Refleksi terapi muzik
Alhamdulillah, syukur kepada Allah
S.W.T di atas limpah kurnia dan rahmatNya yang tidak terhingga akhirnya saya
berjaya menyiapkan laporan amali bagi terapi seni. Penerangan
mengenai aktiviti muzik yang akan dijalankan telah diberikan oleh pensyarah
pembimbing yang terlibat iaitu Encik Johan.
Menurut Dr. Sharol Lai Sujak (2008), terapi muzik
adalah alternatif dalam rawatan moden dan satu bidang profesional yang
menggunakan muzik bertujuan untuk pemulihan, pemeliharaan dan peningkatan taraf
kesihatan mental dan fizikal. Selain itu, muzik juga memberi kesan interaksi
antara dan sesama individu. Ia boleh mendorong dan menstruktur sesuatu aktiviti
dan pencetusan idea. Muzik merupakan sumber kepada keseronokkan,
memperkembangkan penghargaan diri dan menggalakkan interaksi yang positif.
Dalam aktiviti muzik ini , kami telah dibahagikan
kepada beberapa kumpulan mengikut unit kelas masing-masing. Setiap kumpulan
diberikan beberapa alat muzik yang berlainan jenis. Dalam aktiviti ini kami
dikehendaki untuk mencari 1 lagu kanak-kanak. Dengan menggunakan alatan muzik
yang dibekalkan tersebut, kami dikehendaki membuat pergerakan , memainkan alat
muzik mengikut iringan lagu yang telah dipilih.
Di sini, kita boleh lihat bagaimana seorang atau
sekumpulan individu berbincang untuk memberi pendapat atau idea dalam kumpulan
tentang cara hendak melakukan aktiviti tersebut. Di samping itu, kita boleh
lihat bagaimana seorang guru memilih lagu yang sesuai dengan tahap keupayaan
murid serta bagaimana guru menjadikan lagu tersebut dapat menarik minat murid .
Melalui aktiviti
terapi muzik yang dijalankan ini, kami sebagai guru pelatih menjadi kreatif
dalam merancang aktiviti muzik untuk murid-murid. Selain dapat menyanyikan
lagu, kami boleh menyelitkan permainan alat muzik dalam lagu tersebut. Aktiviti ini merancang pemikiran
guru pelatih untuk berfikir mengenai
bahagian mana alat muzik tersebut perlu digunakan dalam nyanyian
tersebut.
Secara keseluruhannya, aktiviti terapi muzik ini
sangat sesuai dijalankan kepada murid-murid terutamanya yang beraliran
pendidikan khas. Ini adalah kerana, muzik adalah suatu fenomena yang boleh
memberi kesan kepada semua manusia. Ia memberi kesan gerakbalas pada fizikal,
kognitif dan emosi serta perhubungannya dengan pemikiran dan tubuh badan.
Sesuailah dengan murid-murid pendidikan khas yang mempunyai tahap kelainan
keupayaan berbanding dengan murid-murid normal yang lain.
No comments:
Post a Comment
^_^