TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (“EXPLORATION”)
DEFINISI




“I hear and I forget. I see and I
remember. I do and I understand.”
TUJUAN






KEPENTINGAN
v Pembelajaran
lebih bermakna kepada murid sebab murid dapat mengeksplorasi sendiri
v Pemahaman
murid dapat ditingkatkan dan murid lebih mengingati pembelajaran yang
dipelajari
v Guru
lebih memahami dunia murid
v Dapat
memotivasikan murid untuk terus belajar dan meneroka
v Menarik
minat murid untuk meneruskn pembelajaran
CIRI-CIRI
Ø Melibatkan
murid mencari informasi sendiri
Ø Menggunakan
pelbagai pendekatan, media dan sumber belajar
Ø Interaksi
berlaku antara guru dan murid
Ø Melibatkan
murid secara aktif
Ø Murid
diberikan peluang untuk melakukan percubaan di makmal, lapangan
PERANAN
GURU
ü Menyediakan
alatan
ü Memberi
masa yang cukup untuk murid melakukan aktiviti
ü Bertanya
kembali tentang kegunaan alat selepas selesai aktiviti
ü Menggalakkan
murid melakukan sendiri menggunakan alatan supaya murid lebih faham kegunaannya
PERANAN
MURID
- Membentuk kelompok kecil dan bertukar
pendapat untuk mendapatkan informasi
- Mengamati objek yang terdapat di makmal
- Mengumpul dan mengolah data
- Mengembangkan hasil yang diperolehi
- Mencari pengertian tentang sesuatu
- Mencari rumus sendiri
CONTOH
AKTIVITI
Ø Keapungan
Ø Eksperimen
di dalam makmal
Ø ‘animal
tracking’
Ø ‘creature
clinic’
Ø ‘prehistoric
zookeeper’
No comments:
Post a Comment
^_^