Pentadbiran Agensi-agensi Sukan
Kebangsaan dan Antarabangsa
Pengenalan
Sukan di negara
ini secara tradisinya
telah diurus dan
digerakkan oleh organisasi
sukarelawan yang hampir
kesemuanya bernaung dan diiktiraf
Majlis Olimpik Malaysia. Peranan
kerajaan kini banyak tertumpu kepada
usaha-usaha pembangunan,
pengembangan dan sokongan kepada
kemajuan sukan di negara.
Peranan yang dimainkan
oleh Kementerian Belia dan Sukan, Majlis Sukan Negara, Majlis
Sukan Sekolah-sekolah
Malaysia dan agensi
lain di peringkat kebangsaan, negeri
dan daerah amat penting
dalam memastikan objektif
yang digariskan dalam dasar
sukan negara tercapai. Semua pegawai atau pengurus yang bekerja
dalam sesebuah organisasi berada di bawah arahan pengurusan atasan dalam sistem
pentadbirannya
Menurut Wee Eng Hoe, pentadbiran didefinisikan sebagai
proses yang melibatkan perancangan, pengelolaan,bimbingan dan kawalan ke atas
sumber-sumber yang wujud untuk
menghabiskan kerja yang diharapkan atau mengarahkan program kepada pencapaian matlamat tertentu .
Tugas pentadbiran
bukannya mudah. Dengan mengkaji teori pentadbiran, seseorang boleh bertindak
secara lebih rasional dan bijak dalam situasi yang berlainan. Pentadbiran
sebenarnya adalah sesuatu yang praktikal, yang boleh memberikan kita satu
gambaran tepat tentang sifat-sifat
manusia. Dalam konteks sukan, teori pentadbiran membantu kita mengenal
pasti masalah-masalah dan keperluannya
untuk diselesaikan supaya terbentuk suatu organisasi sukan yang berkesan.
Pentadbiran Agensi-Agensi Sukan
Agensi-agensi
sukan di Malaysia
merupakan organisasi yang
bertanggungjawab merancang
dan membangunkan aktiviti
sukan negara. Kepentingan
sukan kini bukan hanya
sebagai aktiviti mengisi
masa lapang tetapi
sudah menjadi satu agenda
negara yang penting dalam
pembangunan. Ianya merupakan
salah satu elemen
penting bagi menghasilkan masyarakat
yang sihat dan
cergas.
Antara agensi-agensi sukan kebangsaan adalah Kemeneterian Belia dan Sukan ( KBS),
Majlis Sukan Negara (MSN), Majlis
Olimpik Negara (MON), Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) serta
Persatuan-persatuan sukan di Malaysia. Agensi-agensi sukan Antarabangsa
pula adalah The Federation Internationale de Football Association (FIFA), International Amateur Athletic Federation (IAAF), International Hockey Federation (IHF), International Badminton Federation (IBF ), International
Tennis Federation (ITF), dan International
Rugby Board (IRB).
Skop-skop yang akan dibincangkan dibawah tajuk
pentadbiran agensi-agensi sukan kebangsaan dan antarabangsa adalah Perlembagaan
Organisasi Badan Sukan Kebangsaan, Pentadbiran Organisasi, Pengendalian Mesyuarat,
serta Belanjawan dan Pengurusan Kewangan.
Perlembagaan Organisasi Badan Sukan
Kebangsaan
Di dalam Akta Pembangunan Sukan 1997, (Akta 576) JADUAL
KEDUA (Seksyen 19), iaitu Perlembagaan Dan Kaedah-Kaedah Badan Sukan Yang
Bertindak Sebagai Badan Pengelola Atau Perwakilan Bagi Sukannya Di Peringkat
Kebangsaan. Perkara-perkara yang berikut hendaklah diperuntukkan dalam perlembagaan atau
kaedah-kaedah.
Badan sukan hendaklah mempunyai tujuan dan matlamat. Antara tujuan dan matlamat badan
sukan adalah untuk menggalakkan dan membangunkan sukannya; untuk mengekalkan
hubungan baik dan kedudukan baik dengan badan
pengelola dan pengawal seliaan antarabangsa, untuk memastikan bahawa
perlembagaan dan kaedah- kaedahnya dipatuhi
dan diikuti oleh semua anggotanya serta untuk mengawal dan menjalankan bidang kuasa ke
atas semua aktiviti berhubungan dengan
sukannya di Malaysia dan oleh wakil Malaysia di luar negara.
Aktivitinya
dijalankan tanpa ada diskriminasi tentang jantina, ras, warna kulit, agama,
asal usul, bahasa, kecenderungan politik atau apa-apa pandangan lain yang
dipegang oleh anggotanya. Selain itu,
prosedur pemilihan adalah terbuka
dan adil. Di samping itu, akaun
teraudit sepenuhnya ,laporan segala aktiviti, penggunaan dan perbelanjaan wang
yang sebelumnya dikemukakan kepada Pesuruhjaya berserta dengan apa-apa
yang dikehendaki oleh Pesuruhjaya.
Pentadbiran berfungsi mendorong kegiatan kerjasama yang
berkesan bagi mencapai tujuan-tujuan sesuatu organisasi . Pentadbiran
organisasi yang berkesan bertujuan memastikan organisasi tesebut dapat mencapai
visi dan misinya. Keberkesanan pentadbiran haruslah mengikut kefahaman
teori-teori sebelum mengaplikasikannya di dunia sebenar. Pengalaman mentadbir
juga perlu ada bagi seorang pentadbir sebagai pelengkap kepada ilmu pentadbiran
yang dipelajari.
Pentadbiran secara tidak formal tidak menjamin seorang
itu menjadi pentadbiran yang cekap dan efektif. Pentadbiran yang berjaya ialah
pentadiran yang mempunyai idea kreatif,kemahiran kemanusiaan,dan ilmu khusus
dalam pengurusan pentadbiran.
Sokongan
yang berkesan daripada pentadbir berwibawa amat diperlukan bagi memastikan
pentadbiran berjalan dengan jayanya. Seseorang pentadbir perlu menjalankan tugas mengikut
proses-proses asas.
Terdapat tiga jenis pentadbiran iaitu pentadbiran autokratik,
pentadbiran demokratik, dan pentadbiran laissez-faire.
Pentadbiran autokratik merupakan
sejenis kepimpinan tunggal yang mana semua keputusan dan kuasa dariapada ketua
kumpulan adalah mutlak. Ia memberi arahan dan kawalan yang ketat terhadap
individu atau kumpulan bawah jagaannnya. Pentadbiran seperti ini tidak memberi
peluang kepada kakitangan bawahan bertanya atau membuat sebarang cadangan.
Pentadbiran seperti ini sukar mencapai kejayaan dalam masyarakat demokratik.
Kakitangannya, kurang bermotivasi. Mereka tidak berinsiatif dan bersikap pasif
terhadap arahan-arahan daripada ketua mereka.
Dalam pentadbiran
demokratik pula, pemimpin yang mengikut ideologi ini membentangkan segala
masalah secara perbincangan.Mesyuarat antara kakitangan diadakan secara tetap dan berkala dan ahli
bebas menyuarakan pendapat masing-masing. Keputusan terakhir bergantung kepada
persetujuan bersama dalam kumpulan. Sistem demokrasi kadangkala gagal membawa
golongan pelampau dan pakatan dalaman sehingga menyebabkan pertukaran pemimpin
yang terlalu kerap.
Pemimpin yang mengikut ideologi pentadbiran
laissez-faire pula akan memberi bimbingannnya kepada ahli,tetapi
memulangkan kepada ahli-ahli kumpulannya membuat keputusan. Pemimpin seperti
ini tidak dianggap sebagai pemimpin sejati. Beliau tidak menggunakan kuasa
kewibawaanya dan tidak menggunakan sepenuhnya ciri-ciri kepimpinannya. Ideologi
pentadbiran seperti ni mudah menyebabkan keadaan yang tidak terkawal dan boleh
merugikan organisasi sepenuhnya.
Di dalam pentadbiran organisasi sukan, perancangan
adalah penentuan terdahulu. Perancangan melibatkan tiga perkara iaitu menentukan
apa yang patut , menentukan bagaimana ia patut dilakukan serta menentukan siapa
yang akan melakukannya. Proses perancangan yang berkesan pula melibatkan lima
perkara yang berterusan. Ini termasuklah menentukan objektif-objektif
keseluruhan, menentukan objektif khusus, mengenal pastikan strategi atau
tindakan khusus untuk mencapai objektif, menentukan piawai prestasi khusus
untuk pencapaian objektif, dan menilai kemampuan.
Pengelolaan
pula merupakan satu proses yang membabitkan dua atau lebih manusia menggembleng
tenaga dan sumber untuk mencapai tujuan tertentu. Empat prinsip pengelolaan yang dinyatakan oleh Leith
(1990);adalah pembahagian tugas dan delegasi
tanggungjawab, mengekalkan hierarki autoriti, menetapkan panduan tingkah laku
serta membuat keputusan berdasarkan keupayaan dan bukan personaliti..
Mengikut Frost & Marshall (1997), pengarahan merupakan suatu proses yang
menyebabkan sesuatu tindakan itu berlaku. Proses itu melibatkan pemberian tunjuk ajar
atau bimbingan, mempengaruhi orang lain atau membuat keputusan dan memberi
arahan. Hal
kakitangan melibatkan tugas yang biasanya meliputi pemilihan kakitangan untuk
tugas yang sesuai bagi menjayakan sesuatu aktiviti organisasi. Tugas
pentadbir adalah meliputi; menentukan
bilangan staf yang diperlukan, mengetahui keupayaan dan kebolehan staf serta memastikan
cara interaksi di antara staf. Pentadbiran kakitangan melibatkan dua aspek
utama iaitu kemanusiaan dan teknikal ( Voltmeter,
Esslimger, McCue & Tillman, 1979).
Prosedur yang lain adalah menanamkan matlamat dominan dalam sanubari kakitangan,
buat pemerhatian rapat, mengumumkan garis autoriti, tanggungjawab, tugas dan
pertalian unit, aktiviti yang sama ditugaskan kepada unit pentadbiran yang
sama.mempiawaikan perlakuan.mengharmonikan program dan polisi. Selain itu,
arahan patut lengkap dan jelas,memupuk semangat berpasukan, berkomunikasi terus
dengan kakitangan, pentadbir mesti merupakan seorang yang sudi mendengar
pandangan kakitangan, serta pertemuan sosial tidak formal patut digalakkan.
Laporan
pula adalah kaedah yang sestematik untuk menilai kemampuan kakitangan. Laporan boleh dilakukan setiap minggu atau setiap
bulan mengikut projek tertentu. Belanjawan adalah aspek penting dalam
pentadbiran yang tidak boleh diabaikan. Mengikut Frost (1977), pentadbiran
kewangan melibatkan empat langkah ;iaitu mengumpul data atau maklumat,
menyediakan belanjawan, mempersembahkan belanjawan dan membelanjakan peruntukan.
Penilaian
atau kawalan pula dijalankan untuk mengetahui sama ada
organisasi itu berjaya atau sebaliknya. Tugas pentadbir adalah untuk menilai
perancangan secara keseluruhan untuk menentukan pencapaian objektif, serta menilai sejauh manakah sumber-sumber digunakan
secara maksimum
Pengendalian
Mesyuarat
Mesyuarat ialah satu aktiviti yang berdasarkan komunikasi dua hala antara
individu dalam situasi formal. Antara tujuan
mesyuarat diadakan adalah untuk
bertukar-tukar fikiran dan pendapat, menyelesaikan masalah berbangkit, membuat
keputusan, serta memberikan maklumat dan mendapatkan maklumat daripada pelbagai
pihak. Agenda yang ada dalam mesyuarat ialah perutusan pengerusi ,
pengesahan minit mesyuarat yang lepas, perkara-perkara berbangkit, laporan
bendahari ,laporan setiausaha , agenda mesyuarat, hal-hal lain, menetapkan
tarikh mesyuarat yang akan datang , dan penangguhan mesyuarat
Untuk permulaan mesyuarat, agenda dan minit mesyuarat lepas diedarkan
kepada ahli yang tidak bawa. Selepas dipastikan
korum mencukupi, pengerusi mengisytiharkan mesyuarat dibuka dengan rasmi. Antara
perkara berbangkit yang dibincangkan dalam mesyuarat adalah mesyuarat meneliti
perkara-perkara yang tercetak dalam minit mesyuarat satu persatu, ahli boleh
membangkitkan soalan dan dijawab setiausaha atau orang berkenaan,serta hanya dibenarkan meminta maklumat. Seterusnya,
barulah presiden beralih kepada perkara lain yang disusun untuk dibincangkan.
Untuk pengesahan minit mesyuarat pula, bagi setiap pembetulan, presiden
mesti menurunkan tandatangan ringkasnya. Presiden mempelawa cadangan dan seterusnya
sokongan minit itu disahkan sebagai betul. Setelah disahkan, presiden menandatangani
minit mesyuarat dengan menulis tarikh di tempat yang disediakan.
Untuk menamatkan mesyuarat pula, masa yang sesuai mesyuarat ditutup
terpulang kepada presiden. Sebelum
menutup mesyuarat, presiden mengucapkan terima kasih kepada ahli. Apabila segala telah selesai, presiden
menjemput seorang pencadang dan penyokong untuk mesyuarat ditamatkan. Tarikh mesyuarat yang akan datang ditetapkan
terlebih dahulu sebelum mesyuarat ditangguhkan.
Belanjawan dan Pengurusan Kewangan
Ø
Belanjawan
Kewangan
Belanjawan merupakan alat pentadbiran berbentuk numerikal
yang memberikan gambaran tentang rancangan kewangan yang ingin dicapai oleh
sesebuah organisasi pada masa hadapan. Kegunaannya adalah sebagai alat
koordinasi perancangan, alat kawalan dan penentu agihan sumber kepada
bahagian-bahagian pengurusan yang berbeza-beza dalam organisasi. Bagi menjadikan
sesuatu belanjawan itu bermutu, ia mestilah boleh diterima oleh segenap
jabatan, boleh diukur dan mempunyai ruang fleksibiliti yang terarah untuk mencapai objektif
organisasi. Bagi menyediakan belanjawan, pengurus kewangan mestilah membentuk
ukuran realistik berdasarkan peramalan yang diasaskan kepada belanjawan
tahun-tahun sebelumnya.
Penyediaan belanjawan akan bermula dengan mengutip
data-data perakaunan, data hasil dan perbelanjaan dan juga maklumat audit yang
terdahulu. Selain itu, bagi organisasi sukan pengurus kewangan perlu melihat
kepada potensi perubahan-perubahan yang bakal berlaku pada tahun akan datang
dari aspek kesan ekonomi dan perubahan
sumber dana. Maklumat tentang pelunjuran aktiviti bagi setiap bahagian dalam organisasi
seperti bahagian pemasaran, operasi, pentadbiran, pengurusan temasya sukan dan
penyelenggaraan perlu juga diperoleh terlebih dahulu sebelum belanjawan
kewangan dapat dibentuk.
Belanjawan kewangan untuk organisasi
sukan biasanya akan mengambil kira aspek-aspek kewangan seperti aset tetap( pembelian tanah, bangunan,
peralatan, dan mesin) ; publisiti (
kenyataan akhbar, promosi media, dan persidangan) ; latihan ( latihan etlit, bayaran jurulatih, bayaran perubatan, dan
sebagainya); serta pembangunan pasaran
( pengambilan pekerja baru, pengambilan etlit baru, pengambilan pekerja
sukarela, dan pengurusan peminat ).
Tanpa mengira objektif sesebuah organisasi sukan,
belanjawan kewangan sukan boleh dibentuk dengan mengambil kira aspek perolehan
dana dan penggunaan dana. Dalam skala yang lebih kecil, belanjawan kewangan sukan juga diperlukan oleh
badan-badan sukan yang bukan berorientasikan
keuntungan seperti kelab sukan di sekolah dan universiti. Bagi institusi
sebegini belanjawan kewangan yang perlu disediakan adalah agak ringkas tetapi lebih diperincikan mengikut setiap
bentuk sumber kewangan dan perbelanjaan.
Ø
Pengurusan
Kewangan
Pengurusan
kewangan sukan dilaksanakan menerusi kaedah formal dan tidak formal. Kaedah
formal merujuk kepada sistem pengurusan kewangan organisasi sukan yang berinstitusi seperti Majlis Sukan
Negara, Majlis Olimpik Dunia, Persatuan dan kelab sukan berdaftar. Keadaan
tidak formal pula melibatkan pengurusan sukan secara ad-hoc seperti
jawatankuasa sukan sekolah, jawatankuasa sukan kampung, jawatankuasa sukan
peringkat universiti, jawatankuasa peringkat negeri dan jawatankuasa sukan
peringkat organisasi. Kaedah kedua ini lebih menumpukan kepada aktiviti sukan bukan bermotifkan
keuntungan.
Pengurus dan
kakitangan kewangan organisasi sukan perlu bertanggungjawab dan mempunyai
kemahiran yang baik dalam membuat perancangan kewangan dan peramalan kewangan.
Perancangan kewangan meliputi aspek mengenal pasti sumber
kewangan yang boleh dijadikan dana untuk menggerakkan sesuatu aktiviti
kewangan dan sumber berkenaan perlulah berkekalan selama-lamanya. Antara sumber
kewangan yang boleh digunakan ialah geran yang diberikan oleh kerajaan atau
badan-badan tertentu, sumbangan dan yuran ahli, hasil pelaburan yang dilakukan
oleh organisasi, hasil jualan tiket atau yuran penyertaan, hasil jualan saham
firma, pinjaman yang diambil daripada pihak pembiaya, hasil penajaan, dan
sebagainya.
Perancangan juga melibatkan aktiviti mengenal pasti ke manakah dana
kewangan yang ada perlu disalurkan seperti pembayaran kos tetap, overhead, kos operasi, emolument, sumbangan, pengiklanan,
percetakan dan sebagainya. Selain merancang, pihak pengurusan kewangan yang
melibatkan aspek pelunjuran keperluan dan pelunjuran sumber dana untuk
tahun-tahun akan datang. Pelunjuran juga dibuat ke atas aspek-aspek lain
seperti keadaan ekonomi dan faktor-faktor risiko lain yang boleh mempengaruhi
perancangan yang telah disediakan. Untuk itu, alat kewangan yang sangat
membantu ialah belanjawan.
Pengurus kewangan sukan juga perlu terlibat dalam aspek
pembuatan keputusan perolehan dan penggunaan dana. Dalam suasana ekonomi negara
pada ketika ini, semua peringkat organisasi
sukan perlu beroperasi secara cekap untuk mengeksploitasi sumber dana
dan menggunakannya secekap mungkin untuk meningkatkan output organisasi.
Pengurus kewangan juga perlu memantau dan mengawal
perjalanan urusan kewangan dalam organisasi. Ia bertujuan untuk memastikan
penggunaan dana yang sebenar selari dengan belanjawan atau perancangan kewangan
yang telah disediakan. Aktiviti yang boleh dilakukan untuk tujuan ini ialah
audit operasi yang melibatkan
pengauditan prosedur kewangan ke atas setiap bahagian lain dalam organisasi
seperti bahagian pemasaran, personel, dan operasi.
Selain itu, pengurus kewangan juga perlu membuat laporan
kewangan berkala secara adil, telus, dan saksama untuk dipersembahkan atau
digunakan oleh pihak-pihak berkepentingan. Tujuan penyediaan laporan kewangan
juga antara lain ialah untuk memenuhi keperluan pihak Pendaftar Pertubuhan,
Suruhanjaya Syarikat Malaysia, dan institusi pembiayaan.
Akhir sekali, pengurusan kewangan juga berfungsi untuk
menjalankan tugas perundingan dengan institusi dan sumber pemberi dana.
Antaranya ialah badan kerajaan yang berupaya memberi dana untuk sukan, pasaran
modal, pasaran hutang, pihak penaja, dan business
angel dalam kes pembiayaan modal teroka.
No comments:
Post a Comment
^_^