TOPIK 1: KEPENTINGAN KEMAHIRAN ASAS UNTUK BERDIKARI (KAUB) UNTUK MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS
v Apakah kategori murid yang memerlukan pendidikan khas?
o Murid yang cacat anggota tapi mempunyai kebolehan mental untuk belajar
o Mempunyai pelbagai kecacatan (cacat anggota) @ terencat akal yeng ringan
o Mampu menguruskan diri sendiri tanpa bergantung kepada bantuan orang lain (disahkan oleh pakar perubatan)
v Mengapa KAUB diajarkan kepada kanak-kanak berkeperluan khas?
o Untuk membolehkan mereka mengalami kehidupan yang selesa serta dapat bersosial
o Membolehkan seseorang itu mengamalkan gaya hidup yang bersih & sihat
o Membantu seseorang menjaga imej diri sendiri
o Membantu menjaga kesihatan & kebersihan diri
v Apakah bidang kemahiran hidup yang sesuai untuk murid PKBP?
o Menjaga kebersihan diri, bilik darjah & rumah tangga
o Menjaga keselamatan diri di rumah, di bilik darjah & tempat awam
o Kemahiran asas untuk hidup berdikari
v Senaraikan amalan kebersihan diri yang perlu diajarkan kepada murid-murid berkeperluan khas
o Amalan kebersihan diri
o Rupa
o Badan
o Rambut
o Gigi
o Tangan & Kaki
v Apakah pertimbangan guru dalam pengurusan bilik darjah PKBP?
o Perabot disusun mengikut kesesuaian bilik darjah
o Ruang pengudaraan dalam keadaan yang baik
o Kebersihan luar & dalam bilik darjah diutamakan
o Keselamatan di bilik darjah dititik beratkan
o Elakkan bilik darjah daripada segala gangguan
o Lokasi bilik darjah di tingkat bawah
o Peralatan elektrik berfungsi dengan baik
o Bahagian luar & dalam bilik dihias untuk lebih ceria
v Nyatakan tujuan membersih & mengemaskan rumah
o Menjaga kesihatan mereka yang tinggal di dalamnya
o Menambahkan keserian & keceriaan rumah kita
o Penjagaan kebersihan & kesihatan dapat mengelakkan daripada merebaknya beberapa jenis penyakit berjangkit
o Memberikan ketenangan & keselesaan kepada penghuninya
o Supaya peralatan & perabot sentiasa dalam keadaan tersusun
v Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan rumah tangga?
o Pengudaraan : tingkap, pintu & lubang udara. Juga kipas angin & Aircond
o Pencahayaan : daripada matahari & lampu
o Lantai : dijaga dengan bersih (dialas dengan karpet @ tikar)
o Skim warna : warna lembut menenangkn fikiran (warna gelap memberikan suasana yang garang @ panas dalam rumah
v Apakah tugas-tugas pembersihan luar rumah yang perlu didedahkan kepada murid PKBP?
o Masukkan sampah dalam plastik sebelum dimasukkan ke dlm tong sampah
o Bersihkan semak-samun di sekeliling rumah
o Kutip daun-daun kering & sampah di halaman
o Penyelenggaraan parit & longkang seminggu sekali
o Pastikan tiada air bertakung dalam longkang
o Pasu bunga disusun dengan kemas
o Tong sampah perlu ditutup
v Apakah aspek-aspek yang perlu dititikberatkan dalam menjaga keselamatan diri di rumah?
o Kawalan & Keselamatan : pintu pagar perlu sentiasa ditutup
o Keselamatan pakaian : simpan ditempat yang sesuai (supaya tidak berhabuk & kotor)
o Keselamatan perabot : disusun dengan kemas & di tempat yang sesuai (supaya tidak terlanggar)
o Keselamatan peralatan : simpan di tempat yang sesuai, guna dengan cermat (ciri tidak tercedera & peralatan tidak rosak)
o Keselamatan perkakas masak : pisau, sudu, periuk di simpan dalam kabinet @ laci
o Keselamatan barang-barang berharga/barang kemas : disimpan di tempat yang tidak mudah diceroboh & berkunci
v Nyatakan aspek-aspek keselamatan diri di tempat awam
o Peraturan melintas jalan
o Peraturan semasa mengguna pengangkutan awam
o Peraturan semasa di pusat membeli-belah
o Peraturan di taman bunga / rekreasi / tempat hiburan
o Tertib makan & minum di restoran / jamuan / perayaan
o Tertib semasa bercakap di dalam rumah ibadat / hospital / tempat kematian dan sebagainya
v Apakah kemahiran-kemahiran asas utk hidup berdikari yg perlu diajar kpd murid PKBP?
o Mengurus diri : mjaga kebersihan, amalan ke tandas, kebersihan rambut, amalan semasa haid dll
o Membeli / menyediakan makanan & minuman : makanan & minuman ringkas untuk sarapan (membeli semasa di kantin)
o Memakai pakaian : memilih pakaian harian, memakai & mengemas pakaian
o Membasuh pakaian : pakaian sendiri (stoking, seluar dalam, baju dalam dll)
o Kemahiran vokasional : membaik pulih perabot yang ringkas (memaku)
o Menyimpan wang : dalam tabung, dalam buku akuan (daripada wang belanja harian)
o Mengguna kemudahan awam : dapat guna bas, teksi, LRT (mana yang sesuai). Boleg guna telefon awam, berurusan di pejabat pos.
v Nyatakan kepentingan KAUB
o Dididik supaya murid PKBP dapat berdikari
o Supaya mereka dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna, teratur, sistematik & tidak banyak bergantung kepada orang lain
o Membiasakan mereka dengan kehidupan yang sebenar & mengalami kehidupan seperti orang lain
o Untuk memberi peluang mengembangkan potensi diri dari segi jasmani, emosi dan rohani
o Keupayaan terpendam dalam diri mereka dapat dilatih untuk memenuhi keperluan mereka melaksanakan tugas harian
o Supaya guru-guru dapat mengkaji kebolehan & kemampuan murid PKBP (untuk merangka strategi & memilih jenis KAUB yang perlu )
v Senaraikan contoh aktiviti yang perlu didedahkan kepada murid PKBP
o Aspek urus diri
o Menyikat & mendandan rambut
o Memilih & memakai pakaian
o Menyedia makanan & minuman untuk diri sendiri
o Mencuci & membasuh pinggan mangkuk
o Menggunakan tandas
o Membeli makanan di kantin
o Mengemas beg sekolah
o Melaksanakan kerja rumah tanpa disuruh
o Menyertai P&P tanpa dipaksa
v Murid khas dilatih menghadapi situasi sebenar. Apakah contoh situasi tersebut?
o Menyediakan makanan & minuman
o Membasuh & mencuci pakaian
o Mengemas tempat tidur
o Mengemas bilik
o Membeli makanan & keperluan diri
v Berikan tujuan mempelajari amalan kebersihan & kesihatan
o Untuk keselesaan diri & orang lain dalam persekitaran kita
o Hidup tanpa penyakit
o Menjalani kehidupan tanpa gangguan
o Membantu rakan dalam menikmati hidup yang selesa
v Apakah kemahiran urus diri yang perlu dipelajari & dikuasai oleh murid PKBP?
o Kemahiran urus diri di rumah & keluarga
o Kemahiran urus diri di sekolah
o Kemahiran urus diri dalam persekitaran
v Apakah bidang-bidang kurikulum bagi PKBP?
o Bidang kemahiran hidup
o Bidang keharmonian & nilai-nilai murni
o Bidang sosial, riadah & kreativiti
o Bidang akademik
v Aspek-aspek keselamatan diri yang perlu ditekankan ialah
o Mengenalpasti keperluan keselamatan diri
o Membuat analisis tentang keselamatan
o Latihan dan lakonan
o Amalan realiti hidup
TOPIK 2 : URUS DIRI
v Amalan kebersihan dar aspek agama, ekonomi & sosial
o Agama : kebersihan diri, tempat tinggal & tempat kerja. Kebersihan menjamin kesejahteraan hidup. (sebagai tuntutan utama semasa menghampiri Tuhan)
o Ekonomi : kegiatan perladangan, perindustrian dapat mengelakkan pencemaran jika mengutamakan kebersihan. (kesihatan yang terganggu menjejaskan aktiviti ekonomi
o Sosial : kebersihan boleh mengelakkan jangkitan penyakit, wabak penyakit & menjaga alam sekitar.
v Menama & melabel alat penjagaan diri
o Sikat : untuk menyikat rambut (jangan berkongsi dengan orang lain)
o Sabun : membersihkan badan ketika mandi
o Berus & Ubat Gigi : menjaga kebersihan gigi (3 X sehari)
o Syampu : mencuci rambut dengan syampu
o Pembersih muka : segala kotoran & habuk disingkirkan
v Cara menjaga kebersihan anggota
o Tangan : guna air & sabun (keringkan)
o Kaki : pakai kasut / selipar. Basuh & keringkan (pakai stoking)
o Rambut : syampu & sikat
o Kuku : potong
o Badan : mandi bersabun, guna tuala yang bersih
o Gigi : berus selepas makan, sebelum tidur & selepas bangun tidur
v Kepentingan berdandan :
o Mendidik diri agar sentiasa suka kepada kebersihan & menjaga penampilan diri
o Dapat membina keyakinan diri seseorang individu
v Alat-alat dandanan
o Sikat
o Bedak
o Minyak wangi
o Losen
o Lipstik
o Minyak rambut
v Kepentingan berdandan
o Menjaga kesihatan :
o Menjaga penampilan : penampilan yang baik membina keyakinan diri
o Keyakinan diri : sentiasa bermotivasi dalam menjalankan aktiviti, juga meyakinkan orang lain
o Menjaga hubungan : jika tidak jaga kebersihan akan disisihkan & dihina
o Kelihatan cantik & segak : sifat semula jadi manusia, orang lain senang berdamping dengan kita
v Apakah persediaan sebelum kedatangan haid?
o Mengamalkan kebiasaan menandakan di kalendar tarikh mula & akhir. (untuk meramal tarikh bulan hadapan). Membawa tuala wanita ke sekolah
v Bagaimana cara penjagaan semasa kedatangan haid?
o Guna tuala wanita / tapon yang bersih. Ditukar 3 - 4 jam sekali. (guna seluar dalam jenis kain kapas)
v Jika keseimbangan terganggu, bakteria membiak & menjangkiti dinding faraj. Apakah sebab berlakunya keadaan demikian?
o Pengambilan antibiotik terlalu lama
o Terlebih tidur
o Pemakanan tidak seimbang
o Pengambilan pil perancang
o Masalah faraj
v Bagaimana cara membersihkan diri selepas kedatangan haid?
o Jangan basah / basuh kemaluan dengan sabun atau buih
o Pakai pakaian dalam yang selesa
o Tukar tuala 3 – 4 jam sekali
o Bahagian kemaluan sentiasa kering
TOPIK 3 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
v Apakah alat yang digunakan untuk membersihkan bilik darjah?
o Penyapu : untuk menyapu sampah di lantai kelas
o Bulu ayam : untuk membuang habuk di meja, almari, cermin dll
o Pemadam papan putih : mencuci papan putih sahaja
o Penyodok sampah : mengisi sampah sebelum dimasukkan ke dalam bakul sampah
o Bakul sampah : untuk mengisi sampah kering sahaja
o Mop : mengelap lantai yang basah (menanggalkan habus halus)
o Tuala kecil : mengelap meja guru & murid / tumpahan kecil
o baldi : mengisi air untuk mencuci mop
v Huraikan cara-cara penggunaan alatan dalam bilik darjah
o Penyapu : pegang menggunakan tangan (penyapu diseret, tidak boleh dihayun) Kawasan yang kering sahaja
o Penyodok : memasukkan sampah yang telah disapu sebelum dimasukkan ke dalam bakul sampah
o Bulu ayam : untuk membuang habuk. Pegang menggunakan tangan. (Elak membasahkan bulu ayam dengan air)
o Pemadam papan putih : bahagian span ke bahagian papan putih. Diketuk beralaskan surat khabar
o Bakul sampah : sampah berbentuk cecair tidak boleh dibuang dalam bakul sampah
o Tuala kecil : lap tuala pada tumpahan kecil. Basahkan tuala dan diperah. Basuh semula & jemurkan.
o Mop : dibilas dengan air bersih selepas digunakan
v Bagaimana cara menyusun peralatan dalam kelas?
o Bahan bantu mengajar :
o Kad imbasan – disusun dengan kemas di tempat asal
o Carta – gantung semula pada paku yang disediakan
o Buku cerita / majalah : menyusun di rak-rak yang tersedia di sudut bacaan
o Alatan permainan : letakkan di sudut yang ditetapkan. Sediakan bakul / kotak
o Alatan membersihkan kelas :
ü Penyapu – diletak di sudut belakang kelas(tidak berhampiran dengan air)
ü Bulu ayam – digantung di tempat asal
ü Penyodok sampah : disimpan bersama penyapu
ü Bakul sampah : diletakkan bersama-sama dengan penyapu & penyodok
v Bagaimanakah guru dapat menceriakan kelasnya?
o Cat baru : pilih masa yang sesuai. guna warna yang sesuai & menarik
o Aksesori : seperti bunga gantung, rama-rama gantung, bunga plastik di meja guru, cermin bercorak kartun, tempat mengukur tinggi & origami pelbagai bentuk
o Carta : seperti carta organisasi, carta kedatangan, carta motivasi, carta mata pelajaran dll
o Langsir : bercorak & berwarna yang sesuai dengan cat dinding
o Pemilihan warna : pilih warna yang sesuai.
v Nyatakan fungsi bagi warna-warna berikut
o Merah : mempengaruhi kekuatan & keberanian
o Jingga : kegembiraan & kecerian
o Kuning : keintelektual membuat keputusan
o Hijau : warna alam mewujudkan keharmonian & ketenangan
o Biru : memberi ketenangan, baik untuk migrain
o Ungu : meningkatkan kepercayaan diri
TOPIK 4 : PENGURUSAN RUMAH TANGGA
v Nyatakan jenis ruang bagi sesebuah rumah & fungsinya
o Ruang anjung : bersantai / berehat bersama keluarga
o Ruang istirehat : berehat bersama keluarga
o Ruang tamu : untuk melayan tetamu & sahabat handai
o Ruang makan : makan bersama keluarga
o Ruang dapur : untuk memasak
o Bilik tidur : untuk tidur & merehatkan badan
o Bilik air / tandas : membuang air besar & kecil serta membersihkan diri
v Habuk adalah salah satu punca kekotoran di rumah kita. Nyatakan cara untuk mengatasinya
o Mengirai : mengirai alas meja
o Menyebat : menyebat hamparan kecil
o Memberus : memberus alas kaki
o Menyapu lantai :
§ Penyapu rami (lantai konkrit, terazo, marmar)
§ Penyapu lidi (lantai papan & konkrit)
§ Penyapu plastik (mozek & konkrit)
§ Mengesat / mengelap : dengan kain pengesat lembap (dari atas ke bawah)
§ Menyedut habuk : pembersih vakum (permaidani, sofa, celah lantai)
v Senaraikan aktiviti untuk membersih & mengemaskan tempat kediaman
o Menganginkn bilik
o Mengemas
o Menyapu
o Mengelap habuk
o Vakum
o Membersihkan perabot
o Mengelap perabot
v Apakah yg perlu dipatuhi oleh murid selepas menggunakan bilik khas?
o Mengemas & menyusun semula alatan yang digunakan
o Menyimpan alat sukan / permainan dalam stor
o Masukkan pakaian kotor dalam bakul yang disediakan
o Mengemaskan katil bila digunakan
o Mengemas meja solek & membaca
o Patuh pada arahan bila menggunakan sesebuah bilik
o Menghormati hak orang lain
o Tidak membuat sepah / mengotor bilik sesuka hati
v Bagaimanakah caranya untuk menjaga kebersihan dapur?
o Elak memegang periuk, pembalut makanan, buku resepi, berhampiran / di atas ruang memasak
o Pastikan rak sentiasa bersih daripada minyak (api mudah menyambar minyak)
o Elakan bahan mudah terbakar seperti langsir, tuala pembersih berdekatan dengan tempat memasak
o Simpan bahan mudah terbakar & bahan kimia ditempat yang selamat
o Semua paip tabung gas, diperiksa selalu
o Adakan pengawasan yg baik
o Bungkusan kertas barangan hendaklah diletak jauh dari dapur
o Sampah sarap dibuang dalam tong sampah yang tidak mudah terbakar (dan bertudung)
v Senaraikan beberapa langkah keselamatan di dapur yang perlu diikuti
o Keselamatan kebakaran di dapur :
o Elak meninggalkan dapur semasa memasak
o Mengawasi & memeriksa makanan yang dimasak menggunakan alat pembakar
o Elakkan memasak jika mengantuk, pening, atau setelah mengambil ubat yang menyebabkan mengantuk
o Keselamatan litar elektrik di dapur :
ü Gunakn satu peralatan satu soket
ü Sambungan wayar sementara hendaklah dikurangkan
ü Tutup semua suis utama jika tidak digunakan
ü Wayar yang pecah / rosak diganti dengan segera
o Memadamkan kebakaran di dapur
1) Kebakaran minyak :
· Padamkan api dapur
· Tutup permukaan dengan tudung
· Biar kuali / periuk menjadi sejuk
· Buka penutup perlahan-lahan
2) Kebakaran ketuhar :
- Tutup sumber elektrik
- Ubah / alih ketuhar ke tempat terbuka
- Pastikan penutup ketuhar sentiasa tertutup
v Murid khas dilatih menggunakan tandas. Apakah aspek yang perlu ditekankan?
o Tidak membiar air bertakung
o Bersihkan lantai setelah digunakan
o Singki mestilah sentiasa bersih
o Gunakan pam tandas dengan betul
o Tidak membuang sampah ke dalam lubang tandas
o Sentiasa dalam keadaan bersih, selamat & harum
TOPIK 5 : PAKAIAN
v Berikan perbezaan pakaian formal, pakaian seragam, pakaian rasmi & pakaian kasual
o Pakaian formal : pakaian tradisional, pakaian seragam, pakaian rasmi, & pakaian upacara
o Pakaian seragam : sekolah, polis, tentera, jururawat dsbnya, (dapat memupuk semangat kekitaan di kalangan ahli kumpulan & bertanggungjawab menjaga imej kumpulan)
o Pakaian rasmi : menjalankan tugas tertentu oleh ahli profesional, doktor, peguam, hakim dsbnya.
o Pakaian kasual : untuk melakukan aktiviti luar, semasa di rumah, membeli-belah dsbnya. (selesa, mudah pergerakan, tahan lasak & ringkas)
v Nyatakan jenis-jenis pakaian
o Pakaian asas :
o Pakaian mengikut jantina:
o Pakaian mengikut bangsa : (Tradisional Melayu, India, Cina, Kadazan, Iban)
v Nyatakan prosedur memakai dan menanggalkan pakaian tidak berbutang & berzip
o Memakai : memakai dari atas (kepala dulu)
o Menanggal : tarik baju ke atas
o Memakai seluar : masuk kaki kanan dulu, tarik sampai ke pinggang (tarik ke bawah perlahan-lahan sehingga keluar dari badan)
v Bagaimanakah cara memakai pakaian berzip?
o Memakai baju : buka zip, sarungkan dari atas (kepala dulu),
o Masukkan tangan kemudian zipkan.
o Menanggalkan baju : buka zip, tarik baju bawah ke atas, keluarkan tangan, kemudian keluarkan kepala.
o Memakai seluar : buka zip, sarungkan seluar, tarik ke paras pinggang & zipkan
v Nyatakan prosedur memakai dan menanggalkan pakaian berbutang / bercangkuk
o Memakai baju : buka butang / cangkuk baju, pakai baju, (tangankanan dulu), kemudian butangkan / cangkukkan ikut urutan
o Menaggalkn baju : buka butang / cangkuk ikut urutan, tanggalkan tangan kanan dahulu kemudian kiri
o Memakai seluar : buka butang, masukkan kaki, butangkan ikut urutan
o Menaggalkan seluar : buka butang ikut urutan, tarik seluar ke bawah (hingga ke kaki), keluarkan kaki kanan dulu.
v Mengenal jenis-jenis pakaian mengikut situasi
o Pakaian seragam sekolah : beza pakaian lelaki & perempuan (murid biasa & pengawas)
o Pakaian sukan :
ü Menutup aurat (seluar panjang hitam / biru gelap), T shirt putih, tudung putih, berkasut permainan
ü Baju kain mudah serap peluh
o Pakaian unit beruniform :
ü Pengakap
ü Puteri Islam : baju kurung, kain susun tepi (merah jambu)
ü Pandu Puteri : baju & kain biru laut, skarf biru tua.
o Pakaian menghadiri majlis rasmi :
ü Baju melayu :
v Apakah pakaian menghadiri majlis rasmi?
o Baju melayu
o Baju kurung
o Kebaya nyonya
TOPIK 6 : TATASUSILA / ADAB
v Berikan definisi bagi tatasusila & adab
o Tatasusila : adat-istiadat, adat resam, cara, peraturan & prosedur
o Adab : tingkah laku serta tutur kata yang halus, budi bahasa, budi pekerti yang halus & kesopanan
v Huraikan cara bercakap yang sopan & melafazkan ucapan dengan suara, nada & irama yang betul
o Bercakap yang sopan : mggunakan tutur kata yang lemah lembut,tidak menjerit / menengking
o Reaksi muka mestilah manis & senyum (jangan masam muka /merenung tajam)
o Minta maaf dengan segera bila melakukn kesilapan
o Ucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu
o Gunakan suara, nada, & irama yang betul (boleh menimbulkan salah faham jika tidak sesuai)
o Menggunakan suara yang jelas dengan nada yang sesuai
o Menggunakan kata ganti diri yang sesuai (mencerminkan keperibadian seseorg)
v Bagaimanakah murid patut bertindak terhadap arahan guru?
o Murid menjadi pendengar yang baik (tingkah laku yang bersesuaian ketika mendengar arahan)
o Memberi perhatian kepada arahan (tumpuan sepenuh kepada mesej yang disampaikan)
o Jangan berbual / membuat kerja lain semasa guru memberi arahan
o Gguru memantau reaksi murid terhadap setiap arahan (arahan mudah, ringkas & jelas)
v Jelaskan maksud pemakanan yang betul
o Makan makanan yang berkhasiat seperti piramid makanan. (makanan ringan merbahaya kesihatan)
o Pemakanan yang betul menjamin kesihatan
o Tidak tidur selepas makan (sekurang-kurangnya 4 jam)
v Apakah adab-adab yang perlu dipatuhi sebelum, semasa & selepas makan?
o Sebelum makan :
ü Bersihkan diri & tukar pakaian (jika berpeluh & kotor)
ü Cuci tangan dengan sabun
ü Jika selsema (jangan makan dengan tetamu)
ü Jangan mengetuk gelas, sudu & pinggan
ü Jangan menongkat dagu
ü Jangan tidur di meja makan
ü Duduk dengan sopan
ü Jangan menghayun kaki (menyentuh orang lain)
ü Jangan mendahului orang lain
o Semasa makan :
ü Mula dengan bacaan doa
ü Makan setelah orang dewasa mengambil makanan
ü Ambil makanan yang paling hampir
ü Jangan biarkan nasi masuk ke dalam lauk
ü Cuba elakkan bunyi hentakan sudu & garpu
ü Elakkan bercakap & sendawa masa makan
ü Jangan membazir makanan
ü Tiada sisa makanan berbaki di tangan
ü Jangan minum terlalu banyak
o Selepas makan :
ü Baca doa selepas makan
ü Basuh tangan hingga bersih
ü Elakkan mencungkil makanan dalam mulut
ü Bawa pinggan ke singki
ü Bantu kemaskan meja & cuci pinggan
ü Jangan terus tidur
v Apakah cara interaksi yg berkesan?
o Menggunakan nada yang bersesuaian
o Tahu pangkat & darjat orang yang menjadi pendengar
o Tidak bercakap kasar (sebaliknya lemah lembut)
o Jangan menyampuk masa yang tidak sesuai (pandai mengambil giliran)
o Jangan menghentam pendapat org lain
o Jadi pendengar yang baik
v Mengenal pangkat dalam masyarakat
o Ikut perhubungan darah
o Kedudukan / peranan dalam masyarakat
o Jawatan yang disandang
TOPIK 7 : PENGENALAN KEPADA WANG DAN MEMBELI BELAH
v Berikan definisi wang
o Suatu barang yang diterima umum oleh masyarakat sebagai alat perantaraan dalam kegiatan jual beli & urus niaga lain
v Jelaskan tentang kegunaan & nilai wang
o Sebagai pengukur nilai yang menjadi alternatif mudah kepada sistem barter.
o Sebagai unit pembayaran untuk urus niaga ekonomi di sesuatu negara
o Sebagai bentuk perantara & bukan nilai sebenar
v Apakah cirri-ciri wang?
o Nilainya stabil dari semasa ke semasa
o Mudah untuk dibawa, dipindahkan & disimpan
o Tahan lama & tidak ubah bentuk / kualitinya dalam jangka masa panjang
o Penawaran terhad (tak mudah ditambah)
o Sukar ditiru
o Mudah dibahagikan kepada unit-unit kecil
v Nyatakan fungsi wang
o Alat perantaraan pertukaran :
ü Tidak memerlukan kehendak serentak (sistem barter)
ü Pengguna membayar wang kepada penjual (penjual boleh guna wang untuk mendapatkan barang yang diperlukan)
o Alat satuan nilai :
ü Menilai sesuatu barang dalam unit wang (ringgit & sen)
ü Boleh membandingkn sesuatu barang dengan barang yang lain dalam unit ukuran yang sama
o Menyelesaikan bayaran tertunda :
ü Boleh digunakan dalam urus niaga kredit (nilainya yang stabil)
ü Masalah untuk memikirkan sesuatu barang yang diperlukan untuk menyelesaikan bayaran tertunggak dapat diatasi
o Alat penyimpan nilai :
ü Alat penyimpan nilai yang baik (nilai yang stabil & sifatnya yang tahan lama)
ü Masyarakat menyimpan kekayaan dalam bentuk wang di institusi kewangan (penyimpan akan mendapat faedah daripada simpanan)
v Berikan contoh aktiviti yang boleh dijalankan di dalam bilik darjah bagi tajuk ini
o Latihan matematik tentang wang (mengenalpasti jenis-jenis wang & nilai-nilai wang)
o Soalan berbentuk situasi harian (melibatkan +, ─, X, ÷)
o Lakonan jual beli (menggunakan wang mainan)
v Pengalaman murid untuk mendapatkan pengalaman sebenar
o Di kantin
o Di koperasi
TOPIK 8 : KEMAHIRAN PRA-VOKASIONAL
v Apakah langkah yang dijalankan semasa mengajar kemahiran Pra vokasional?
o Tidak perlu mensasarkan terlalu banyak objektif pengajaran bagi setiap sesi P & P
o Mengajar mengikut urutan bersesuaian dengan kebolehan pelajar
o Mengajar daripada yang mudah kepada yang susah (memahami konsep sebelum beralih kepada kemahiran yang lebih kompleks)
o Dedahkan murid-murid dengan kemahiran asas sebelum mempelajari kemahiran yang lebih kompleks
v Apakah langkah keselamatan 4M yang dijalankan di bengkel?
o Membersih : kebersihan dari segi fizikal & mental
o Menyusun atur : alatan & bahan disusun di tempat yang ditetapkan
o Menilai : penilaian diri mengenai mutu kerja & hasil kerja
o Mendisiplin : sentiasa mempraktikan peraturan keselamatan
v Senaraikan peraturan keselamatan diri yang perlu dipatuhi
o Berbaju lengan pendek / melipat baju berlengan panjang
o Menanggalkan tali leher & memasukkan ke dalam baju
o Memakai kasut
o Menggunakan pelindung mata (bg kerja-kerja tertentu)
o Memakai apron jika perlu
o Mendapat kebenaran guru sebelum menggunakan mesin
o Mengikut arahan guru semasa di bengkel
o Berambut pendek & mengikat rambut jika panjang
v Apakah aspek keselamatan semasa menggunakan elektrik
o Memastikan alatan elektrik dibumikan dengan betul
o Matikan suis ketika mencabut plag / menukar lampu
o Tidak membaiki sendiri peralatan elektrik
o Tidak menyentuh wayar elektrik yang terdedah
o Tidak mengendalikan alat elektrik ketika tangan basah
o Tidak menggunakan terlalu banyak beban pada satu soket elektrik
o Matikan suis utama dengan segera jika berlaku kejutan elekrik
o Tidak menyentuh mangsa kejutan elekrik dengan tangan (gunakan kain / bahan bukan logam)
v Apakah peraturan penggunaan alatan semasa di bengkel?
o Menggunakan alatan tangan dengan cara yang betul
o Berhati-hati semasa menggunakan alatan tangan
o Menyimpan semua alatan & bahan di tempat asalnya
o Menyimpan bahan mudah terbakar di tempat yg selamat
v Apakah fungsi kotak pertolongan cemas & nyatakan kandungan yang perlu ada dalamnya
o Untuk digunakan jika berlaku kemalangan kecil seperti luka, tersepit, berdarah semasa di bengkel.
o Kandungan kotak pertolongan cemas :
ü Iodin
ü Ubat antisepti
ü Kapas
ü Gunting
ü Plaster
ü Pin
ü pembalut luka
v Senaraikan komponen-komponen pra vokasional & matlamat yang boleh diperolehi kepada murid berkeperluan khas
o Penyediaan makanan : melahirkan murid yang berkemahiran & berketrampilan dalam aspek tersebut
o Kraf tangan : melahirkan murid yang berkemahiran & kreatif dalam menghasilkn projek kraf tangan asas
o Pertanian : melahirkan murid yang berkemahiran & produktif
o Perkhidmatan : menyediakan murid dengan pengetahuan serta mampu mengamalkan budaya kerja yang baik
o Penyelenggaraan : melahirkan murid yang berkemahiran dalam kerja asas mekanik
o Asas ketukangan : melahirkan murid yang berkebolehan dalam kerja pertukangan & sentiasa mengamalkan langkah keselamatan
o Kerja paip : membolehkan murid mempelajari & mempraktikkan kerja-kerja ringan yang berkaitan pemasangan paip
v Senarai fungsi-fungsi mata pelajaran pra vokasional
o Peningkatan kendiri
o Pengenalan alam perniagaan
o Mempelajari asas keusahawanan
o Peluang kerjaya dalam bidang berkenaan
o Mempelajari peraturan, etika dan budaya kerja
o Mengamalkan pemeliharaan alam sekitar & alam semula jadi
v Nyatakan aspek-aspek yang dapat membantu pemerolehan hasil daripada amalan & plaksanaan kemahiran yang dikuasai
o Mengadakan pameran & promosi hasilan produk
o Menjual hasilan produk (secara sendiri / melalui ejen)
o Membuka pusat jualan di arked-arked jualan & pusat membeli-belah
o Mengiklankan perkhidmatan yang ditawarkan
o Mengadakan roadshow di pusat-pusat jualan, pusat membeli-belah berkenaan perkhidmatan yang disediakan
o Menyertai industri kecil sederhana (IKS) untuk mengembangkan lagi potensi
o Memperoleh lesen perniagaan
o Memperoleh lesen kontraktor
TOPIK 10 : KESELAMATAN DIRI
v Apakah langkah-langkah yang perlu diambil bagi mengelakkan kemalangan di rumah?
o Lapkan lantai yang basah dan licin
o Jangan memasak barbeku di dalam rumah / berhampiran garaj
o Pastikan pin pengetip kertas, paku tekan, sisa-sisa kaca & jarum tidak bertaburan di atas lantai
o Pastikan perabot & barang kegunaan dalam rumah tidak berbucu tajam
o Jangan letakkan tv pada rak yang tinggi & tidak teguh
o Kanak-kanak mungkin terbelit dengan tali langsir yang panjang
o Pasangkan grill pada tingkap
o Gunakan pagar keselamatan di bahagian atas & bawah tangga
o Kunci kabinet, almari dapur & bilik air
o Alat solek, perkakas dapur, racun serangga & ubat nyamuk disimpan ditempat yang selamat
o Pastikan alat permainan tidak mendatangkan kecederaan kpd kanak-kanak
v Apakah langkah-langkah keselamatan yang perlu untuk mengelakkan terjadinya kebakaran?
o Jangan biarkan masakan anda tanpa perhatian (jangan tinggalkan)
o Matikan suis & cabut wayar bila selesai menggunakannya
o Pakai pakaian yang sesuai
o Jangan gunakan soket elektrik berlebihan. Periksa kebocoran pada wayar alat-alat elektrik
o Padamkan api yang sedang membara
o Sediakan gas pemadam api di dalam rumah anda
v Apakah bahaya atau kemalangan yang sering berlaku di luar rumah ?
o Kilat :
ü Jauhkan diri dari objek & peralatan besi dan logam
ü Jangan berbual di telefon
ü Matikan semua suis peralatan elektrik
ü Jangan berada berdekatan pagar besi, paip & rel
ü Berlindung dalam rumah / kenderaan
ü Berlindung di kawasan yang rendah
ü Jangan berada di kawasan terbuka & perlu duduk mencangkung
ü Jika sedang menunggang, tinggalkan basikal / motosikal anda
o Banjir :
ü Bersiap sedia untuk pindah ke tempat yang lebih selamat
ü Buka radio untuk maklumat terkini
ü Keluar dari kereta yang mati di tengah banjir & berlindung di tempat yang selamat
o Gegaran bumi
ü Bertenang, berlindung di bawah meja, atau dinding dalaman
ü Jauhi dari tingkap & pintu
ü Turun ke bawah & keluar dari bangunan
ü Berada di tempat lapang hingga gegaran berhenti (jauhi bangunan, jambatan, kabel elektrik)
ü Jangan gunakan bahan api seperti mancis, lilin dsbnya (hati-hati kebocoran gas)
ü Jangan cemas jika bekalan elektrik terputus
ü Jika sedang memandu, berhenti & tunggu dalam kereta jika di tempat lapang
o Tsunami :
ü JIka berada di kawasan pantai (bergerak ke kawasan yang tinggi)
ü Jika air laut tiba-tiba surut, bergerak ke tempat tinggi secepat mungkin
ü Gangguan bekalan kuasa :
ü Pasang radio untuk dapatkan maklumat terkini
ü Gunakan lampu suluh
ü Hubungi unit penyelenggaraan Majlis Bandaran jika lif terhenti
ü Tekan loceng dalam lif & tunggu bantuan
o Dalam hutan :
ü Ikut sungai untuk keluar dari hutan
ü Gunakan isyarat asap untuk meminta bantuan
o Di taman permainan:
ü Pastikan semua peralatan dalam kedaan baik
o Di kolam renang :
ü Kanak-kanak perlu diawasi oleh ibu bapa semasa di kolam renang
ü Tidak menghampiri kawasan pool drain
ü Safety Vacuum Release System perlu dipasang untuk mengesan kebocoran saluran / tmpt perlimpahan air yg tersekat (sistem akan menutup secara automatik)
o Di halaman rumah / garaj
ü Jangan hidupkan enjin di dalam garaj (gas monoksida akan masuk ke dalam rumah)
v Apakah langkah-langkah keselamatan dalam bilik darjah?
o memaparkan peraturan bilik darjah (guru mesti selalu mengingatkan tentang prosedur keselamatan)
o melaporkan kerosakan alat elektrik, soket elektrik, kipas, kerusi dsbnya kepada pentadbir
o warga sekolah diberi kesedaran agar berhati-hati menggunakan bahan mudah terbakar
o mengadakan latihan & demontrasi kebakaran
o jelaskan peraturan & hukuman bagi kesalahan bergaduh, gangsterisme dsbnya
o beri peringatan tentang bahan-bahan kimia yang merbahaya
o pamerkan prosedur tindakan jika berlaku keracunan
o pihak sekolah perlu ada prosedur pencegahan & tindakan jika berlaku enpcerobohan orang luar
v Jelaskan bentuk-bentuk ancaman yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada para pelajar
o Ancaman dalaman : Contoh penularan penyakit AIDS (sindrom kurang daya tahan penyakit) yang disebabkan virus HIV.
o Ancaman dadah (heroin, morfein, ecstacy & syabu) mencetuskan masalah sosial dalam masyarakat (mencuri,pembunuhan)
o Ancaman luaran : Ancaman pengganas terhadap Negara (menyerang dgn menggunakan letupan, bahan kimia & radiologi). Bahan kimia akan membahaya untuk jangka masa yang panjang
o Ancaman mental : Isu penderaan (kanak-kanak & dewasa)
ü Menganiaya, mencaci, menghamun, mengumpat, menista dengan bahasa yang kasar.
ü Kesannya – murung, keresahan, pengasingan diri, agresif, & kerencatan perkembangan
No comments:
Post a Comment
^_^