TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (MERENTAS KURIKULUMI)
DEFINISI AKTIVITI MERENTAS KURIKULUM
• Aktiviti-aktiviti merentas kurikulum merupakan suatu
usaha untuk mengukuh dan memperkayakan
lagi mata pelajaran-mata pelajaran dalam pelajaran sains supaya sains dapat
dipelajari dengan lebih bermakna oleh murid-murid.
• Disamping itu aktiviti-aktiviti merentas kurikulum
berupaya mengiat lagi proses pembelajaran bagi mata pelajaran lain.
Antara aktiviti-aktiviti merentas kurikulum yang terdapat
dalam pelajaran sains adalah:
• Nilai merentas kurikulum
• Bahasa merentas kurikulum
• Pendidikan alam sekitar merentas kurikulum
• Sains dan teknologi merentas kurikulum
• Oleh
itu, dapatlah kita rumuskan bahawa aktiviti merentas kurikulum dalam sains
ialah satu atau lebih subjek lain yang diajarkan ketika guru mengajarkan subjek
sains tersebut. Ia diterapkan kepada murid semasa guru mengajar subjek sains.
Nilai merentas kurikulum
- Nilai murni ditekankan dalam subjek-subjek sama ada
secara langsung atau tidak langsung dalam kurikulum. Penanaman dan
pemupukan nilai-nilai seeloknya dilaksanakan dalam semua peristiwa
pembelajaran yang dihadapi dan dialami oleh murid. Contohnya :
• Bekerjasama
ketika melakukan eksperimen bersama rakan-rakan
• Rajin
melakukan setiap tugasan yang diarahkan oleh guru tanpa banyak alasan
• Menjaga
kebersihan setiap kali melaksanakan sesuatu eksperimen di dalam makmal.
• Kasih
sayang terhadap orang lain serta haiwan-haiwan.
Bahasa merentas kurikulum
• Setiap murid seharusnya mencapai taraf penguasaan yang
baik bagi aspek-aspek seperti butiran, struktur ayat, tatabahasa istilah,dan
laras bahasa memandangkan Bahasa Melayu merupakan bahasa penghantar utama di
sekolah rendah.
• Oleh itu, guru bukan sahaja mesti memberi tumpuan kepada
ilmu yang khusus pada mata pelajaran Sains, malah bertanggungjawab untuk
menyumbang dan mengukuhkan pengukuhan bahasa Melayu murid-murid.
Pendidikan alam sekitar merentas
kurikulum
• Pendidikan
berkaitan alam sekitar penting bagi meningkatkan kesedaran tentang dan kualiti
alam sekitar. Pendidikan Alam Sekitar membantu generasi masa hadapan untuk
mengawal kehidupan mereka dan memakmurkan masa hadapan. Satu cara untuk
menjalankan pendidikan alam sekitar ialah dengan mengintegrasikan pendidikan
alam sekitar dalam pengajaran di bilik darjah.
• Pendidikan
Alam Sekitar tidak boleh dijadikan sebagai satu mata pelajaran yang berasingan
kerana dengan wujudnya satu mata pelajaran baru, akan menyesakkan kurikulum
yang telahpun begitu padat. Pendidikan alam sekitar boleh dilaksanakan sama ada
melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
• Kurikulum
: Contohnya di dalam kelas guru mengajar tentang kesan-kesan pembuangan sampah
sarap ke dalam sungai, pembebasan asap kilang, dsb.
• Kokurikulum
: Mengadakan lawatan bagi kelab Sains sekolah ke taman negara. Ketika lawatan,
guru mengingatkan murid tentang kepentingan menjaga alam sekitar.
• Penyepaduan
Pendidikan Alam Sekitar secara formal dalam sistem pendidikan kebangsaan
bermaksud pendidikan ‘dalam sekolah’ (‘in school’ education) yang merangkumi
kedua-dua aktiviti kurikulum dan aktiviti kokurikulum.
• Pembelajaran
akan menjadi lebih berkesan dan bermakna sekiranya murid mendapat pengalaman
menerusi penglibatan diri secara langsung (first-hand experience) dengan alam
sekitar.
• Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar yang menarik dan menyeronokkan
seperti kerja lapangan, perkhemahan, merentas desa, kerja amali, kajian dan
eksperimen, perbincangan, sumbangsaran, demonstrasi, pemerhatian, bercerita,
projek, permainan dan simulasi, lawatan, kempen alam sekitar, trekking, dan
sebagainya adalah disyorkan sewaktu menjalankan aktiviti kokurikulum.
• Dalam bidang kokurikulum, badan beruniformlah
merupakan bidang yang paling banyak usaha penyepaduan Pendidikan Alam Sekitar
dilaksanakan manakala sukan/permainan adalah bidang yang kurang usaha
melaksanakan penyepaduan Pendidikan Alam Sekitar.
• Fenomena
ini terjadi mungkin disebabkan oleh faktor ‘sifat’ yang ada pada
sukan/permainan. Seperti yang telah
sedia maklum, pelaksanaan sukan/permainan memfokuskan kepada kemahiran, teknik
dan taktik yang berkaitan dengan jenis aktiviti yang dijalankan
Sains
dan teknologi merentas kurikulum (TMK)
• PelaksanaanTMK
dalamKSSR
Tahap
I
-TMK dilaksanakan secara integrasi
merentas kurikulum dan sebagai elemen dalam TerasTema: Dunia Sains dan
Teknologi.
Tahap
II
-TMK dilaksanakan secara integrasi
merentas kurikulum dan TMK dilaksanakan sebagai matapelajaran.
Objektif
MenggunakanTMK
secara bertanggungjawab dan beretika.
Memilih
dan mengaplikasikan sumber TMK yang bersesuaian.
MenggunakanTMK
untuk mencari, mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat.
MenggunakanTMK
untuk mendapatkan dan berkongsi maklumat.
MenggunakanTMK
untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
MenggunakanTMK
untuk meningkatkan produktiviti dan pembelajaran.
Menggunakan
TMK untuk melahirkan idea dan maklumat secara kreatif dan inovatif.
Strategi
TMK dalam Dunia Sains Dan Teknologi
1.Belajar
Dengan dan Melalui TMK ‐integrasikan dalam
pengajaran dan pembelajaran Sains & RBT
2.Belajar
Mengenai TMK
Strategi
1: Belajar Dengan dan Melalui TMK (dalam Dunia Sains & Teknologi)
• Pengajaran
dan pembelajaran dijalankan menggunakan perkakasan dan perisian TMK bersesuaian
dengan topik yang hendak diajar oleh guru seperti menggunakan perisian
aplikasi, CD-ROM atau bahan muat turun daripada Internet.
• Murid
boleh mengguna dan memanipulasi sumber TMK untuk menyokong pengetahuan atau
tugasan mereka seperti hasilkan buku skrap, laporan bergambar dan poster
digital
• Murid
boleh mengukuhkan konsep dan kemahiran yang telah mereka kuasai dalam suasana
yang menyeronokkan.
Strategi 2 : Belajar
Mengenai TMK (dalam Dunia Sains & Teknologi)
• Belajar
menggunakan perisian aplikasi seperti perisian pemprosesan perkataan, hamparan
elektronik, persembahan, pangkalan data, grafik dan pengaturcaraan.
Contoh
Kreativiti dan Inovatif dalam TMK
• Kreativiti
dan inovatif murid dapat dikukuhkan melalui:
–Manipulasi kemahiran menggunakan
fitur‐fitur
perisian
–Menghasilkan produk atau
bahan menggunakan pelbagai fitur perisian
–Menjana idea baru dengan
menggunakan TMK
Soalan
Lazim
• Jika
sekolah tidak mempunyai Makmal Komputer:
*guru boleh menggunakan
komputer riba, perisian kursus dan projektor
LCD didalam bilik darjah.
*Murid
datang kehadapan untuk mencuba aktiviti yang disediakan
didalam komputer riba guru.
*Guru
juga boleh memuat turun laman web lebih awal dan menggunakan laman
tersebut semasa pengajaran.
*Beri
tugasan kepada murid untuk menggunakan kemudahan TMK
di Pusat akses selepas waktu persekolahan atau waktu rehat
atau dirumah.
No comments:
Post a Comment
^_^