TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (KERJA KUMPULAN)
- Gibb (1969)
– “beberapa orang individu
yang mempunyai tujuan yang sama, saling berhubungan dan bertukar‐tukar pendapat serta fikiran dan bergantung antara
satu sama lain atau berganding bahu dalam apa juga aktiviti untuk mencapai objektif mereka.”
- L.M.Smith
(1969)
– “unit sosial yang terdiri
daripada beberapa individu yang berinteraksi antara satu sama lain, mempunyai nilai yang sama dan saling
bergantung antara mereka
KONSEP
KERJA BERKUMPULAN
Menurut Effandi Zakaria (1998),
kerja berkumpulan adalah satu strategi pengajaran dan pembelajaran di mana
pelajar-pelajar saling bantu membantu antara satu sama lain dalam kumpulan
kecil yang mempunyai matlamat bersama.
Dalam kerja berkumpulan, guru perlu menentukan
pengetahuan dan kemahiran tertentu yang perlu dipelajari oleh
pelajar-pelajar. Guru juga perlu
memberitahu mereka tentang cara bekerjasama dalam kumpulan kecil dan melakukan
aktiviti. Selain
itu, mereka hendaklah bertanggungjawab ke atas pencapaian sama ada secara
individu atau secara berkumpulan, iaitu mereka perlu menolong antara satu sama
lain.
Kerja
berkumpulan melibatkan pelajar berkerjasama dalam tugas yang telah ditetapkan
guru samada dalam atau luar bilik darjah.
Saiz kumpulan
boleh berbeza-beza daripada berpasangan, kumpulan kecil 3-6 orang
atau kumpulan besar pelajar
MATLAMAT
KERJA BERKUMPULAN
Perkembangan
intelek dan kebolehan
Meningkatkan
komunikasi
Meningkatkan
kerjasama
Meningkatkan jati diri (keyakinan, bertanggungjawab,
amanah)
Amalan reflektif (mengkaji dan mencerminkan,merancang
untuk masa depan).
KEBAIKAN
KERJA BERKUMPULAN
Pembahagian tugas
kepada setiap ahli kumpulan
Meningkatkan
produktiviti
Perkongsian idea
Menggalakan
komunikasi dan bekerjasama
KELEMAHAN KERJA BERKUMPULAN
Timbul perasaan rendah / tinggi diri pada diri murid
Guru yang tidak cekap akan tidak cukup masa untuk
membimbing kesemua kumpulan.
No comments:
Post a Comment
^_^