5.0 Menyediakan RPH berdasarkan tajuk dan objektif yang digunakan oleh guru yang dikaji dengan merujuk kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 3
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Nilai murni
Tahun : 3 Al- Ghazali (3 AG)
Bilangan murid : 28 orang
Tarikh : 08. 03. 2011 (Selasa)
Masa : 11.15 pagi – 12.15 pagi
Hasil pembelajaran :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) : Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus sampingan :
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Aras 2 (i) : Bercerita berdasarkan bahan yang dibaca dan peristiwa yang dialami menggunakan pelbagai jenis pola ayat
Objektif Pelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
i. Menulis ayat yang mengandungi nilai murni
ii. Membaca dengan intonasi dan sebutan yang betul
iii. Menyenarai dan menyusun gambar bersiri mengikut urutan cerita yang terdapat dalam bahan petikan yang telah dibaca.
iv. Menceritakan semula cerita mengikut susunan gambar bersiri yang telah dibuat.
v. Membuat banding beza antara dua watak dalam bahan petikan.
Kemahiran bahasa :Kemahiran Lisan ,Kemahiran membaca, Kemahiran menulis
Sistem Bahasa :1. Morfologi : kata kerja, kata adjektif, kata nama am
2.Sintaksis : Ayat majmuk
Nilai : Keyakinan diri dan rajin
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir : membanding dan membeza
Kemahiran Belajar : mengumpul maklumat, Pembelajaran secara kumpulan
Kecerdasan Pelbagai : verbal-lingusitik, interpersonal
Pem. Konstruktivisme : meneroka, menghuraikan dan menilai
Pengetahuan Sedia Ada :Murid telah biasa mendengar dan membaca cerita-cerita binatang daripada pelbagai sumber
Bahan Bantu Mengajar : Kertas edaran kerja, video dan kad gambar bersiri
Bahan Bantu Belajar : Buku latihan, dan alat tulis
Langkah / Masa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi (+ 5 minit ) | Tayangan video cerita “ Arnab dan Kura-kura” | 1)Guru menayangkan video tentang cerita “ Arnab dan Kura-Kura”. 2)Murid diminta menonton dan menghayati nilai murni yang terdapat dalam video tersebut. 3)Guru bersoal jawab dengan murid tentang nilai murni yang terdapat di dalam cerita tersebut. | Kecerdasan pelbagai : Muzik BCB: mendengar secara aktif dan intensif KB : mendengar BBB : video Nilai :Hormat-menghormati |
Langkah 1 (+ 10 minit ) | Petikan cerita “Arnab dan Kura-kura” | 1)Guru mengedarkan petikan cerita “ Arnab dan Kura-kura “. 2)Guru membaca petikan cerita terlebih dahulu. Murid mendengar dengan teliti dan memahami petikan cerita . 3)Guru membimbing pelajar membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. (Murid dipilih secara rawak) | Nilai : memberi perhatian BCB : i) membaca dengan intonansi yang betul. ii) mendengar dengan aktif. KB : lisan dan membaca BBB : teks cerita |
Langkah 2 (+ 15 minit ) | Gambar bersiri cerita “Arnab dan Kura-kura” | 1)Guru melekatkan gambar bersiri dan meminta murid memerhati dengan teliti. 2)Guru meminta murid menyusun gambar bersiri tersebut mengikut jalan cerita yang telah didengar sebelum ini. 3) Murid diminta menceritakan semula cerita mengikut susunan gambar bersiri yang telah dibuat. | Gambar bersiri. Carta bacaan. Nilai murni: Hormat- Menghormati, Kesederhanaan BBB : gambar bersiri |
Langkah 3 (+ 15 minit ) | Membina ayat berdasarkan nilai murni yang dipelajari dari cerita “Arnab dan Kura-kura” | 1)Guru bersoal jawab dengan murid tentang nilai murni yang terdapat dalam petikan cerita . 2)Guru meminta murid menyenaraikan 5 nilai murni yang telah dipelajari. 3)Guru meminta murid membina 5 ayat berdasarkan nilai murni tersebut. | Teknik: Soal jawab Kecerdasan pelbagai (interpersonal,verbal linguistik BBB : kertas lembaran kerja |
Langkah 4 (+ 10 minit ) | Membanding beza sifat arnab dan kura-kura | 1)Guru membimbing murid membuat banding beza sifat arnab dan kura-kura dengan menggunakan borang pengurusan grafik. 2)Ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan. | - Kemahiran berfikir: Membanding Membeza. Alat berfikir: Borang Pengurusan Grafik Penyerapan ilmu: Sains. Kemahiran interpersonal. Kemahiran mengumpul maklumat. |
Penutup (+ 5 minit ) | Guru membuat rumusan tentang pengajaran yang telah diajar. . | 1) Guru menanyakan nilai-nilai murni yang terdapat semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. 2)Guru meminta murid memberikan contoh situasi yng mengandungi nilai murni. 3)Guru meminta murid mempraktikkan nilai murni yang telah dipelajari dalam kehidupan harian mereka. | Nilai-nilai murni : Menghargai, menghormati dan bekerjasama. |
Refleksi / Ulasan : ____________________________________________________
Tindakan Susulan : __________________________________________________
No comments:
Post a Comment
^_^