Thursday 8 September 2011

KAJIAN SUKATAN DAN HURAIAN SUKATAN PELAJARAN (PKB 3104 SEM 2)

Kajian Sukatan dan Huraian Sukatan  Pelajaran

Aspek-aspek Dalam Sukatan Bahasa Melayu dan Pemulihan Khas Bahasa
-       Kandungan / kemahiran
*      Kemahiran bahasa meliputi kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan kemahiran menulis. Kemahiran bahasa ini merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku.
*      Kemahiran mendengar merujuk kepada keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami, dan menghayati perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan maklum balas. 
*      Kemahiran bertutur merujuk kepada keupayaan murid berbicara secara lisan untuk menjalin hubungan, menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif, dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan.
*      Penekanan diberikan pada pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang betul.
*      Kemahiran membaca merujuk kepada keupayaan murid membaca dengan sebutan, intonasi,jeda, dan kelancaran yang betul.
*      Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman danpenaakulan pelbagai bahan ilmu dan sastera secara kritis dengan menggunakan pelbagaiteknik bacaan.
*      Di samping itu, murid berupaya menghayati teks yang dibaca.Kemahir an menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat, serta mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan kreatif yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas dan kemas.
*      Murid juga digalakkan menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan penulisan bahan ilmu dan imaginatif.

-       Hasil pembelajaran
œ Hasil pembelajaran dalam lajur pertama mengandungi pernyataan hasil pembelajaran yang terdapat dalam Saukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah.
œ Pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu memberikan tumpuan pada murid untuk menguasai hasil pembelajaran
œ Hasil pembelajaran bagi kemahiran mendengar dan bertutur merangkumi kemahiran berbual, bercerita, menyampaikan maklumat dan berbincang.
œ Kemahiran membaca pula memberikan penekanan pada kemahiran membaca kuat, membaca dan memahami maklumat, serta membaca, menaakul, dan menghayati teks yang dibaca.
œ Bagi kemahiran menulis, tumpuan diberikan pada kemahiran menggunakan pelbagai jenis ayat, dalam menghasilkan penulisan.
œ Penekanan juga diberikan pada kemahiran mencatat dan menyusun maklumat serta menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreati

-       Aktiviti
Ø  Cadangan Aktiviti / Nota dalam lajur ketiga mengandungi cadangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta bahan bantu belajar di bilik darjah.
Ø  Cadangan tersebut disesuaikan dengan Huraian Hasil Pembelajaran serta mengambil kira elemen yang terkandung dalam pengisian kurikulum, contohnya kemahiran meramal dan membuat pilihan menggunakan kajian masa
depan atau mengaplikasikan jenis kecerdasan pelbagai yang unik bagi seseorang murid.
Ø  Semua cadangan ini hanyalah sebagai panduan untuk guru. Guru boleh mengubah suai atau memilih teknik atau aktiviti lain yang sesuai dengan kebolehan murid.

No comments:

Post a Comment

^_^