Wednesday 25 April 2012

TAJUK: STRATEGI MENGAJAR SAINS (PROJEK SAINS)


TAJUK: STRATEGI MENGAJAR SAINS (PROJEK SAINS)

DEFINISI  PROJEK
v  Projek adalah satu kaedah yang mana pelajar menjalankan sesuatu eksperimen atau aktiviti didalam situasi yang sebenar dan menghasilkan sesuatu (Ee. A.M. 1997)
v  Ia merupakan sesuatu aktiviti dijalankan oleh pelajar di dalam atau di luar bilik darjah dan mereka belajar melalui proses menghasilkan sesuatu.
v  Kerja projek menggalakkan pembangunan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran pengurusan masa, dan pembelajaran bebas.
v  Dilakukan oleh seorang sahaja atau kumpulan kecil(2/3 orang) dengan bimbingan minimum guru.
v  Tugasan yang menuju ke suatu tujuan tertentu
v  Dijalankan mengikut keperluan tajuk yang diajar
v  Diadakan mengikut minat murid
v  Penyiasatan yang teratur

PROJEK SAINS
Ø  Projek sains adalah satu pembelajaran berdikari yang memberi penemuan baharu mengenai benda, peristiwa, proses atau fenomena.
Ø  Untuk membuat projek sains, pelajar akan melakukan percubaan, mengambil nota, membuat perbandingan, membuat penyelidikan dan membuat kesimpulan mengenai apa yang mereka pelajari.
Ø  Apabila projek yang dilaksanakan selesai, laporan dibuat dan dikongsi bersama rakan-rakan lain.
TUJUAN  PROJEK SAINS
ü  Menyediakan penyelesaian masalah.
ü  Dapat memberi jawapan kepada perasaan ingin tahu murid.
ü  Memberi peluang kepada murid untuk menunjukkan kreativiti dalam melaksanakan aktiviti.
ü  Menggalakkan semangat kumpulan dan kolaborasi sesama ahli.
ü  Meningkatkan komunikasi murid secara lisan atau tulisan.
ü  Membantu murid mengembangkan kemahiran proses sains dan              kemahiran berfikir.

PERKARA YANG PERLU DIPERTIMBANGKAN SEMASA MELAKUKAN PROJEK SAINS
  1. UMUR MURID
*      Sebelum menjalankan projek Sains, guru perlulah menpertimbangkan umur murid-muridnya.
*      Sebagai contoh, umur murid yang sesuai melakukan projek Sains adalah ketika mereka darjah 4 hingga darjah 6.

  1. TAHAP KEBOLEHAN MURID
*      Guru juga haruslah mengambil kira tahap kemampuan atau kebolehan murid - muridnya sebelum menjalankan aktiviti projek Sains.
*      Guru harus tahu adakah muridnya mampu melakukan aktiviti secara berdikari atau mereka masih perlukan bimbingan guru.

  1. KERJA SECARA INDIVIDU ATAU BERKUMPULAN
*      Sesuatu projek Sains itu boleh dijalankan secara individu, berpasangan atau berkumpulan. (bergantung pada jenis soalan tugasan projek Sains)

  1. SAIZ KUMPULAN
*      Jika projek Sains itu dijalankan secara kumpulan, guru perlu tahu berapakah bilangan ahli kumpulan yang ideal.
*      Jika projek Sains itu difikirkan sukar untuk dilaksanakan, guru boleh menetapkan bilangan ahli kumpulan yang ramai.
*      Tetapi, jika tugasan projek Sains itu mudah dilaksanakan, guru boleh memaksimumkan bilangan ahli kumpulan.
*      Ini amat penting untuk mengelakkan dari berlakunya “ahli yang menumpang” iaitu ahli kumpulan yang tidak melakukan apa-apa tugasan.

  1. KEMUDAHAN
*      Guru harus memastikan kemudahan bahan rujukan mencukupi untuk memudahkan tugasan projek Sains ini kepada murid-muridnya.
*      Guru juga perlu memastikan keperluan yang dikehendaki mencukupi seperti alatan eksperimen, buku rujukan, kewangan, komputer dan bahan-bahan lain untuk memastikan tugasan projek Sains dapat dijalankan dengan lancar.

  1. TEMPOH MASA
*      Guru harus menetapkan tempoh masa sesuatu projek Sains itu supaya murid boleh menyiapkannya pada masa yang telah ditetapkan.

  1. BENTUK LAPORAN
*      Akhir sekali, guru juga boleh memilih sama ada ingin meminta murid mempersembahkan hasil projek Sains mereka secara lisan atau bertulis.


PROSES PROJEK SAINS
*      BELAJAR KEMAHIRAN TERTENTU
-      Sebelum memulakan projek sains, guru perlu mengajar mereka beberapa kemahiran tertentu termasuklah:-
a)    Kemahiran memfokus
b)    Kemahiran mengumpul maklumat
c)    Kemahiran analisis
d)    Kemahiran menilai

*      MEMILIH TAJUK
-       Guru perlu membimbing murid menjana sebanyak mungkin idea untuk memilih tajuk.
-       Tajuk yang dipilih perlulah :-
a)     Idea yang menarik perhatian ahli kumpulan
b)     Boleh disiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan.
a)     Dapat  mencabar minda tetapi tidak terlalu susah.     

*      MEMBUAT KAJIAN MELUAS
-       Murid perlu membuat kajian meluas terhadap idea yang dipilih.
-       Membuat kajian dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber (buku, jurnal, ensiklopedia dan internet)
-       Membuat nota dan mengumpul gambar dan gambarajah.

*      MERANCANG DAN MENJALANKAN PROJEK
-       Tentukan objektif pembelajaran
-       Rancang dan menyusun projek, menentukan data yang dikumpul dan alatan yang ingin digunakan
-       Menjalankan projek
-       Mengumpul data yang relevan untuk mencapai objektif projek

*      ANALISIS DAN MEMBINCANGKAN KEPUTUSAN
-       Setelah projek selesai dan data telah dikumpul, murid perlu:-
a)    Menjadualkan keputusan
b)    Interpretasi hasil keputusan untuk menjawab soalan
c)    Menyemak secara rawak / kesalahan sistematik
d)    Menyemak balik hasil yang mungkin tidak sah
e)    Membuat kesimpulan dan cadangan lain.

*      MENULIS LAPORAN PROJEK
-       Laporan rojek perlu mempunyai item-item berikut:-
a)    Tajuk
b)    Objektif projek
c)    Sumber
d)    Penerangan tentang kaedah yang digunakan
e)    Hasil keputusan  projek
f)     Perbincangan hasil keputusan
g)    Kesimpulan dan cadangan
h)   Rujukan dan bibliografi
i)     Lampiran
j)       Penghargaan

*      PEMBENTANGAN LISAN DAN PAMERAN
-       Jika pembentangan lisan diperlukan, guru boleh menetapkan masa dan tempat untuk murid membuat pembentangan.
-       Setiap kumpulan diberi beberapa minit untuk mempersembahkan projek mereka menggunakan pendekatan meltimedia.

TUGAS GURU
v  Menyediakan pilihan projek yang realistik
v  Mencadangkan bentuk persembahan
v  Memberi garis panduan
v  Memantau kemajuan pelaksanaan dari semasa ke semasa

CONTOH PROJEK
  • Projek Reka Bentuk Model Struktur Yang Kuat & Stabil
- menghasilkan satu model struktur yang kuat dan stabil dengan menggunakan penyedut minuman dan pita selofan.

No comments:

Post a Comment

^_^