TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (“EXPLORATION”)
DEFINISI
Disebut juga penjelajahan atau pencarian
Mencari atau melakukan perjalanan dengan
tujuan menemukan sesuatu ataupun mendapatkan informasi
Proses belajar dari tidak tahu menjadi tahu
Konsep ini mengingatkan pada pernyataan Lao
Tsu, seorang filosof China yang menyatakan
“I hear and I forget. I see and I
remember. I do and I understand.”
TUJUAN
Membantu pemahaman murid tentang konsep sains
dan perkaitannya dengan kehidupan seharian
Membantu menimbulkan minat kepada murid untuk
mengenal dan mempelajari benda-benda serta kejadian yang berlaku di
persekitarannya
Membantu murid agar mampu menerapkan pelbagai
konsep sains untuk menjelaskan gejala alam dan menyelesaikan masalah yang
berlaku
Membantu murid untuk mengenal dan memupuk
rasa cinta akan alam sekitar dan menyedari keagungan Tuhan yang Maha Esa
Meningkatkan pembelajaran murid melalui
penemuan kendiri
Meningkatkan rasa ingin tahu murid, keinginan
untuk mencuba dan kebebasan melakukan eksplorasi
KEPENTINGAN
v Pembelajaran
lebih bermakna kepada murid sebab murid dapat mengeksplorasi sendiri
v Pemahaman
murid dapat ditingkatkan dan murid lebih mengingati pembelajaran yang
dipelajari
v Guru
lebih memahami dunia murid
v Dapat
memotivasikan murid untuk terus belajar dan meneroka
v Menarik
minat murid untuk meneruskn pembelajaran
CIRI-CIRI
Ø Melibatkan
murid mencari informasi sendiri
Ø Menggunakan
pelbagai pendekatan, media dan sumber belajar
Ø Interaksi
berlaku antara guru dan murid
Ø Melibatkan
murid secara aktif
Ø Murid
diberikan peluang untuk melakukan percubaan di makmal, lapangan
PERANAN
GURU
ü Menyediakan
alatan
ü Memberi
masa yang cukup untuk murid melakukan aktiviti
ü Bertanya
kembali tentang kegunaan alat selepas selesai aktiviti
ü Menggalakkan
murid melakukan sendiri menggunakan alatan supaya murid lebih faham kegunaannya
PERANAN
MURID
- Membentuk kelompok kecil dan bertukar
pendapat untuk mendapatkan informasi
- Mengamati objek yang terdapat di makmal
- Mengumpul dan mengolah data
- Mengembangkan hasil yang diperolehi
- Mencari pengertian tentang sesuatu
- Mencari rumus sendiri
CONTOH
AKTIVITI
Ø Keapungan
Ø Eksperimen
di dalam makmal
Ø ‘animal
tracking’
Ø ‘creature
clinic’
Ø ‘prehistoric
zookeeper’
No comments:
Post a Comment
^_^