Komunikasi Alternatif dan Augmentatif
Ø Definisi
Definisi Komunikasi Augmentatif:
“Kaedah-kaedah & alatan yang dapat meningkatkan kemahiran komunikasi verbal yang telah sedia wujud”.
(Mustonen, Locke, Reiche, Solbrack, & Lindgren, 1991)
Definisi Komunikasi Alternatif:
“Teknik-teknik yang menggantikan komunikasi lisan bagi individu yang tidak berupaya atau tidak mampu menguasai kemahiran bahasa lisan”.
(McCormick & Shane, 1990)
Definisi:
Satu sistem multimodal yang mengandungi empat komponen yang boleh dimanfaatkan dalam pelbagai kombinasi untuk meningkatkan komunikasi
Rumusan:
- Secara praktiknya tidak ada pemisah yang jelas antara Komunikasi Augmentatif dengan Komunikasi Alternatif.
- Oleh kerana keduanya mempunyai matlamat yang sama maka pendekatan bersama digunakan iaitu Komunikasi Augmentatif & Alternatif (AAC).
Ø Kepentingan dan Jenis Komunikasi
Ø Komunikasi Seluruh
- Kaedah ini dikenali dengan total comunication.
- Digunakan dalam pendidikan kanak-kanak pekak, menggunakan keseluruhan bahasa iaitu gerakan isyarat, bahasa isyarat, mimik muka, pertuturan, bacaan bibir, ejaan jari, membaca dan menulis.
- Komunikasi Seluruh hanya dapat di lakukan secara berhadapan.
- ‘Komunikasi seluruh’ merujuk kepada situasi yang mana guru menggunakan apa-apa sahaja untuk membolehkan murid-murid memahami bahasa. Mimik muka, lakonan, pertuturan dan sebagainya digunakan
- Bahasa isyarat piawai
- Gestur
- Bacaan bibir
Ó Bacaan bibir merupakan kaedah komunikasi melalui memahami pertuturan dengan mengikut atau memerhatikan bibir penutur termasuk memahami atau mentafsir hingga ke otot muka dan gerak badan penutur.
Ó organ pertuturan yang terlibat ialah paru-paru, tenggorok, larkins, peti suara, tekak, hidung, rahang dan mulut.
Ó Bacaan bibir adalah pertuturan tulin (pure oral) yang memberi tekanan kepada pengajaran dan pembelajaran bahasa melalui pertuturan secara ‘sengaja’.
- Ejaan jari
Ó Ejaan jari (FINGERSPELLING) adalah bahagian mustahak dalam komunikasi Orang-Orang Berkeperluan Khas Pendengaran yang digunakan untuk mengeja Nama Khas dan mengeja perkataan-perkataan yang tiada kod tangan.
- Pertuturan kiu
Ó Merupakan satu kaedah sistem pergerakan tangan yang boleh membezakan bunyi-bunyi apabila melihat pergerakan bibir contohnya bunyi /p/, /b/ dan /m/ iaitu bunyi fitur disingtif seperti bunyi vokal dan bunyi nasalisasi (sengau).
Ó Tangan digerak hampir dengan muka penutur yang bukan merupakan isyarat tetapi adalah cara untuk menidentifikasikan bunyi-bunyi fitur distingtif.
Ó Ianya mengandungi lapan konfigurasi dan empat kedudukan tangan digunakan sebagai tambahan informasi bibir untuk membuat suku kata nampak berbeza dari yang lain sama ada di bibir atau di tangan.
Ó Penutur menggunakan salah satu tangan mereka untuk membolehkan pembaca bibir mengecam dengan jelas setiap suku kata yang dituturkan.
Ó Ini bermakna petuturan kiu memungkinkan pembaca bibir membaca setiap perkataan dengan tepat.
Ø Bahasa Isyarat Malaysia
Ø Komunikasi Makathon
No comments:
Post a Comment
^_^