Refleksi terapi pergerakan
kreatif
Alhamdulillah, syukur kepada Allah
S.W.T di atas limpah kurnia dan rahmatNya yang tidak terhingga akhirnya saya
berjaya menyiapkan laporan amali bagi terapi pergerakan kreatif. Seorang guru dari sekolah rendah telah dijemput bagi
menerangkan bagaimana terapi pergerakan kreatif ini dilaksanakan. Guru yang
dijemput ini memang banyak pengalaman dalam menjalankan terapi pergerakan kreatif.
Pergerakan kreatif ialah intepretasi idea, perasaan serta tanggapan
deria yang dilahirkan secara simbolik melalui pergerakan. Unsur pergerakan
iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya memudahkan individu berkomunikasi dan
samping meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan, dan
pengucapan melalui pergerakan. Banyak aktiviti yang telah dijalankan sepanjang
menjalankan terapi pergerakan kreatif ini . untuk menjalankan terapi ini, kami
telah dibahagikan kepada beberapa
kumpulan mengikut unit kelas masing-masing.
Aktiviti pergerakan bertemakan haiwan. Untuk kumpulan saya, kami telah
mendapat tema haiwan itik. Kami dikehendaki
untuk melakukan pergerakan itik mengikut iringan muzik lagu ”Chicken Dance”.
Dalam aktiviti ini, kita boleh lihat bagaimana setiap ahli dalam kumpulan
membina pelbagai pergerakan yang berkaitan dengan haiwan itik. Dan pergerakan
tersebut diselaraskan dengan iringan muzik yang telah ditetapkan iaitu lagu
”Chicken Dance”.
Melalui aktiviti ini,
ianya dapat mencungkil bakat-bakat yang ada pada diri guru pelatih dan memberi
pendedahan kepada guru pelatih untuk tidak malu melakukan pergerakan tersebut.
Ini adalah disebabkan , sebagai seorang bakal guru, kita haruslah ada keyakinan
diri yang tinggi untuk mengajar dan berhadapan dengan anak murid kita.
Secara keseluruhannya,
selain dapat membina keyakinan diri individu, aktiviti ini juga memberikan
kelebihan kepada aspek psikomotor. Dalam
melakukan aktiviti pergerakan kreatif ini, anggota badan kita dapat digerakkan
dan ini juga merupakan satu terapi
pergerakan untuk tubuh badan kepada kita. Aktiviti ini sesuai bagi
murid-murid pendidikan khas yang kurang bergerak dan mempunyai tekanan. Mereka
boleh meluahkan tekanan dan emosi yang tidak stabil semasa melakukan
aktiviti terapi ini. Sebagai seorang
bakal guru. Kita haruslah kreatif dalam membina sesautu aktiviti dan pergerakan
dan sesuai dengan tahap kemampuan diri murid yang kita ajar.
No comments:
Post a Comment
^_^