MATLAMAT
KEMAHIRAN MENDENGAR
Matlamat kemahiran mendengar
yang pertama ialah mendengar untuk memperoleh idea.Di
sekolah, murid-murid perlu mendengar untuk menerima dan memahami idea yang
disampaikan dalam perbualan, perbincangan, dialog, mesyuarat dan penjelasan
dalam proses pengajaran guru. Manakala
dalam kehidupan harian pula, aktiviti mendengar sentiasa wujud dalam interaksi
sosial (perbualan, perbincangan dan mesyuarat); untuk mendapat hiburan (radio,
televisyen, filem), memperoleh maklumat (pengajaran guru, berita di radio dan
televisyen) serta pernyataan perasaan dan apresiasi seni (drama, lakonan,
dialog dan kesusasteraan).
Matlamat yang
ketiga ialah mendengar untuk melakukan
arahan atau memberi tindak balas. Murid-murid mendengar arahan yang diberi
dan bertindak balas terhadapnya. Arahan itu boleh diberi oleh guru, ketua
murid, guru besar, ketua darjah atau rakan-rakan mereka sendiri. Biasanya,
murid-murid yang dapat mendengar dengan baik akan dapat memahami maksud yang didengarnya
itu dengan cepat dan dapat pula segera bertindak terhadapnya. Murid-murid
seperti ini dapat menghasilkan sesuatu tindak balas secara tepat dan berkesan.
Antara aktiviti yang boleh dijalankan ialah melengkapkan peta, membuat corak,
mencari jalan pada peta sesebuah bandar dan sebagainya.
Selain itu, matlamat mendengar juga adalah untuk mengenal pasti isi-isi yang tersirat.
Di dalam kemahiran ini, kita mendengar
untuk mendapatkan maklumat. Dalam latihan ini perhatian murid-murid ditumpukan
kepada bahagian-bahagian tertentu daripada apa yang mereka dengar. Latihan ini
amat baik untuk melatih murid-murid mendengar dengan teliti maklumat-maklumat
yang berkenaan sahaja dan mengenepikan yang lainnya. Banyak aktiviti yang boleh
dijalankan oleh murid-murid. Antaranya ialah mendengar tentang cara untuk
membuat kuih, mendengar dari seorang jurujual mengenai sebuah kereta yang akan
dibeli, mendengar dan mendapatkan maklumat tentang rumah yang akan dibeli,
mendengar dan mendapatkan maklumat maklumat tentang aktiviti-aktiviti yang
dilakukan oleh orang tertentu dalam seminggu dan sebagainya.
Di samping itu, kita juga mendengar untuk mentafsir makna-makna yang tersirat, Kemahiran
mendengar memberikan peluang kepada
pelajar mendapatkan makna bagi mesej yang didengar bagi bahasa itu. Hal ini
juga dapat membantu pelajar memperbaiki kemampuan dari segi penggunaan bahasa
dengan lebih baik lagi. Sekiranya pelajar tidak menguasai kemahiran mendengar
ini dengan baik, maka mereka tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian dan tidak
memahami apa yang disampaikan oleh guru semasa pengajaran di dalam kelas.
Matlamat kemahiran mendengar yang seterusnya ialah untuk menghayati keindahan bahasa dan
muzik. Misalnya dalam puisi. Bahasa yang digunakan begitu puitis, dengan
itu pendengar dapat menghayatinya melalui proses pendengaran yang baik. Manakala mendengar untuk tujuan menghayati
keindahan muzik pula bertujuan untuk menghayati lirik-lirik lagu yang
didendangkan. Mendengar juga adalah Untuk mengetahui keadaan semasa. Tujuan ini amat penting supaya kita tidak
ketinggalan daripada mengetahui perkara-perkara yang berlaku di sekeliling
kita. Kita dapat mendengar perkembangan
semasa ini melalui media elektronik seperti radio dan televisyen.
No comments:
Post a Comment
^_^