Refleksi terapi ALTERNATIF-MULTISENSORI (SNOOZELEEN)
Alhamdulillah, syukur kepada Allah
S.W.T di atas limpah kurnia dan rahmatNya yang tidak terhingga akhirnya saya
berjaya menyiapkan laporan amali bagi terapi alternatif. Untuk terapi alternatif ini, pensyarah pembimbing
telah menerangkan terlebih dahulu apa itu terapi alternatif.
Terapi
Multisensori merupakan salah satu terapi yang terdapat dalam Pendidikan Khas
bagi membantu kanak-kanak yang bermasalah seperti masalah
autism,epilepsy,masalah pembelajaran,sindrom down,hiperaktif dan ‘global delay’. Terapi
ini juga digunakan secara meluas dalam bidang pediatrik, maternity,
psikiatri, strok dan traumatic brain injury, penyakit kronik,
dan penjagaan dementia. Kaedah terapi ini menggunakan antara kaedah berkesan
untuk merangsang perkembangan minda kanak-kanak bekeperluan khas menerusi
lima ransangan asas iaitu penglihatan , pendengaran,sentuhan,bau dan rasa
serta ransangan sendi.
Selain itu, pensyarah pembimbing
telah menerangkan tentang cara penggunaan alatan-alatan yang ada di bilik
tersebut dan kaitannya dengan terapi alternatif. Untuk aktiviti ini, kami telah
dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan dikehendaki memilih
satu alatan dan dikehendaki menggunakan alatan tersebut untuk terapi
alternatif.
Aspek keselamatan merupakan aspek
yang paling penting yang perlu dititikberatkan oleh seorang guru apabila
menyuruh murid masuk ke dalam bilik multisensori ini dan menggunakan alatan
dalam bilik tersebut. Kebanyakkan alatan yang ada dalam bilik tersebut adalah
bersifat lembut dan tidak keras. Ini adalah kerana, bagi murid yang selalu
mencederakan dirinya dengan menghentak kepalanya ke dinding, alatan ini adalah
selamat digunakan kerana lembut. Dinding-dinding dalam bilik ini juga semuanya
terdapat alatan-alatan memenuhi dinding.
Melalui aktiviti ini, ianya menuntut kami guru pelatih
untuk menggunakan alatan tersebut dengan semaksimum mungkin. Dengan alatan yang
dipilih, kami dikehendaki untuk merancang satu aktiviti yang sesuai dengan menggunakan alatan tersebut.
Dan yang paling penting, bagaimana kami menggunakan alatan tersebut mengikut
pemikiran kreatif masing-masing. Unsur kerjasama dalam kumpulan boleh kita
lihat dalam aktiviti ini.
Secara keseluruhannya, aktiviti terapi alternatif ini
juga sangat sesuai dilaksanakan kepada murid-murid pendidikan khas yang
bermasalah dalam tingkah laku. Sebagai seorang bakal guru, kita haruslah
memastikan masalah pesakit terlebih dahulu sebelum
melaksanakan sesi terapi. Ia bertujuan untuk membolehkan ahli terapi untuk
memilih jenis terapi multisensori yang bersesuaian dengan masalah yang dihadapi
murid seterusnya terapi yang dijalankan
akan memberikan kesan yang maksimum. Ini adalah kerana tidak semua penyakit
dapat disembuhkan dengan terapi multisensori.
No comments:
Post a Comment
^_^