Wednesday 2 November 2011

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN JASMANI(PJM 3110 SEM 4)

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN JASMANI

PENGENALAN
Strategi ialah merupakan satu penentuan dan perancangan kaedah dan teknik untuk mencapai objektif jangka panjang. Konsepnya adalah berteraskan kepada kebijaksanaan memilih pendekatan, kecekapan merancang kaedah dan teknik serta berasaskan objektifnya. (http://www.scribd.com/doc/57165389/Topik-3-Sains-Dalam-PJ).
Terdapat sembilan contoh strategi pengajaran dan pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani iaitu : ( http://kpli-teslians.blogspot.com/2011/06/modul-pengajaran-dan-pembelajaran.html)
1. Belajar Cara Belajar (BCB)
2. Kemahiran Berfikir (KB)
3. Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP)
4. Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT)
5. Kajian Masa Depan (KMD)
6. Pembelajaran Akses Kendiri (PAK)
7. Pembelajaran Masteri (PM)
8. Pembelajaran Secara Konteksual (PKT)
9. Pembelajaran Secara Konstruktivisme (PKS)
Strategi-strategi ini boleh digunakan oleh guru semasa merancang dan melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan keberkesanan dan kelancaran aktiviti pengajaran.
Bagi melaksanakan tugasan ini, saya telah memilih untuk melaksanakan tiga strategi iaitu Pembelajaran Secara Kontekstual, Pembelajaran Secara Konstruktivisme, dan juga Pembelajaran Masteri. Saya telah memilih ketiga-tiga strategi ini kerana ia biasa digunakan dalam kehidupan seharian murid-murid selain ia mempunyai kelebihannya yang tersendiri.


PEMBELAJARAN SECARA KONTEKSTUAL
Pembelajaran secara kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti hands-on dan minds-on.
Mengikut teori pembelajaran kontekstual, pembelajaran hanya berlaku apabila pelajar dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan cara yang bermakna dalam rangka minda mereka.
Teori pembelajaran kontekstual adalah berdasarkan unsur-unsur berikut:
1. Konteks pembelajaran yang pelbagai
• Budaya
• Sosial
• Psikologi
            • Fizikal
2. Kepelbagaian persekitaran pembelajaran
• Bilik darjah
• Makmal
• Tempat kerja
• Kehidupan harian

3. Kepelbagaian disiplin ilmu
• Matematik
• Sains
• Komunikasi
• Teknikal dan Vokasional
• Kemanusiaan

Unsur-unsur tersebut menegaskan bahawa pembelajaran akan menjadi lebih berkesan jika maklumat disampaikan dalam konteks yang pelbagai dan bermakna kepada murid.
Teori ini juga menegaskan bahawa penekanan perlu diberi kepada kepelbagaian persekitaran pembelajaran untuk menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Pendekatan konteksual juga merentas pelbagai disiplin ilmu seperti Matematik, Sains, Komunikasi, Kemanusiaan, Teknikal dan Vokasional.

Kaedah-Kaedah Pembelajaran Kontekstual

Dalam proses pembelajaran secara kontekstual, pelajar akan melalui satu atau lebih daripada kaedah-kaedah pembelajaran berikut , ia dapat diringkaskan menjadi “REACT”

a)    Relating (Menghubungkait):

Pembelajaran dalam konteks menghubungkaitkan pengetahuan baru dengan pengalaman hidup yang mana merupakan suatu bentuk pembelajaran konteksual yang biasanya berlaku di kalangan kanak-kanak. Apabila kanak-kanak membesar, adalah menjadi lebih sukar untuk menyediakan konteks pembelajaran yang bermakna. Kurikulum yang cuba menempatkan pembelajaran dalam konteks pengalaman hidup mesti menumpukan perhatian pelajar kepada taakulan, peristiwa dan keadaan harian. Kemudiannya, taakulan, peristiwa dan keadaan harian itu dipautkan dengan maklumat baru untuk penyelesaian sesuatu masalah.

b)   Experiencing (Mengalami):
Pengalaman - pembelajaran dalam konteks eksplorasi, penemuan dan reka cipta merupakan nadi pembelajaran konteksual. Walaupun pelajar-pelajar boleh dimotivasikan dengan strategi pengajaran dan pembelajaran seperti video,naratif, atau aktiviti berasaskan teks, tetapi mereka masih memerlukan bentuk pembelajaran yang pasif secara bandingannya. Pembelajaran adalah lebih berkesan sekiranya pelajar-pelajar dapat memanipulasikan alatan dan bahan serta melakukan bentuk penyelidikan yang aktif.
Contoh murid dibawa ke padang untuk menyaksikan demonstrasi serta membuat latihan amali menggelecek bola. Pengalaman ini boleh digunakan semasa bermain hoki bersama kawan-kawan di rumah.
c)    Applying (Mengaplikasi):
Mengaplikasi konsep dan informasi dalam konteks untuk digunakan dalam situasi yang lain. Dalam kursus pembelajaran konteksual, aplikasi seringnya berdasarkan aktiviti pekerjaan. Ini boleh dilakukan dengan teks, video, makmal dan amali. Kebanyakan sekolah akan mengadakan lawatan kilang, mentoring dan latihan kerja.
Contoh murid mempelajari mempelajari cara membaling bola ke dalam jaring bola jaring dengan betul.Pengetahuan ini dapat diaplikasikan apabila melibatkan diri dalam pertandingan bola jaring. Murid boleh menggunakan segala ilmu dan cara yang diajar oleh guru untuk menjaringkan bola.

d)   Cooperating (Bekerjasama):
Pembelajaran dalam konteks berkongsi, bertindak balas, dan komunikasi dengan pelajar lain - merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang utama dalam pembelajaran konteksual. Pengalaman bekerjasama bukan sahaja membantu kebanyakan pelajar mempelajari bahan pengajian, malah ia juga dengan konsisten dengan fokus dunia sebenar tentang pengajaran konteksual. Majikan mementingkan pekerja yang boleh berkomunikasi, berkongsi maklumat dan bekerja dengan selesanya dalam pasukan di tempat kerja. Justeru itu, adalah penting bagi pelajar untuk melatih kemahiran bekerjasama di sekolah.
Contoh murid bekerja dengan ahli kumpulan untuk melakukan amali di padang. Penyelesaian amali Pendidikan Jasmani memerlukan delegasi, pemerhatian, cadangan dan perbincangan. Lazimnya, kualiti data yang dikumpul oleh sesuatu pasukan bergantung secara langsung kepada prestasi setiap ahlinya.

e)    Transferring (Memindahkan):
Pembelajaran sesuatu isi dalam konteks pengetahuan yang sedia ada, atau memindahkannya adalah berlandaskan apa yang telah diketahui pelajar. Pendekatan ini menyerupai RELATING iaitu ia berasaskan perkara-perkara yang lazim dan diketahui. Secara tradisinya, kebanyakan pelajar menghadapi situasi pembelajaran yang baru tanpa sebarang kaitan dengan pengetahuan sedia adanya. Guru boleh membantu meningkatkan keyakinan pelajar dengan menyediakan panduan yang dapat menghubungkan pengalaman pembelajaran baru dengan apa yang telah diketahui pelajar.
Contoh murid mempelajari cara untuk mendapatkan sudut tegak dengan menggunakan Teorem Pythagoras. Murid boleh memindahkan pengetahuan segitiga bersisi 3m, 4m dan 5m untuk menghasilkan sudut tegak dalam aktiviti mengecat garisan gelanggang permainan. Ini adalah penggabungjalinan di antara subjek Matematik, Pendidikan Jasmani dan juga Seni Visual. Selain itu, murid yang sesuai untuk pembelajaran kontekstual pula ialah murid yang terdiri dari kumpulan yang sederhana, cenderung kepada aplikasi konsep, terdorong melakukan aktiviti hands-on dan tidak yakin mempelajari Matematik dan Sains secara abstrak.

Perlaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Konteksual
Perlaksanaan ini memerlukan:

      Motivasi yang bertujuan untuk menarik minat dan mencetuskan idea asas terhadap sesuatu tajuk yang akan dibincangkan. Contohnya untuk mengajar murid kemahiran melompat, guru menggunakan video ataupun lagu ‘Katak Melompat’ bagi merangsang minat murid serta menarik perhatian mereka terhadap apa yang ingin di ajar oleh guru.

 Pemahaman yang mana ia merangkumi kemahiran murid yang berkaitan dengan tajuk yang dipelajari. Kaedah penyampaian maklumat harus dipelbagaikan agar dapat menarik minat murid terhadap sesuatu konsep itu. Murid diberikan kebebasan mengutarakan perkara-perkara yang berkaitan. Ini boleh dilakukan dengan bacaan, perbincangan kumpulan dan membuat kajian.

Kemahiran iaitu pengetahuan baru yang diperolehi murid dapat diaplikasikan bagi mencetuskan pemikiran murid dan dengan itu dapat menyelesaikan masalah harian.

 Penilaian pula boleh dilakukan dengan cara lisan, pemerhatian, perubahan sikap dan bertulis. Aktiviti boleh dilakukan dengan cara kuiz, perbincangan kumpulan dan penyediaan portfolio.


Kesimpulan
Pembelajaran secara kontekstual dapat membina keyakinan diri kerana murid dapat memahami perhubungan antara teori dan amalan. Pembelajaran secara kontekstual juga membina pendekatan kerja kumpulan untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Sekolah dapat memainkan peranan sebagai penghubung antara akademik dan alam pekerjaan dan dengan itu mendapat sokongan industri. Pendekatan kontekstual dapat membina asas kukuh tenaga kerja mahir masa depan untuk menguatkan kedudukan negara di peringkat dunia.

Teori ini menggalakkan pendidik memilih atau mewujudkan persekitaran pembelajaran yang merangkumi pelbagai pengalaman sama ada dalam konteks sosial, budaya, fizikal atau psikologi untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang dihasratkan. Pendekatan konteksual merupakan suatu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang mencabar, berkesan dan menyeronokkan, seterusnya dapat menyumbang ke arah pemeringkatan penguasaan kemahiran dan prestasi murid.



PEMBELAJARAN SECARA KONSTRUKTIVISME

   Definisi dan Konsep
            (Pusat Perkembangan Kurikulum), Konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif dan menyesuaikan maklumat yang diterima dengan pengetahuan dan pengalaman sedia ada untuk membina pengetahuan baru.
Menurut pendapat John Dewey (1910), “Pendidik yang cekap harus melaksanakan P&P sebagai proses menyusun atau membina pengalaman secara berterusan. Murid juga harus mengambil bahagian secara aktif di dalam setiap aktiviti P&P.” Jean Piaget telah memperkenalkan empat fasa dalam perkembangan pemikiran kanak-kanak yang menjadi asas kepada kefahaman konstuktivisme iaitu :
·         Fasa Pertama   :Kanak-kanak menaakul tidak bercirikan struktur yang logik.
·         Fasa Kedua      : Definisi ciri-ciri struktur matematik logikal.
·         Fasa Ketiga      : Pembinaan pengetahuan melalui struktur mata pelajaran.
·         Fasa Keempat :Mekanisme perkembangan mengaitkan perhubungan antara asimilasi dan akomodasi.


Strategi konstruktivisme boleh diajar kepada murid dengan mengatur murid untuk melakukan kajian mereka sendiri. Selain itu, guru boleh menyediakan aktiviti dan murid akan mendapat pengalaman ketikan mereka melakukan tindakan tersebut. Guru membimbing dan murid akan cuba mencipta pengalaman baru berdasarkan kepada pengetahuan lama yang telah mereka ada. Contohnya, guru telah memperkenalkan konsep asas dan yang wajib diketahui oleh murid untuk menjadi penghadang ketika menjadi penjaga gol bola baling. Dengan kemampuan mereka sendiri, murid boleh cuba membina kaedah atau cara baru untuk mengelakkan bola daripada mudah masuk ke dalam gelanggang walaupun penjaga gol tersebut mempunyai saiz badan yang kecil.
Pembelajaran secara konstruktivisme memang wajar diaplikasikan dalam pengajaran kerana pelbagai sebab. Pertama, ia akan menggalakkan murid bertanya dan berdialog dengan murid serta guru menyokong pembelajaran secara koperatif. Kedua, pendekatan ini akan mengambil kita kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid kerana melalui pembelajaran konstruktivime, murid perlu mempunyai sikap bertanggungjawab dan amanah pada diri mereka sendiri. Ketiga, guru mampu menggalakkan dan menerima daya usaha murid lalu mereka tidak akan berasa tersisih ataupun pendapat mereka tidak boleh diguna pakai.
Seterusnya, pembelajaran konstruktivisme juga dapat memberi peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahaminya melalui penglibatan murid dengan situasi dunia yang sebenar. Dan yang terakhir ialah, guru dapat mengambil kira dapatan kajian tentang bagaimana murid belajar sesuatu idea.
Hasil daripada pembelajaran konstruktivisme juga akan menimbulkan beberapa implikasi. Antaranya ialah, guru akan mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid dan merancang kaedah pengajarannya dengan sifat asas pengetahuan tersebut. Kedua, pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid adalah lebih berpusatkan murid. Maka tugas guru akan berkurangan sedikit dan murid perlu belajar lebih secara berdikari. Ketiga, pengetahuan yang dipunyai oleh murid adalah hasil daripada aktiviti yang dilakukan oleh murid tersebut  dan bukan  pengajaran yang diterima secara pasif. Mereka akan berasa berpuas hati kerana apa yang mereka dapat ialah hasil daripada usaha mereka sendiri. Dan yang terakhir ialah, guru berperanan sebagai pereka bentuk bahan pengajaran yang menyediakan peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru.


PEMBELAJARAN MASTERI
(Pusat Perkembangan Kurikulum), pembelajaran masteri ialah pendekatan pelajaran dan pembelajaran berkualiti dan sistematik untuk membolehkan semua murid menguasai setiap unit pembelajaran berdasarkan kemampuan sendiri dalam tempoh masa mencukupi yang diperuntukkan sebelum melangkah ke unit pembelajaran seterusnya. Konsep ini diperkenalkan oleh B.S. Bloom pada tahun 60an dengan berasaskan kepada satu prinsip atau falsafah iaitu semua pelajar boleh menguasai sesuatu perkara yang diajar sekiranya:
    1. ada masa yang cukup untuk pelajar menguasainya; dan
    2. pengajaran dan pembelajaran adalah berkualiti
Strategi ini sesuai diaplikasikan ke atas para pelajar kerana terdapat banyak kelebihannya. Antara sebab mengapa strategi ini boleh diamalkan ialah, pertama, ia dapat memastikan pelajar dapat menguasai sepenuhnya apa yang diajar. Dengan itu, apa yang diajar tidak akan menjadi suatu ilmu yang sia-sia. Pembelajaran masteri bukanlah perkara yang baru dan konsepnya berasaskan kepada satu prinsip iaitu semua pelajar boeh menguasai apa yang diajar jika diberi masa yang cukup dan pengajaran dan pembelajaran adalah berkualiti.
Selain itu, pembelajaran masteri juga menggalakkan guru menyelesaikan masalah yang dihadapi dan juga menggalakkan guru mengubahsuai kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan pelajar  dapat menguasai apa yang diajar. Disini, bukan sahaja murid yang mendapat faedah daripada pembelajaran masteri, malahan guru tersebut juga dapat memantapkan lagi ilmu pengetahuan yang dimilikinya. Walaupun ada beberapa kekangan dalam pelaksanaan pembelajaran masteri, guru akan dapati bahawa bilangan pelajar yang dapat menguasai apa yang diajar akan bertambah dan ini akan memberi kepuasan kepada guru, pelajar dan pihak lain. Tambahan lagi, pencapaian pelajar yang telah meningkat, walaupun sedikit, akan merangsang guru dan pelajar untuk mencapai tahap yang lebih tinggi.


Cara Melaksanakan Pembelajaran Masteri
Beberapa orang tokoh dalam pembelajaran masteri telah mencadangkan pelbagai strategi untuk melaksanakannya. Pada asasnya guru perlu merancang dan melaksanakan empat langkah berikut:
    1. Menentukan hasil pembelajaran untuk sesuatu unit pembelajran;
    2. Mengajar dengan kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai;
    3. Menilai dengan ujian diagnostik, formatif, dan sumatif; dan
    4. Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan
Sasaran pencapaian dalam pembelajaran masteri ialah semua pelajar harus mendapat sekurang-kurangnya markah 80%. Guru boleh memulakan dengan markah 50% sebagai sasaran pencapaian dan markah itu harus dinaikkan beransur-ansur kepada markah 80%. Dalam melaksanakan strategi pembelajaran masteri, guru dan murid sama-sama mempunyai peranan dan tugas masing-masing bagi menjayakan pnp yang dirancang.
Bagi seorang guru, peranan guru adalah sebagai pemimpin, pengajar dan fasilitator pembelajaran. Guru tidak perlu membuat perubahan yang besar dalam melaksanakan pembelajaran masteri kerana langkah-langkah tersebut di atas sudah disarankan dalam KBSR dan KBSM secara tersirat. Sementara itu, tugas guru dalam pelaksanaan pembelajaran masteri ialah:
    1. Menentukan hasil pembelajaran untuk dikuasai;
    2. Mengubahsuaikan kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk pembelajaran masteri;
    3. Melatih pelajar dalam kemahiran belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka dapat menjadi pelajar berdikari;
    4. Mengenal pasti pelajar yang belum dan sudah menguasai apa yang diajar melalui ujian diagnostik;
    5. Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan; dan
    6. Menilai prestasi pelajar melalui ujian sumatif.
  1. Dalam melaksanakan pembelajaran masteri, guru mungkin menghadapi pelbagai masalah dan tiada penyelesaian yang tepat dapat diberi untuk mengatasi masalah itu.
  2. Guru digalakkan mengatasi masalah itu melalui pembelajaran koperatif dengan rakan-rakan sejawat dalam panitia mata pelajaran.
  3. Pelajar akan bermanfaat daripada usaha guru untuk mengatasi masalah itu.
  4. Pada mulanya guru mungkin mengambil masa yang panjang untuk pelajar menguasai sesuatu perkara akan tetapi, dalam masa jangka panjang dan dengan bertambahnya pengalaman guru, masa untuk mencapai pembelajaran masteri dapat dipendekkan.
Bagi pelajar pula, peranan mereka adalah seperti menjadi seorang pelajar berdikari yang boleh merangsang diri untuk belajar dan menguasai apa yang diajar. Pelajar harus diberi latihan dalam kemahiran belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka dapat menjadi pelajar berdikari. Dalam pembelajaran masteri seseorang pelajar harus belajar dan bukan bertanding di antara satu sama lain dan ini dapat dilakukan melalui pembelajaran koperatif dengan rakan-rakan sebaya dalam kumpulan. Tugas pelajar dalam pembelajaran masteri ialah dia harus:
    1. tahu akan hasil pembelajaran untuk dikuasai
    2. belajar dengan tekun, tabah dan bermotivasi
    3. betul-betul memahami dan menguasai apa yang diajar
    4. memberitahu guru tentang perkara yang belum difahami atau dikuasai
    5. membuat kerja pemulihan atau kerja pengayaan yang diberi



No comments:

Post a Comment

^_^