MATLAMAT KEMAHIRAN BERTUTUR
Matlamat
kemahiran bertutur yang pertama ialah membolehkan
seseorang murid menyebut dengan jelas.
Kelebihan murid menyebut dengan jelas supaya perkara atau maklumat yang
disampaikan dapat diterima dan difahami oleh pendengar. Selain itu, apabila
murid menyebut dengan jelas juga, dapat mengelakkan daripada timbulnya berlaku
salah faham. Menurut Juriah Long (1990), penguasaan kemahiran lisan memerlukan
seorang penutur menguasai beberapa kemahiran kecil bagi mengingat dan menyebut
sistem bunyi dan struktur dalam sesuatu bahasa dengan betul.
Oleh
yang demikian, untuk menguasai kemahiran lisan murid perlu menyebut dengan
jelas. Menyebut dengan jelas, bukan sahaja kepada penggunaan unsur-unsur bahasa
yang betul, pemilihan kata yang sesuai tetapi juga merangkumi intonasi dan nada
yang betul supaya pendengar tergambar makna yang betul. Pada pendapat saya,
kelemahan matlamat ini pula ialah terdapat sesetengah murid yang tidak dapat
menyebut dengan jelas disebabkan oleh mengalami masalah pada alat artikulasi
mereka, contohnya seperti pita suara. Menurut Raminah (1985), seseorang yang
mengalami kerosakan pita suara akan mengalami gangguan suara dan hal ini akan
menjejaskan proses pelahiran sebutan dan
menjadikan sebutan tidak jelas.
Matlamat
kedua ialah menyampai atau melahirkan
pendapat peribadi. Kelebihan matlamat ialah murid dapat berkongsi
pengalaman, pengetahuan dan pandangan dengan rakan-rakan mereka. Murid dapat
menyampaikan isi hati tanpa rasa rendah diri. Hal ini dapat dilihat dengan
jelas melaui aktiviti perbincangan dalam kumpulan. Mereka perlu bekerjasama
dalam satu kumpulan untuk mencapai satu matlamat yang sama iaitu matalamat
kumpulan. Jelas sekali teknik ini dapat melatih kemahiran bertutur murid kerana
setiap murid berperanan dalam kumpulan untuk menyatakan pendapat mereka secara
telus.
Kelemahan
matlamat ini pula ialah guru perlu memberi rangsangan kepada murid terlebih
dahulu sebelum mereka dapat melahirkan pendapat peribadi mereka. Jika guru
menggunakan bahan rangsangan yang sesuai dan dapat menarik minat murid, maka
murid akan melahirkan pendapat peribadi mereka tanpa dipaksa. Tetapi jika bahan
yang digunakan tidak menepati minat murid maka kesannya adalah sebaliknya.
Matlamat
yang ketiga ialah bertutur secara
bertatasusila. Kelebihan murid bertutur secara bertatasusila ialah dapat
menggunakan bentuk panggilan yang sesuai serta mematuhi tatatertib yang perlu
diikuti dalam sesuatu ucapan. Selain itu bertutur secara bertatasusila juga
ialah menggunakan laras bahasa yang sesuai pada situasi-situasi yang berbeza.
Contohnya, ketika murid menyampaikan ucapan dan syarahan, murid dapat
meyampaikannya dengan menggunakan nada, intonasi, gaya dan suara yang baik
dalam penyampaian tersebut.
Kelemahan
matlamat ini pula ialah terdapat murid yang tidak dapar bertutur secara
bertatasusila disebabkan oleh faktor persekitaran mereka iaitu keluarga, jiran
dan rakan sebaya. Contohnya, anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang
menggunakan perkataan yang kasar seperti penggunaan perkataan mati dengan
mampus maka, mereka lebih cenderung untuk menggunakan perkataan kasar itu
ketika berturtur bersama rakan sebaya.
Matlamat
kemahiran bertutur yang keempat ialah bersoal
jawab. Kelebihan matlamat ini ialah murid dapat mengemukakan soalan untuk
mendapatkan maklumat dalam sesuatu perbualan atau tugas-tugas tertentu. Selain
itu murid juga dapat memberi jawapan secara spontan kepada berbagai jenis
soalan yang diberikan. Kelebihan lain juga ialah murid dapat bersoal jawab
dengan menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai.
Bersoal
jawab dapat membantu murid mengetahui sesuatu perkara atau maklumat dengan cara
yang sesuai. Kelemahan matlamat ini dapat dilihat berdasarkan faktor
kecerdasan. Hal ini merujuk kepada kecerdasan otak dalam menentukan keupayaan
berfikir dalam proses memperoleh, menyampai dan memproses maklumat.
Kebiasaannya, murid yang cerdas, aktif ketika aktiviti soal jawab dilaksanakan,
manakala murid yang lemah pula jarang melibatkan diri dalam aktiviti ini. Oleh
yang demikian, guru perlu mahir menggunakan teknik penyoalan agar semua murid
dapat mencapai matlamat kemahiran bertutur ini.
Selain
itu, matlamat kemahiran bertutur yang kelima ialah melaporkan peristiwa dan memberi sesuatu huraian dengan tepat.
Kelebihan matlamat ini ialah, murid dapat melaporkan sesuatu yang dilihat atau
didengar dengan tepat dan ringkas. Contohnya, jika ternampak kemalangan
berlaku, murid boleh membantu dengan menelefon ambulans kemudian memberi
maklumat yang diperlukan dengan tepat dan ringkas seperti tempat kejadian,
bilangan mangsa yang terlibat dan keadaan mangsa. Kemahiran bertutur ini secara
tidak langsung dapat diaplikasikan oleh murid dalam kehidupan seharian.
Kelemahan
matlamat ini pula ialah sesetengah murid yang mempunyai ingatan jangka pendek
akan lupa perkara-perkara penting yang hendak disampaikan. Kesannya maklumat
yang hendak disampaikan tidak dapat disampaikan kepada penerima dengan tepat.
Salah faham akan timbul dan akan menyebabkan kekeliruan dalam kalangan
pendengar atau penerima maklumat
No comments:
Post a Comment
^_^