TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (PROJEK SAINS)
DEFINISI
PROJEK
v Projek
adalah satu kaedah yang mana pelajar menjalankan sesuatu eksperimen atau
aktiviti didalam situasi yang sebenar dan menghasilkan sesuatu (Ee. A.M. 1997)
v Ia
merupakan sesuatu aktiviti dijalankan oleh pelajar di dalam atau di luar bilik
darjah dan mereka belajar melalui proses menghasilkan sesuatu.
v Kerja
projek menggalakkan pembangunan kemahiran menyelesaikan masalah,
kemahiran pengurusan masa, dan pembelajaran bebas.
v Dilakukan
oleh seorang sahaja atau kumpulan kecil(2/3 orang) dengan bimbingan minimum
guru.
v Tugasan
yang menuju ke suatu tujuan tertentu
v Dijalankan
mengikut keperluan tajuk yang diajar
v Diadakan
mengikut minat murid
v Penyiasatan
yang teratur
PROJEK SAINS
Ø Projek
sains adalah satu pembelajaran berdikari yang memberi penemuan baharu mengenai
benda, peristiwa, proses atau fenomena.
Ø Untuk membuat projek sains, pelajar akan melakukan
percubaan, mengambil nota, membuat perbandingan, membuat penyelidikan dan
membuat kesimpulan mengenai apa yang mereka pelajari.
Ø Apabila projek yang dilaksanakan selesai, laporan
dibuat dan dikongsi bersama rakan-rakan lain.
TUJUAN PROJEK SAINS
ü Menyediakan
penyelesaian masalah.
ü Dapat
memberi jawapan kepada perasaan ingin tahu murid.
ü Memberi
peluang kepada murid untuk menunjukkan kreativiti dalam melaksanakan aktiviti.
ü Menggalakkan
semangat kumpulan dan kolaborasi sesama ahli.
ü Meningkatkan
komunikasi murid secara lisan atau tulisan.
ü Membantu
murid mengembangkan kemahiran proses sains dan kemahiran berfikir.
PERKARA YANG PERLU DIPERTIMBANGKAN
SEMASA MELAKUKAN PROJEK SAINS
- UMUR MURID
Sebelum menjalankan projek Sains, guru
perlulah menpertimbangkan umur murid-muridnya.
Sebagai contoh, umur murid yang sesuai
melakukan projek Sains adalah ketika mereka darjah 4 hingga darjah 6.
- TAHAP KEBOLEHAN MURID
Guru juga haruslah mengambil kira tahap
kemampuan atau kebolehan murid - muridnya sebelum menjalankan aktiviti projek
Sains.
Guru harus tahu adakah muridnya mampu
melakukan aktiviti secara berdikari atau mereka masih perlukan bimbingan guru.
- KERJA SECARA INDIVIDU
ATAU BERKUMPULAN
Sesuatu projek Sains itu boleh dijalankan
secara individu, berpasangan atau berkumpulan. (bergantung pada jenis soalan
tugasan projek Sains)
- SAIZ KUMPULAN
Jika projek Sains itu dijalankan secara
kumpulan, guru perlu tahu berapakah bilangan ahli kumpulan yang ideal.
Jika projek Sains itu difikirkan sukar untuk
dilaksanakan, guru boleh menetapkan bilangan ahli kumpulan yang ramai.
Tetapi, jika tugasan projek Sains itu mudah
dilaksanakan, guru boleh memaksimumkan bilangan ahli kumpulan.
Ini amat penting untuk mengelakkan dari
berlakunya “ahli yang menumpang” iaitu ahli kumpulan yang tidak melakukan
apa-apa tugasan.
- KEMUDAHAN
Guru harus memastikan kemudahan bahan rujukan
mencukupi untuk memudahkan tugasan projek Sains ini kepada murid-muridnya.
Guru juga perlu memastikan keperluan yang
dikehendaki mencukupi seperti alatan eksperimen, buku rujukan, kewangan,
komputer dan bahan-bahan lain untuk memastikan tugasan projek Sains dapat
dijalankan dengan lancar.
- TEMPOH MASA
Guru harus menetapkan tempoh masa sesuatu
projek Sains itu supaya murid boleh menyiapkannya pada masa yang telah
ditetapkan.
- BENTUK LAPORAN
Akhir sekali, guru juga boleh memilih sama
ada ingin meminta murid mempersembahkan hasil projek Sains mereka secara lisan
atau bertulis.
PROSES PROJEK SAINS
BELAJAR
KEMAHIRAN TERTENTU
- Sebelum
memulakan projek sains, guru perlu mengajar mereka beberapa kemahiran tertentu
termasuklah:-
a) Kemahiran
memfokus
b) Kemahiran
mengumpul maklumat
c) Kemahiran
analisis
d) Kemahiran
menilai
MEMILIH
TAJUK
- Guru
perlu membimbing murid menjana sebanyak mungkin idea untuk memilih tajuk.
- Tajuk
yang dipilih perlulah :-
a) Idea yang menarik perhatian ahli kumpulan
b) Boleh disiapkan dalam jangka masa yang
ditetapkan.
a) Dapat
mencabar minda tetapi tidak terlalu susah.
MEMBUAT
KAJIAN MELUAS
- Murid
perlu membuat kajian meluas terhadap idea yang dipilih.
- Membuat
kajian dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber (buku, jurnal,
ensiklopedia dan internet)
- Membuat
nota dan mengumpul gambar dan gambarajah.
MERANCANG
DAN MENJALANKAN PROJEK
- Tentukan
objektif pembelajaran
- Rancang
dan menyusun projek, menentukan data yang dikumpul dan alatan yang ingin
digunakan
- Menjalankan
projek
- Mengumpul
data yang relevan untuk mencapai objektif projek
ANALISIS
DAN MEMBINCANGKAN KEPUTUSAN
- Setelah
projek selesai dan data telah dikumpul, murid perlu:-
a) Menjadualkan
keputusan
b) Interpretasi
hasil keputusan untuk menjawab soalan
c) Menyemak
secara rawak / kesalahan sistematik
d) Menyemak
balik hasil yang mungkin tidak sah
e) Membuat
kesimpulan dan cadangan lain.
MENULIS
LAPORAN PROJEK
- Laporan
rojek perlu mempunyai item-item berikut:-
a) Tajuk
b) Objektif
projek
c) Sumber
d) Penerangan
tentang kaedah yang digunakan
e) Hasil
keputusan projek
f) Perbincangan
hasil keputusan
g) Kesimpulan
dan cadangan
h) Rujukan
dan bibliografi
i) Lampiran
j) Penghargaan
PEMBENTANGAN
LISAN DAN PAMERAN
- Jika
pembentangan lisan diperlukan, guru boleh menetapkan masa dan tempat untuk
murid membuat pembentangan.
- Setiap
kumpulan diberi beberapa minit untuk mempersembahkan projek mereka menggunakan
pendekatan meltimedia.
TUGAS GURU
v Menyediakan
pilihan projek yang realistik
v Mencadangkan
bentuk persembahan
v Memberi
garis panduan
v Memantau
kemajuan pelaksanaan dari semasa ke semasa
CONTOH PROJEK
- Projek
Reka Bentuk Model Struktur Yang Kuat & Stabil
-
menghasilkan satu model struktur yang kuat dan stabil dengan menggunakan
penyedut minuman dan pita selofan.
No comments:
Post a Comment
^_^