TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (SIMULASI)
DEFINISI SIMULASI
‘ Satu aktiviti yang memerlukan pelajar
menggunakan pengetahuan dan kemahirannya dalam satu keadaan yang ditiru atau
diserupakan dengan keadaan sebenar.’ (Othman, 1993).
Simulasi melibatkan pelajar memainkan peranan
seolah-olah berada dalam A
Percubaan untuk menyamakan keadaan sebenar
dapat dilaksanakan supaya pelajar dapat menguasai konsep yang diajar serta
berupaya untuk memindahkannya ke situasi sebenar.
Dapat mewujudkan pelbagai aktiviti menarik
yang menjadi sumber motivasi kepada pelajar untuk meneruskan proses pengajaran
dan pembelajaran.
FASA DALAM SIMULASI
v Terdapat
empat fasa dalam simulasi, iaitu
ü orientasi,
ü latihan
peserta,
ü proses
simulasi dan
ü perbincangan
(Joyce et
al.,2002)
1.
Fasa
orientasi
-
Guru akan mengemukakan topik yang ingin
diajar, menerangkan konsep dalam simulasi.
2.
Fasa
latihan peserta
-
Guru akan menerangkan peranan, peraturan,
prosedur, cara mendapat skor, jenis keputusan yang perlu dibuat dan matlamat
simulasi.
3.
Fasa
proses simulasi
-
Pelajar terlibat dalam simulasi, dan guru
sebagai pengadil dan jurulatih.dalam keadaan tertentu permainan boleh
ditentukan untuk pelajar mendapatkan maklum balas daripada guru.
4.
Fasa
perbincangan
-
Merangkumi perbincangan pelajar selepas
simulasi tentang hasil perbincangan, proses simulasi dan banding beza antara
simulasi dengan dunia sebenar.
CONTOH AKTIVITI SAINS
"Simulasi Keperluan Asas Tumbuhan"
Apa
yang diperlukan ?
Ø Pelajar
sukarelawan /yang dipilih oleh guru/melibatkan semua murid.
Ø Prop
khas (topeng bunga, daun kad manila, bekas penyiram air, matahari, plastik alas
meja).
Apa
yang perlu dibuat ?
1. Sebelum
kelas bermula, tawarkan kepada pelajar tentang peluang untuk melibatkan diri di
dalam simulasi ini.
2. Bahagikan
pelajar kepada dua kumpulan, kumpulan pertama ialah "pokok yang
dijaga". Kumpulan kedua pula mewakili "pokok yang terbiar".
3. Bekalkan
mereka dengan prop yang sesuai supaya meka dapat digambarkan sebagai tumbuhan.
Contohnya, gunakan topeng bentuk bunga dan daun yang dibentuk dengan kad
manila.
4. Seorang
pelajar akan memegang bekas siraman air yang kosong. Apabila guru memanggil
pelajar itu untuk menyiram pokok, dia akan berlakon untuk "menyiram"
pelajar kumpulan yang pertama.
5. Minta
kumpulan pertama untuk menunjukkan aksi segar dan ceria dan kumpulan kedua
untuk menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya.
6. Seorang
pelajar pula akan menjadi "matahari". Apabila guru memanggil pelajar
untuk "menyinarkan cahaya matahari", dia akan berdiri berdekatan
dengan kumpulan pertama tetapi berjauhan dengan kumpulan kedua.
7. Minta
kumpulan pertama untuk menunjukkan aksi segar dan ceria dan kumpulan kedua
untuk menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya.
8. Minta
pula dua orang pelajar untuk menyelubung kumpulan kedua dengan plastik alas
meja untuk menandakan bahawa kononnya tumbuhan itu disekat dari bekalan udara.
9. Kumpulan
kedua akan menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya. Minta kumpulan pertama
untuk menunjukkan aksi segar dan ceria.
10. Bincang
bersama penonton (pelajar lain) tentang pemerhatian mereka.
TUJUAN
Murid lebih mudah memahami sesuatu konsep
atau prinsip.
Meningkatkan keaktifan murid semasa proses
pembelajaran.
Mengembangkan daya kreativiti murid.
Melatih murid untuk bekerjasama dalam situasi
kelompok.
KELEBIHAN
Simulasi dapat mengembangkan kreativiti murid
kerana diberi kesempatan untuk memainkan peranan sesuai dengan topik yang
disimulasikan.
Simulasi dapat memupuk keberanian dan yakin
diri murid.
KELEMAHAN
Sekiranya pengelolaan dijalankan kurang baik,
simulasi hanya dijadikan sebagai alat hiburan, sehingga objektif
pembelajaran tidak tercapai.
Faktor psikologi seperti rasa malu dan takut
sering mempengaruhi murid dalam melakukan simulasi.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment
^_^