PEMBINAAN
PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA
PENGURUSAN PERSEKITARAN FIZIKAL




Aspek 1- penyediaan persekitaran fizikal yang
efektif
Ø Mempunyai
peralatan asas-papan hitam, papan kenyataan,ruang yang selesa,meja, kerusi,
almari, bahan-bahan bacaan, bahan bantuan mengajar.
Ø Susunan
meja dan kerusi sesuai-untuk memudahkan murid mengadakan aktiviti kumpulan
dan berpusatkan murid.
Ø Bilik
darjah berukuran 7 meter x 9 meter boleh memuatkan 40 murid.
Ø Cahaya
cukup serta pintu dan tingkap yang terbuka- untuk peredaran udara.
Ø Papan
kenyataan yang dilengkapi jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi,
pelan keselamata, sudut mata pelajaran, sudut bacaan, kata motivasi,komputer,CD
dan LCD-melahirkan budaya bilik darjah yang kondusif.
Ø Penyediaan
persekitaran fizikal dapat membentuk budaya disiplin, kerjasama,sayang kepada
keindahan alam, mematuhi setiap arahan, kehidupan berkualit, yang melambangkan
sebahagian daripada keimanan.
Ø Juga
menyeronokan,bermotivasi,bermoral,kreatif menjadi pengajaran dan pembelajaran
lebih fokus.
Aspek 2-persediaan untuk mengahsilkan P&P
yang berkesan.
Ø Merangkumi
alatan dan bahan bantu mengajar.
Aspek 3-keselamatan
Ø Menyediakan
peraturan dan amalan bilik darjah.
Ø Peraturan
diwujudkan bukan untuk menyekat tetapi mengawal dan mencorak tingkah laku yang
positif dan mencegah perlakuan negatif.
Ø Peraturan
berpandukan pekeliling sekolah
Ø Pelanggaran
peraturan akan mengakibatkan murid diberi nasihat, amaran dan tindakan.
Ø Ruang
dan pergerakan harus fleksibiliti.
Ø Ianya
melibatkan susun atur meja dan kerusi murid.
Ø Ia
akan memberi keselesaan kepada murid untuk belajar.
Aspek 4-kebersihan dan keindahan bilik darjah
Ø Guru
boleh menggunakan daya kreativiti murid untuk memastikan kelas bersih dan
ceria.
Ø Rasa
hormat perlu diterapkan supaya mereka sentiasa bekerjasama untuk mewujudkan
keceriaan dalam kelas.
Ø Kelas
yang ceria meransang ingin belajar yang tinggi.
Aspek 5-pengcahayaan,pengudaraan dan kedudukan murid
Ø Mendorong
murid untuk memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran.
Ø Penggunaan
papan kenyataan akan meningkatkan amalan membaca dan perbincangan bersama rakan
sebaya.
PENGURUSAN PERSEKITARAN SOSIO-EMOSI


Bagaimana menguruskan persekitaran sosio-ekonomi?
Ø Guru
memberi pujian kepada murid untuk terus terlibat dalam aktiviti bilik darjah.
Ø Ganjaran
dalam bentuk hadiah seperti token ekonomi turut boleh diberikan kepada murid.
Ø Peneguhan
positif –untuk menambahkan kebarangkalian gerak balas daripada murid.
Ø Peneguhan
negatif-membawa kesan yang tidak menyeronokan.
Ø Menguruskan
emosi murid-supaya murid dapat menerima hakikat terhadap kekuatan dan kelemahan
diri.
Ø Mereka
perlu belajar menerima diri, orang lain dan semulajadi secara seadanya.
Ø Kesan
emosi stabil-minat yang dalam,disenangi rakan,boleh menerima demokrasi secara
terbuka, suka berjenaka,boleh menanggung konflik dalam kelas.
Ø Kesan
emosi tidak stabil-sentiasa dalam kebimbingan, sikap putus asa dan akan
jejaskan prestasi murid.
Ø Menguruskan
emosi dengan:
v bina
hubungan positif dengan guru dan murid
v guru
harus mengamalkan kepimpinan demokrasi dan tidak terlalu mengongkong murid.
v pengajaran
harus lebih menggunakan pendekatan asertif dan berpusatkan murid.
v guru
perlu mengambil berat keperluaan fisiologi dan akademik murid.
v bina
hubungan positif denga rakan
v murid
diberi pelunag bersosial sesama mereka dalam aktiviti P&P.
v guru
mengajar murid untuk mengenali perasaan diri dan perasaan orang lain.
Kepentingan perkembangan sosio-emosi
- Kanak-kanak
dapat menunjukkan kesedaran, menerima kanak-kanak yang berbeza serta
meluahkan emosi dan perasaannya.
- Perkembangan
kemahiran menyelesaikan masalah mengembangkan esteem kendiri dan perasaan
hormat-menghormati dikalangan kanak-kanak.
- Nilai-nilai
murni,keyakinan,initiatif pergaulan diri dan initiatif pergaulan srta
persefahaman antara mereka juga berkembang bila mereka digalakkan membuat
keputusan yang bertanggungjawab.
Tindakan guru untuk meningkatkan motivasi
murid


No comments:
Post a Comment
^_^