Peringkat-peringkat
Kemahiran Bertutur.
Untuk
mencapai objektif kemahiran bertutur, iaitu bertutur dengan fasih dan dapat
mengeluarkan bahasa dengan tepat dan sesuai dalam pelbagai situasi perhubungan
di sekolah dan masyarakat, kemahiran bertutur perlu dipelajari
berperingkat-peringkat. Peringkat kemahiran bertutur terbahagi kepada tiga
iaitu peringkat awal, peringkat pertengahan dan peringkat maju.
Pada peringkat awal penguasaan kemahiran
bertutur, murid perlu menguasai sejumlah sembilan kemahiran iaitu, melafazkan pengucapan abertatasusila. Sebagai contoh, murid memberikan respons yang
sesuai terhadap soalan yang dikemukakan
dengan mengemukakan jawapan yang sesuai dalam sesi temu bual. Selain
itu, murid juga perlu menguasai kemahiran mengajuk
perkataan dan ayat-ayat yang didengar, menyoal untuk mendapatkan maklumat,serta
membuat teguran atau kenyataan tentang sesuatu situasi.
Dalam peringkat ini juga, murid perlu
menguasai kemahiran mengemukakan
soalan-soalan mudah berdasarkan situasi, bertindak terhadap soalan-soalan
mudah, dan memberi arahan. Untuk kemahiran memberi arahan, murid menyatakan
arahan atau pesanan dengan sebutan yang betul dan jelas. Cadangan aktiviti yang
sesuai ialah murid melaksanakan arahan berdasarkan kad arahan yang dipilih contohnya
kemaskan bilik darjah . Contoh ayat
arahannya ialah “Tolong kemaskan bilik darjah sekarang.”
Kemahiran-kemahiran lain yang juga perlu
dikuasai oleh murid dalam peringkat ini adalah kemahiran membina ayat-ayat tentang diri sendiri, rakan, ibu bapa dan sebagainya,
serta membina ayat-ayat berdasarkan
gambar ransangan. Untuk kemahiran membina ayat-ayat berdasarkan gambar
ransangan, murid-murid boleh mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah
berdasarkan bahan rangsangan menggunakan lingkaran soalan. Contoh rangsangan
yang boleh digunakan ialah gambar seekor harimau dan contoh soalan yang boleh
dibina dan dikemukakan ialah “ Apakah makanan haiwan ini?” dan “ Bagaimanakah
cara untuk mengekalkan spesisi ini?”
Seterusnya
pada peringkat pertengahan pula,
murid-murid perlu menguasai sejumlah sepuluh kemahiran yang terdiri daripada
melakukan deskripsi tentang sesuatu
objek dan gambar. Kemudian guru akan bercerita
berdasarkan satu siri gambar atau gambar-gambar bersiri kepada murid-murid
tersebut, mendeskripsikan pengalaman
atau sesuatu peristiwa serta memberi
satu siri arahan untuk melakukan sesuatu.
Bagi kemahiran mendeskripsikan
pengalaman atau sesuatu peristiwa, murid-murid boleh bertukar-tukar pendapat
berdasarkan sesuatu isi. Cadangan aktiviti yang murid boleh lakukan adalah
bercerita tentang pengalaman masing-masing
contohnya pengalaman sambutan hari kebangsaaan di sekolah, pengalaman
menonton televisyen dan sebagainya.
Pelajar
juga perlu menguasai kemahiran membuat ucapan pendek dan ringkas serta
mengambil bahagian dalam aktiviti
perbualan yang mudah. Kemudian, pelajar yang lain akan memberi komen secara mudah serta membuat ulasan, memberi pendapat atau pandangan secara mudah terhadap sesebuah aktiviti yang dijalankan di
dalam kelas. Bagi kemahiran menyoal dan
menjawab soalan berkaitan peribadi seseorang , suasana persekolahan,
persekitaran, suasana di rumah dan sebagainya, murid boleh bersoal jawab
tentang perkara yang menarik berdasarkan sesuatu topik contoh berkaitan dengan
sukan sekolah.
Akhirnya,
pada peringkat maju pula, terdapat sejumlah dua belas kemahiran yang perlu
dikuasai oleh murid-murid iaitu, mendeskripsi
sesuatu peristiwa , objek, permainan, proses dan sebagainya; bercerita dengan
menggunakan alat pandang atau tanpa menggunakannya; serta mengambil bahagian dalam perbincangan,
perbualan atau dialog. Untuk kemahiran mengambil bahagian dalam
perbincangan, perbualan atau dialog, murid boleh memberikan pendapat tentang
tajuk yang dibincangkan secara bertatasusila.
Cadangan aktiviti yang sesuai dilakukan adalah berbincang dalam kumpulan
kecil tentang topik yang diberikan,
Kemahiran-kemahiran lain dalam peringkat ini yang perlu
dikuasai oleh murid adalah bertanya
untuk mendapatkan maklumat,menghuraikan proses,kejadian,prosedur dan peraturan,
memberitahu arah atau hala sesuatu tempat, memberi ceramah atau syarahan serta
mengambil bahagian dalam perbahasan,diskusi,forum,perbincangan, seminar dan
sebagainya. Murid juga perlu mengambil
bahagian dalam drama atau lakonan,mendeklamasi puisi, menyampaikan
komen,laporan atau ulasan, serta mengkritik cerpen,pendapat,puisi,novel dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment
^_^