Peringkat-peringkat
Kemahiran Mendengar
Terdapat 3 peringkat kemahiran mendengar. Pada peringkat awal kemahiran mendengar,
pelajar akan diajar untuk mengecam,
mengajuk dan memilih bunyi. Mereka juga diajar untuk mendengar dan mengecam makna perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat
dalam petikan. Dalam peringkat kemahiran mendengar dan mengecam makna
perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat, murid boleh menjalankan aktiviti
mendengar dan mengecam ayat arahan serta pesanan. Sebagai contoh, murid
boleh menjalankan aktiviti mendengar
rakaman perbualan yang mengandungi ayat arahan dan pesanan serta aktiviti
menyebut ayat arahan dan ayat pesanan.
Pada peringkat ini juga, pelajar akan melakukan perkara dan aktiviti yang disuruh
oleh guru. Sebagai contoh, guru menyuruh pelajarnya menggayakan gaya seekor
kucing, maka pelajar tersebut akan bertindak balas dengan menggayakan aksi
seekor kucing mengikut kekreatifan masing-masing. Selain itu, pada peringkat
awal ini, pelajar cepat bertindak
terhadap soalan yang mudah serta dapat mengingat
dan memadankan perkataan dan ayat-ayat mudah dengan tepat.
Pada peringkat kedua atau peringkat pertengahan dalam
kemahiran mendengar ini, pelajar didedahkan untuk mengecam dan mengingat fakta dan butiran secara tepat dan terperinci.
Pelajar juga diajar untuk mengenal
informasi-informasi spesifik atau maklumat khusus. Sebagai contoh, guru
memberitahu pelajar tentang sebuah kemalangan yang terjadi baru-baru ini. Hal
ini dapat meningkatkan pengetahuan pelajar serta pelajar dapat mengetahui cara-cara
untuk mengelakkan kemalangan itu.
Pada
peringkat ini juga, pelajar didedahkan untuk mengenal sebab dan akibat sesuatu
tindakan yang dibuat. Pelajar ini juga akan diajar untuk mengenal perhubungan orang-orang yang berinteraksi dalam kehidupan
sosial serta diterapkan ilmu dalam aspek mengenal
sikap dan perasaan orang yang bercakap. Mereka akan dipupuk untuk menjadi
seorang pendengar yang baik dengan sentiasa menumpukan perhatian terhadap
penyampai. Hal ini adalah supaya pelajar
tersebut menjaga perasaan penyampai agar ilmu dan maklumat yang disampaikan itu dapat
memberi manfaat kepada pelajar berkenaan.
Peringkat
ketiga pula ialah peringkat maju dalam kemahiran mendengar. Pada peringkat ini,
pelajar dilatih untuk mengenal isi-isi
penting. Sebagai contoh, dalam sebuah karangan, guru akan mengajar
bagaimana untuk mencari isi-isi utama dalam karangan tersebut. Selain itu, aktiviti
untuk murid pula adalah murid murid berbincang secara berkumpulan untuk mencari
isi-isi penting daripada teks yang dibaca.
Di samping itu, pelajar diajar mengenal
peranan dan perhubungan orang yang bercakap. Pelajar akan diajar untuk mentafsirkan maksud orang yang bercakap agar dapat membezakan
tekanan dan intonasi dalam sesebuah pertuturan. Contohnya, dalam sukatan
pelajar Tahun Empat, pelajar diajar mendengar dan mengecam intonasi dalam soalan tanpa kata tanya. Mereka juga
diajar untuk mencari jalan penyelesaian
untuk mengatasi masalah yang didengar sama ada merujuk kepada guru atau
kawan-kawan. Pelajar juga akan dididik
untuk mengikut aliran dalam dialog atau
perbualan serta mereka dapat menafsirkan
tujuan penutur menggunakan pelbagai bentuk struktur nahu.
No comments:
Post a Comment
^_^