Wednesday 25 April 2012

TAJUK: STRATEGI MENGAJAR SAINS (SIMULASI)


TAJUK: STRATEGI MENGAJAR SAINS (SIMULASI)

DEFINISI SIMULASI
*      ‘ Satu aktiviti yang memerlukan pelajar menggunakan pengetahuan dan kemahirannya dalam satu keadaan yang ditiru atau diserupakan dengan keadaan sebenar.’ (Othman, 1993).
*      Simulasi melibatkan pelajar memainkan peranan seolah-olah berada dalam A
*      Percubaan untuk menyamakan keadaan sebenar dapat dilaksanakan supaya pelajar dapat menguasai konsep yang diajar serta berupaya untuk memindahkannya ke situasi sebenar. 
*      Dapat mewujudkan pelbagai aktiviti menarik yang menjadi sumber motivasi kepada pelajar untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran.

FASA DALAM SIMULASI
v  Terdapat empat fasa dalam simulasi, iaitu
ü  orientasi,
ü  latihan peserta,
ü  proses simulasi dan
ü  perbincangan
                                                         (Joyce et al.,2002)

1.    Fasa orientasi
-          Guru akan mengemukakan topik yang ingin diajar, menerangkan konsep dalam simulasi.

2.    Fasa latihan peserta
-          Guru akan menerangkan peranan, peraturan, prosedur, cara mendapat skor, jenis keputusan yang perlu dibuat dan matlamat simulasi.

3.    Fasa proses simulasi
-          Pelajar terlibat dalam simulasi, dan guru sebagai pengadil dan jurulatih.dalam keadaan tertentu permainan boleh ditentukan untuk pelajar mendapatkan maklum balas daripada guru.

4.    Fasa perbincangan
-          Merangkumi perbincangan pelajar selepas simulasi tentang hasil perbincangan, proses simulasi dan banding beza antara simulasi dengan dunia sebenar.

CONTOH AKTIVITI SAINS
 
 "Simulasi Keperluan Asas Tumbuhan"


Apa yang diperlukan ?
Ø  Pelajar sukarelawan /yang dipilih oleh guru/melibatkan semua murid.
Ø  Prop khas (topeng bunga, daun kad manila, bekas penyiram air, matahari, plastik alas meja).

Apa yang perlu dibuat ?
1.    Sebelum kelas bermula, tawarkan kepada pelajar tentang peluang untuk melibatkan diri di dalam simulasi ini.
2.    Bahagikan pelajar kepada dua kumpulan, kumpulan pertama ialah "pokok yang dijaga". Kumpulan kedua pula mewakili "pokok yang terbiar".
3.    Bekalkan mereka dengan prop yang sesuai supaya meka dapat digambarkan sebagai tumbuhan. Contohnya, gunakan topeng bentuk bunga dan daun yang dibentuk dengan kad manila.
4.    Seorang pelajar akan memegang bekas siraman air yang kosong. Apabila guru memanggil pelajar itu untuk menyiram pokok, dia akan berlakon untuk "menyiram" pelajar kumpulan yang pertama.
5.    Minta kumpulan pertama untuk menunjukkan aksi segar dan ceria dan kumpulan kedua untuk menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya.
6.    Seorang pelajar pula akan menjadi "matahari". Apabila guru memanggil pelajar untuk "menyinarkan cahaya matahari", dia akan berdiri berdekatan dengan kumpulan pertama tetapi berjauhan dengan kumpulan kedua. 
7.    Minta kumpulan pertama untuk menunjukkan aksi segar dan ceria dan kumpulan kedua untuk menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya.
8.    Minta pula dua orang pelajar untuk menyelubung kumpulan kedua dengan plastik alas meja untuk menandakan bahawa kononnya tumbuhan itu disekat dari bekalan udara.
9.    Kumpulan kedua akan menunjukkan aksi layu dan tidak bermaya. Minta kumpulan pertama untuk menunjukkan aksi segar dan ceria.
10. Bincang bersama penonton (pelajar lain) tentang pemerhatian mereka.

TUJUAN
*      Murid lebih mudah memahami sesuatu konsep atau prinsip.
*      Meningkatkan keaktifan murid semasa proses pembelajaran.
*      Mengembangkan daya kreativiti murid.
*      Melatih murid untuk bekerjasama dalam situasi kelompok.

           KELEBIHAN
*      Simulasi dapat mengembangkan kreativiti murid kerana diberi kesempatan untuk memainkan peranan sesuai dengan topik yang disimulasikan.
*      Simulasi dapat memupuk keberanian dan yakin diri murid.

KELEMAHAN
*      Sekiranya pengelolaan dijalankan kurang baik, simulasi hanya dijadikan sebagai alat hiburan,  sehingga objektif pembelajaran tidak tercapai.
*      Faktor psikologi seperti rasa malu dan takut sering mempengaruhi murid dalam melakukan simulasi.

RUJUKAN

No comments:

Post a Comment

^_^