kurang berkesan.
Ø
Jurang
antara pelajar normal dan berkeperluan khas.
§
Kekurangan
tenaga pengajar dan kemudahan untuk mengajar pelajar normal dan berkeperluan
khas secara berasingan.
KESIMPULAN





No comments:
Post a Comment
^_^