Friday 18 May 2012

BAB 5 PEMBINAAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA


PEMBINAAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA

PENGURUSAN PERSEKITARAN FIZIKAL
*      Satu proses mendapat penyertaan, kerjasama, dan campur tangan ahli untuk mencapai objektif organisasi dalam gerak kerja.
*      Lemlech(1988)-pengurusan sebagai orkestra dalam kehidupan.
*      Penyusunan suasana bilik darjah bagi memaksimumkan keberkesanan,pemantauan, perkembangan serta tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah yang timbul.
*      Marzano (2003)-tindakan guru dalam bilik darjah memberi impak dua kali ganda dalam pencapaian murid berbanding dengan polisi sekolah berkenaan dengan kurikulum, penilaian kerjasama antara guru dan penglibatan masyarakat.

Aspek 1- penyediaan persekitaran fizikal yang efektif
Ø  Mempunyai peralatan asas-papan hitam, papan kenyataan,ruang yang selesa,meja, kerusi, almari, bahan-bahan bacaan, bahan bantuan mengajar.
Ø  Susunan meja dan kerusi sesuai-untuk memudahkan murid mengadakan aktiviti kumpulan dan  berpusatkan murid.
Ø  Bilik darjah berukuran 7 meter x 9 meter boleh memuatkan 40 murid.
Ø  Cahaya cukup serta pintu dan tingkap yang terbuka- untuk peredaran udara.
Ø  Papan kenyataan yang dilengkapi jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamata, sudut mata pelajaran, sudut bacaan, kata motivasi,komputer,CD dan LCD-melahirkan budaya bilik darjah yang kondusif.
Ø  Penyediaan persekitaran fizikal dapat membentuk budaya disiplin, kerjasama,sayang kepada keindahan alam, mematuhi setiap arahan, kehidupan berkualit, yang melambangkan sebahagian daripada keimanan.
Ø  Juga menyeronokan,bermotivasi,bermoral,kreatif menjadi pengajaran dan pembelajaran lebih fokus.
Aspek 2-persediaan untuk mengahsilkan P&P yang berkesan.
Ø  Merangkumi alatan dan bahan bantu mengajar.

Aspek 3-keselamatan
Ø  Menyediakan peraturan dan amalan bilik darjah.
Ø  Peraturan diwujudkan bukan untuk menyekat tetapi mengawal dan mencorak tingkah laku yang positif dan mencegah perlakuan negatif.
Ø  Peraturan berpandukan pekeliling sekolah
Ø  Pelanggaran peraturan akan mengakibatkan murid diberi nasihat, amaran dan tindakan.
Ø  Ruang dan pergerakan harus fleksibiliti.
Ø  Ianya melibatkan susun atur meja dan kerusi murid.
Ø  Ia akan memberi keselesaan kepada murid untuk belajar.

Aspek 4-kebersihan dan keindahan bilik darjah
Ø  Guru boleh menggunakan daya kreativiti murid untuk memastikan kelas bersih dan ceria.
Ø  Rasa hormat perlu diterapkan supaya mereka sentiasa bekerjasama untuk mewujudkan keceriaan dalam kelas.
Ø  Kelas yang ceria meransang ingin belajar yang tinggi.

Aspek 5-pengcahayaan,pengudaraan dan kedudukan murid
Ø  Mendorong murid untuk memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran.
Ø  Penggunaan papan kenyataan akan meningkatkan amalan membaca dan perbincangan bersama rakan sebaya.


PENGURUSAN PERSEKITARAN SOSIO-EMOSI
*      Pengurusan socio-emosi berkesan dapat meransang dan mengekalkan minat murid untuk mencapai matlamat.
*      Woolfolk(1990)-motivasi atau kuasa dalaman akan membangkitkan, mengarah dan mengawal minat serta tingkah laku murid.

Bagaimana menguruskan persekitaran sosio-ekonomi?
Ø  Guru memberi pujian kepada murid untuk terus terlibat dalam aktiviti bilik darjah.
Ø  Ganjaran dalam bentuk hadiah seperti token ekonomi turut boleh diberikan kepada murid.
Ø  Peneguhan positif –untuk menambahkan kebarangkalian gerak balas daripada murid.
Ø  Peneguhan negatif-membawa kesan yang tidak menyeronokan.
Ø  Menguruskan emosi murid-supaya murid dapat menerima hakikat terhadap kekuatan dan kelemahan diri.
Ø  Mereka perlu belajar menerima diri, orang lain dan semulajadi secara seadanya.
Ø  Kesan emosi stabil-minat yang dalam,disenangi rakan,boleh menerima demokrasi secara terbuka, suka berjenaka,boleh menanggung konflik dalam kelas.
Ø  Kesan emosi tidak stabil-sentiasa dalam kebimbingan, sikap putus asa dan akan jejaskan prestasi murid.
Ø  Menguruskan emosi dengan:
v  bina hubungan positif dengan guru dan murid
v  guru harus mengamalkan kepimpinan demokrasi dan tidak terlalu mengongkong murid.
v  pengajaran harus lebih menggunakan pendekatan asertif dan berpusatkan murid.
v  guru perlu mengambil berat keperluaan fisiologi dan akademik murid.
v  bina hubungan positif denga rakan
v  murid diberi pelunag bersosial sesama mereka dalam aktiviti P&P.
v  guru mengajar murid untuk mengenali perasaan diri dan perasaan orang lain.
Kepentingan perkembangan sosio-emosi
  • Kanak-kanak dapat menunjukkan kesedaran, menerima kanak-kanak yang berbeza serta meluahkan emosi dan perasaannya.
  • Perkembangan kemahiran menyelesaikan masalah mengembangkan esteem kendiri dan perasaan hormat-menghormati dikalangan kanak-kanak.
  • Nilai-nilai murni,keyakinan,initiatif pergaulan diri dan initiatif pergaulan srta persefahaman antara mereka juga berkembang bila mereka digalakkan membuat keputusan yang bertanggungjawab.
Tindakan guru untuk meningkatkan motivasi murid
*      Murid diberi ruang kenestetik,mengadun unsur musical, puitis dan teater untuk mengelakkan bosan supaya emosi tidak terjejas
*      Aktiviti yang ringan dan menyeronokkan yang tidak berkaitan dapat dilaksanakan mengikut kesesuaian masa dan topik yang dipelajari.

No comments:

Post a Comment

^_^