TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (HANDS ON)
DEFINISI
Menurut
pandangan beberapa orang guru di luar Negara, Pembelajaran secara
hands on melibatkan pengalaman pelajar sepenuhnya.
Pembelajaran secara ini dapat meningkatkan
keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritikal.
Sister Judith Mary Frederick, fifth
grade teacher, St. Mary's Elementary School, Sandusky, pula
mendefinisikan Pembelajaran secara hands on bukan sekadar pembelajaran secara
suka-suka kerana ia berupaya untuk menjadikan pelajar sebagai individu yang
dapat berfikir secara kritikal dan berupaya mengaplikasikan apa yang dipelajari
dalam kehidupan
Pembelajaran secara hands on dapat membantu
pelajar untuk menghadapi situasi kehidupan yang pelbagai.
Karen Worth, Education Development
Center Inc., Newton, MA mendefinisikan pembelajaran hands on
bukan sekadar memanipulasi alatan.
Ianya melibatkan penyiasatan yang berkaitan
objek, bahan, fenomena dan idea serta dapat memahami sesuatu daripada
pengalaman-pengalaman tersebut.
Menurut Julie Gantcher, Bronx Zoo
Education Department, producers of Pablo Python Looks at Animals, Bronx, NY
, Pembelajaran secara hands on merupakan suatu aktiviti yang menyeronokkan dan
jelas.
Ianya turut meningkatkan perasaan ingin tahu,
serta dapat memperkembangkan kreativiti pelajar melalui aktiviti yang
dijalankan secara amali.
Secara kesimpulannya, Hands on ialah belajar
melalui pengalaman atau apa yang mereka lakukan sendiri dengan bimbingan guru.
Ia juga membawa maksud pelajar mempunyai
objek (hidup atau bukan hidup) yang sesuai yang dapat digunakan untuk tujuan
penyiasatan dalam proses pembelajaran.
Murid akan lebih memahami sekiranya mereka
sendiri menemui masalah dan mencari penyelesaian berbanding hanya membaca dari
buku sahaja.
CARA
PELAKSANAAN AKTIVITI HANDS ON
Terdapat
beberapa langkah dan kaedah untuk melaksanakan aktiviti hands on.
Antaranya
ialah aktiviti hands on memerlukan penerangan yang ringkas dan mudah difahami
tambahan pula, kanak-kanak kelainan upaya agak sukar untuk memahami sesuatu
arahan.
Guru
juga perlu memilih aktiviti yang biasa berlaku di persekitaran pelajar untuk
memudahkan mereka memahami apa yang mereka lakukan.
Bagi
meningkatkan kefahaman murid untuk aktiviti yang dilakukan, guru mestilah
memilih aktiviti yang berkaitan antara satu konsep dengan konsep yang lain.
Guru
juga perlu peka dengan minat murid-murid kelainan upaya ini.
Rancang
aktiviti sains yang menjurus kepada minat mereka. Dengan itu, guru akan lebih
senang untuk mengawal murid-murid ketika proses pengajaran dan pembelajaran
berlaku.
Guru
juga perlu mengelakkan aktiviti yang memerlukan banyak penerangan dan arahan.
Hal ini kerana murid akan menjadi keliru dan tidak memahami apa yang perlu
dilakukan.
Aktiviti
yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar juga harus dielakkan seperti ingin
menerangkan konsep medan magnet.
Apabila kanak-kanak telah mahir menggunakan
alatan sains seperti kanta pembesar, pembaris dan sebagainya, jadikan peralatan
ini sebagai instrumen pengajaran dan pembelajaran yang boleh digunakan
sepanjang masa.
CONTOH
PELAKSANAAN AKTIVITI HANDS ON
Ø Contohnya,
dalam topik kumpulan makanan, murid dikehendaki mengenalpasti kumpulan makanan.
Ø Jika
diterangkan di dalam kelas dan memberikan contoh, besar kemungkinan murid tidak
dapat memahami sepenuhnya dan sukar untuk mereka ingat kumpulan makanan
tersebut.
Ø Jadi,
guru akan membawa pelajar berjalan-jalan di kantin sekolah dan setiap murid
dikehendaki mengenal pasti kumpulan-kumpulan makana yang telah disediakan di
kantin sekolah.
Ø Peringkat
ini, murid akan membuat prediction dan observation ( kedua-dua ini adalah
dikenali sebagai kemahiran proses sains , (KPS).
Ø Setelah
mereka mengenalpasti kumpulan makanan tersebut, tugas guru adalah memantau
tingkah laku mereka semasa membuat
pemerhatian pengenalpastian kumpulan makanan.
Ø Guru
hendaklah memastikan pelajar berada di kantin sekolah bukannya merayau di
kawasan lain.( aspek keselamatan adalah priority nombor 1 seorang guru sains ).
Ø Cara
terbaik untuk mengajar atau memperkenalkan sains kepada kanak-kanak ialah
dengan cara ‘hands-on experiences’ iaitu mereka belajar melalui pengalaman atau
apa yang mereka lakukan sendiri dengan bimbingan guru.
Ø Selain
itu, pilih aktiviti yang biasa berlaku dalam persekitaran kanak-kanak untuk
memudahkan mereka memahami apa yang perlu mereka lakukan. Mengajar mereka
melakukan sesuatu yang asing bagi mereka adalah sukar.
Ø Untuk
menjadikan pengajaran sains lebih bermakna, Rochel Gelman mencadangkan supaya
memilih 1 atau 2 konsep yang berhubung kait.
Ø Contohnya
konsep “didalam" dan "diluar” atau konsep “ perubahan biologi"
dan "kitaran hidup”.
Ø Adalah
amat penting untuk anda sebagai guru untuk kekal mengajar konsep yang sama
selama sebulan atau lebih (Gelman dan Brenneman 2004).
Ø Mengajar
sesuatu topik dalam tempoh masa yang agak lama tidak akan menghadkan ruang
lingkup pembelajaran kanak-kanak, tetapi sebenarnya setiap konsep yang diajar
boleh dikembangkan lagi ke dalam bentuk aktiviti sains yang pelbagai.
Ø Sebagai
contoh, jika anda memilih untuk fokus kepada konsep perubahan biologi dan
kitaran hidup, anda boleh mengembangkan lagi topik ini . Contohnya :
a) Biji
benih dan tumbuh-tumbuhan (contoh:mengira biji benih dalam buah epal;)
b) menanam
biji benih; membuat pemerhatian tentang bagaimana tumbuhan membesar.
c) Belajar
mengenai kitaran hidup pelbagai jenis haiwan seperti katak, rama-rama dan
sebagainya.
d) Mengukur
pertumbuhan/perubahan fizikal tumbuhan atau haiwan.
e) Belajar
tentang kesihatan dan penyakit.
KELEBIHAN AKTIVITI HANDS ON
v Terdapat beberapa kelebihan aktiviti hands on kepada
murid kelainan upaya.
v Antaranya ialah dapat meningkatkan minat murid untuk
melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
v Murid kelainan upaya ini kurang berminat untuk belajar
dan melibatkan diri dalam pembelajaran. Dengan memberi mereka peluang untuk
melaksanakan aktiviti akan membuatkan mereka berasa berminat untuk belajar.
v Aktiviti hands on juga dapat meningkatkan daya ingatan
murid tentang apa yang dipelajari dengan lebih cepat serta dapat mengingatinya
dalam tempoh yang lebih lama.
v Aktiviti hands on juga memudahkan murid untuk memahami
apa yang dipelajari dengan lebih mudah.
v Murid kelainan upaya juga akan berasa seronok dan
terhibur ketika mengikuti pengajaran dan pembelajaran.
v Setelah melalui proses pengajaran dan pembelajaran
dengan menggunakan strategi aktiviti hands on, murid akan dapat memindahkan
pengalaman yang dipelajari dalam situasi kehidupan yang bersesuaian.
v Selain itu, murid juga dapat menambahkan pengalaman
melalui aktiviti yang dijalankan. Sesungguhnya, pengalaman adalah guru terbaik.
v Pencapaian murid dalam pembelajaran sains juga dapat
ditingkatkan dengan menggunakan strategi aktiviti hands on.
v Selain itu, aktiviti hands on yang dilakukan dapat
meningkatkan sifat inkuiri iaitu sifat ingin tahu murid
v Aktiviti hands on turut meningkatkan kemahiran-kemahiran
proses sains seperti kemahiran memerhati dan keupayaan untuk menginterpretasi
data.
No comments:
Post a Comment
^_^