PEMBINAAN
PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA
PENGURUSAN PERSEKITARAN FIZIKAL
Satu proses mendapat penyertaan, kerjasama,
dan campur tangan ahli untuk mencapai objektif organisasi dalam gerak kerja.
Lemlech(1988)-pengurusan sebagai orkestra
dalam kehidupan.
Penyusunan suasana bilik darjah bagi
memaksimumkan keberkesanan,pemantauan, perkembangan serta tanggungjawab guru
dalam memikirkan terlebih dahulu masalah yang timbul.
Marzano (2003)-tindakan guru dalam bilik
darjah memberi impak dua kali ganda dalam pencapaian murid berbanding dengan
polisi sekolah berkenaan dengan kurikulum, penilaian kerjasama antara guru dan
penglibatan masyarakat.
Aspek 1- penyediaan persekitaran fizikal yang
efektif
Ø Mempunyai
peralatan asas-papan hitam, papan kenyataan,ruang yang selesa,meja, kerusi,
almari, bahan-bahan bacaan, bahan bantuan mengajar.
Ø Susunan
meja dan kerusi sesuai-untuk memudahkan murid mengadakan aktiviti kumpulan
dan berpusatkan murid.
Ø Bilik
darjah berukuran 7 meter x 9 meter boleh memuatkan 40 murid.
Ø Cahaya
cukup serta pintu dan tingkap yang terbuka- untuk peredaran udara.
Ø Papan
kenyataan yang dilengkapi jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi,
pelan keselamata, sudut mata pelajaran, sudut bacaan, kata motivasi,komputer,CD
dan LCD-melahirkan budaya bilik darjah yang kondusif.
Ø Penyediaan
persekitaran fizikal dapat membentuk budaya disiplin, kerjasama,sayang kepada
keindahan alam, mematuhi setiap arahan, kehidupan berkualit, yang melambangkan
sebahagian daripada keimanan.
Ø Juga
menyeronokan,bermotivasi,bermoral,kreatif menjadi pengajaran dan pembelajaran
lebih fokus.
Aspek 2-persediaan untuk mengahsilkan P&P
yang berkesan.
Ø Merangkumi
alatan dan bahan bantu mengajar.
Aspek 3-keselamatan
Ø Menyediakan
peraturan dan amalan bilik darjah.
Ø Peraturan
diwujudkan bukan untuk menyekat tetapi mengawal dan mencorak tingkah laku yang
positif dan mencegah perlakuan negatif.
Ø Peraturan
berpandukan pekeliling sekolah
Ø Pelanggaran
peraturan akan mengakibatkan murid diberi nasihat, amaran dan tindakan.
Ø Ruang
dan pergerakan harus fleksibiliti.
Ø Ianya
melibatkan susun atur meja dan kerusi murid.
Ø Ia
akan memberi keselesaan kepada murid untuk belajar.
Aspek 4-kebersihan dan keindahan bilik darjah
Ø Guru
boleh menggunakan daya kreativiti murid untuk memastikan kelas bersih dan
ceria.
Ø Rasa
hormat perlu diterapkan supaya mereka sentiasa bekerjasama untuk mewujudkan
keceriaan dalam kelas.
Ø Kelas
yang ceria meransang ingin belajar yang tinggi.
Aspek 5-pengcahayaan,pengudaraan dan kedudukan murid
Ø Mendorong
murid untuk memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran.
Ø Penggunaan
papan kenyataan akan meningkatkan amalan membaca dan perbincangan bersama rakan
sebaya.
PENGURUSAN PERSEKITARAN SOSIO-EMOSI
Pengurusan socio-emosi berkesan dapat
meransang dan mengekalkan minat murid untuk mencapai matlamat.
Woolfolk(1990)-motivasi atau kuasa dalaman
akan membangkitkan, mengarah dan mengawal minat serta tingkah laku murid.
Bagaimana menguruskan persekitaran sosio-ekonomi?
Ø Guru
memberi pujian kepada murid untuk terus terlibat dalam aktiviti bilik darjah.
Ø Ganjaran
dalam bentuk hadiah seperti token ekonomi turut boleh diberikan kepada murid.
Ø Peneguhan
positif –untuk menambahkan kebarangkalian gerak balas daripada murid.
Ø Peneguhan
negatif-membawa kesan yang tidak menyeronokan.
Ø Menguruskan
emosi murid-supaya murid dapat menerima hakikat terhadap kekuatan dan kelemahan
diri.
Ø Mereka
perlu belajar menerima diri, orang lain dan semulajadi secara seadanya.
Ø Kesan
emosi stabil-minat yang dalam,disenangi rakan,boleh menerima demokrasi secara
terbuka, suka berjenaka,boleh menanggung konflik dalam kelas.
Ø Kesan
emosi tidak stabil-sentiasa dalam kebimbingan, sikap putus asa dan akan
jejaskan prestasi murid.
Ø Menguruskan
emosi dengan:
v bina
hubungan positif dengan guru dan murid
v guru
harus mengamalkan kepimpinan demokrasi dan tidak terlalu mengongkong murid.
v pengajaran
harus lebih menggunakan pendekatan asertif dan berpusatkan murid.
v guru
perlu mengambil berat keperluaan fisiologi dan akademik murid.
v bina
hubungan positif denga rakan
v murid
diberi pelunag bersosial sesama mereka dalam aktiviti P&P.
v guru
mengajar murid untuk mengenali perasaan diri dan perasaan orang lain.
Kepentingan perkembangan sosio-emosi
- Kanak-kanak
dapat menunjukkan kesedaran, menerima kanak-kanak yang berbeza serta
meluahkan emosi dan perasaannya.
- Perkembangan
kemahiran menyelesaikan masalah mengembangkan esteem kendiri dan perasaan
hormat-menghormati dikalangan kanak-kanak.
- Nilai-nilai
murni,keyakinan,initiatif pergaulan diri dan initiatif pergaulan srta
persefahaman antara mereka juga berkembang bila mereka digalakkan membuat
keputusan yang bertanggungjawab.
Tindakan guru untuk meningkatkan motivasi
murid
Murid diberi ruang kenestetik,mengadun unsur
musical, puitis dan teater untuk mengelakkan bosan supaya emosi tidak terjejas
Aktiviti yang ringan dan menyeronokkan yang
tidak berkaitan dapat dilaksanakan mengikut kesesuaian masa dan topik yang
dipelajari.
No comments:
Post a Comment
^_^