Refleksi terapi MAIN
Alhamdulillah, syukur kepada Allah
S.W.T di atas limpah kurnia dan rahmatNya yang tidak terhingga akhirnya saya
berjaya menyiapkan laporan amali bagi terapi main. Kami telah menjalankan
aktiviti terapi main di Pantai Puteri, Melaka. Aktiviti yang dijalankan lebih
menjurus kepada bermain kerana terapi yang hendak dijalankan adalah terapi
main. Antara aktiviti yang dijalankan adalah aktiviti menyanyi. Kami telah
dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut unit kelas masing-masing.
Lagu-lagu yang dipilih adalah lagu kanak-kanak. Pergerakan adalah digalakkan
dalam aktiviti nyanyian tersebut. Ini adalah disebabkan murid boleh menggerakkan
motor halus dan motor kasar mereka sambil mereka menyanyi.
Menurut Kraus 1990, bermain secara amnya boleh
didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan
kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Carr
pula dalam teorinya mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak
untuk meluahkan pendapat masing-masing.Dari aspek psikologi pula, terapi main
memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperoleh perasaan dan mengawal
keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar.
Terapi main membantu murid mununjukkan komitmen dan fokus yang sepenuhnya
terhadap aktiviti yang dijalankan.
Selain daripada menyanyi, kami juga
telah dibekalkan dengan belon. Kami dikehendaki untuk mereka satu aktiviti yang
boleh dijalankan menggunakan belon tersebut. Melalui aktiviti ini, ianya
memberi peluang kepada kami guru pelatih untuk menyelami diri murid ketika kami
bermain dan terlibat sama dalam aktiviti tersebut. Permainan yang direka adalah
mengikut kekreatifan kumpulan masing-masing. Di samping dapat menyelami diri
murid, guru pelatih juga dapat bertukar-tukar pendapat dan idea tentang
aktiviti permainan yang hendak dijalankan.
Aktiviti yang dijalankan dapat
membuka minda guru pelatih untuk memikirkan sesuatu yang kreatif dan menarik
yang boleh dijalankan kepada murid-murid sebagai satu terapi main. Aktiviti
dalam kumpulan yang dijalankan ini memberi peluang kepada guru pelatih untuk
bertukar-tukar pendapat atau mengeluarkan idea-idea yang bernas dan kreatif
berkaitan aktiviti yang hendak dirancangkan.
Secara kesimpulannya. Aktiviti terapi main adalah
terapi yang sangat digemari dan menyeronokkan bagi murid-murid mahupun sesiapa
sahaja yang terlibat sama. Terpulang kepada diri individu itu sendiri untuk
menjadikan sesuatu aktiviti main menjadi lebih seronok. Sebagai seorang guru,
kekreatifan dalam mereka aktiviti main adalah satu kelebihan kerana dengan itu
ia dapat menarik minat murid untuk
mengikuti aktiviti yang kita laksanakan.
No comments:
Post a Comment
^_^