Wednesday 25 April 2012

MATLAMAT KEMAHIRAN BERTUTUR


MATLAMAT  KEMAHIRAN BERTUTUR

Matlamat kemahiran bertutur yang pertama ialah membolehkan seseorang murid menyebut dengan jelas.  Kelebihan murid menyebut dengan jelas supaya perkara atau maklumat yang disampaikan dapat diterima dan difahami oleh pendengar. Selain itu, apabila murid menyebut dengan jelas juga, dapat mengelakkan daripada timbulnya berlaku salah faham. Menurut Juriah Long (1990), penguasaan kemahiran lisan memerlukan seorang penutur menguasai beberapa kemahiran kecil bagi mengingat dan menyebut sistem bunyi dan struktur dalam sesuatu bahasa dengan betul.
Oleh yang demikian, untuk menguasai kemahiran lisan murid perlu menyebut dengan jelas. Menyebut dengan jelas, bukan sahaja kepada penggunaan unsur-unsur bahasa yang betul, pemilihan kata yang sesuai tetapi juga merangkumi intonasi dan nada yang betul supaya pendengar tergambar makna yang betul. Pada pendapat saya, kelemahan matlamat ini pula ialah terdapat sesetengah murid yang tidak dapat menyebut dengan jelas disebabkan oleh mengalami masalah pada alat artikulasi mereka, contohnya seperti pita suara. Menurut Raminah (1985), seseorang yang mengalami kerosakan pita suara akan mengalami gangguan suara dan hal ini akan menjejaskan proses pelahiran sebutan  dan menjadikan sebutan tidak jelas.
Matlamat kedua ialah menyampai atau melahirkan pendapat peribadi. Kelebihan matlamat ialah murid dapat berkongsi pengalaman, pengetahuan dan pandangan dengan rakan-rakan mereka. Murid dapat menyampaikan isi hati tanpa rasa rendah diri. Hal ini dapat dilihat dengan jelas melaui aktiviti perbincangan dalam kumpulan. Mereka perlu bekerjasama dalam satu kumpulan untuk mencapai satu matlamat yang sama iaitu matalamat kumpulan. Jelas sekali teknik ini dapat melatih kemahiran bertutur murid kerana setiap murid berperanan dalam kumpulan untuk menyatakan pendapat mereka secara telus.
Kelemahan matlamat ini pula ialah guru perlu memberi rangsangan kepada murid terlebih dahulu sebelum mereka dapat melahirkan pendapat peribadi mereka. Jika guru menggunakan bahan rangsangan yang sesuai dan dapat menarik minat murid, maka murid akan melahirkan pendapat peribadi mereka tanpa dipaksa. Tetapi jika bahan yang digunakan tidak menepati minat murid maka kesannya adalah sebaliknya.
Matlamat yang ketiga ialah bertutur secara bertatasusila. Kelebihan murid bertutur secara bertatasusila ialah dapat menggunakan bentuk panggilan yang sesuai serta mematuhi tatatertib yang perlu diikuti dalam sesuatu ucapan. Selain itu bertutur secara bertatasusila juga ialah menggunakan laras bahasa yang sesuai pada situasi-situasi yang berbeza. Contohnya, ketika murid menyampaikan ucapan dan syarahan, murid dapat meyampaikannya dengan menggunakan nada, intonasi, gaya dan suara yang baik dalam penyampaian tersebut.
Kelemahan matlamat ini pula ialah terdapat murid yang tidak dapar bertutur secara bertatasusila disebabkan oleh faktor persekitaran mereka iaitu keluarga, jiran dan rakan sebaya. Contohnya, anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang menggunakan perkataan yang kasar seperti penggunaan perkataan mati dengan mampus maka, mereka lebih cenderung untuk menggunakan perkataan kasar itu ketika berturtur bersama rakan sebaya.
Matlamat kemahiran bertutur yang keempat ialah bersoal jawab. Kelebihan matlamat ini ialah murid dapat mengemukakan soalan untuk mendapatkan maklumat dalam sesuatu perbualan atau tugas-tugas tertentu. Selain itu murid juga dapat memberi jawapan secara spontan kepada berbagai jenis soalan yang diberikan. Kelebihan lain juga ialah murid dapat bersoal jawab dengan menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai.
Bersoal jawab dapat membantu murid mengetahui sesuatu perkara atau maklumat dengan cara yang sesuai. Kelemahan matlamat ini dapat dilihat berdasarkan faktor kecerdasan. Hal ini merujuk kepada kecerdasan otak dalam menentukan keupayaan berfikir dalam proses memperoleh, menyampai dan memproses maklumat. Kebiasaannya, murid yang cerdas, aktif ketika aktiviti soal jawab dilaksanakan, manakala murid yang lemah pula jarang melibatkan diri dalam aktiviti ini. Oleh yang demikian, guru perlu mahir menggunakan teknik penyoalan agar semua murid dapat mencapai matlamat kemahiran bertutur ini.
Selain itu, matlamat kemahiran bertutur yang kelima ialah melaporkan peristiwa dan memberi sesuatu huraian dengan tepat. Kelebihan matlamat ini ialah, murid dapat melaporkan sesuatu yang dilihat atau didengar dengan tepat dan ringkas. Contohnya, jika ternampak kemalangan berlaku, murid boleh membantu dengan menelefon ambulans kemudian memberi maklumat yang diperlukan dengan tepat dan ringkas seperti tempat kejadian, bilangan mangsa yang terlibat dan keadaan mangsa. Kemahiran bertutur ini secara tidak langsung dapat diaplikasikan oleh murid dalam kehidupan seharian.
Kelemahan matlamat ini pula ialah sesetengah murid yang mempunyai ingatan jangka pendek akan lupa perkara-perkara penting yang hendak disampaikan. Kesannya maklumat yang hendak disampaikan tidak dapat disampaikan kepada penerima dengan tepat. Salah faham akan timbul dan akan menyebabkan kekeliruan dalam kalangan pendengar atau penerima maklumat

No comments:

Post a Comment

^_^