TAJUK:
STRATEGI MENGAJAR SAINS (EKSPERIMEN)
DEFINISI
v Eksperimen adalah kaedah yang mengkaji hubungan di antara
pembolehubah,atau untuk menguji hipotesis.
v Eksperimen boleh digunakan untuk membantu menyelesaikan
masalah yang praktikal dan menyokong atau menolak andaian sesuatu teori.
v Eksperimen
adalah satu kaedah yang lazim dijalankan dalam pelajaran sains. Murid menguji
hipotesis secara penyiasatan untuk menemui konsep atau idea sains yang
tertentu.
v Eksperimen
menggunakan kaedah saintifik. Proses ini juga melibatkan kemahiran
berfikir, kemahiran proses dan kemahiran manipulatif.
Merancang
dan melaksanakan eksperimen
1.PERANCANGAN
·
Perancangan
sesuatu eksperimen bermula dengan mengenal pasti apakah tujuan atau objektif
eksperimen.
·
Setelah menentukan tujuan atau objektif
eksperimen, langkah-langkah perancangan berikutnya ialah:
(a)pemilihan aktiviti-aktiviti yang sesuai
Ø Lazimnya aktiviti eksperimen di sekolah telahpun
dikenal pasti dan terkandung di dalam buku teks dan bertujuan meneguhkan
konsep atau prinsip tertentu yang dipelajari di dalam bilik darjah.
(b)persediaan awal bahan/alat/radas
Ø Bahan, radas dan alat mestilah dipastikan mencukupi
untuk sesuatu kelas.
Ø Pertimbangan penting ialah berapa set bahan/alat
yang diperlukan, iaitu bergantung pada strategi pengajaran,
sama ada eksperimen berkenaan dilakukan secara berseorangan atau
dalam kumpulan kecil.
Ø Dalam Biologi, terutamanya, perancangan
awal sangat mustahak kerana sering kali bahan-bahan yang
diperlukan terpaksa disediakan beberapa hari atau beberapa minggu lebih awal,
misalnya mendapatkan anak benih jagung, lipas dan tumbuh-tumbuhan yang khusus
2.PERSEDIAAN
(a)Peranan Pembantu Makmal
Ø Pembantu Makmal tidak dipertanggungjawab secara
langsung terhadap proses pengajaran dan pembelajaran di dalam makmal.
Ø Pembantu Makmal hanya membantu guru dalam persediaan
bahan atau radas yang diperlukan dan pembersihan,
termasuk pembersihan peralatan dan makmal.
Ø Untuk mengelak sebarang salah sangka, arahan
dan pesanan kepada Pembantu Makmal mestilah dilakukan secara
bertulis menggunakan borang pesanan yang khusus.
(b)Guru mencuba dahulu eksperimen
Ø Sebelum sesuatu eksperimen dijalankan oleh pelajar,
guru mestilah terlebih dahulu mencuba sendiri eksperimen berkenaan.
Ø Langkah ini penting kerana guru akan mendapat banyak
maklumat yang dapat membantunya mengendalikan eksperimen secara berkesan.
Ø Melalui percubaan ini, guru dapat mengenal pasti:
i.
Kelemahan
eksperimen
ii.
Masa
yang dihadkan
iii.
Bahaya
yang mungkin berlaku
iv.
Kesesuaian eksperimen,
bahan serta radas.
v.
Guru
dapat mengubahsuaikan eksperimen, jika perlu
vi.
Aspek
keselamatan
vii.
Ketepatan
hasil
Ø Sebelum mencuba eksperimen berkenaan, guru perlulah
membuat anggaran tentang:
i.
Masa
yang diperlukan untuk menyelesaikan eksperimen
ii.
Masa
sebenar yang guru ambil untuk menyelesaikan amali
iii.
Masa
yang diperlukan oleh pelajar
Ø Semasa guru melakukan eksperimen itu, tentukan :
i.
Bagaimana
guru akan memperkenalkan eksperimen
ii.
Idea,
konsep atau kemahiran utama yang akan dipelajari oleh pelajar
iii.
Mengapa
eksperimen itu dilakukan, iaitu objektif-objektif penting yang akan dicapai
iv.
Strategi pengajaran supaya pelajar memahami tujuan
eksperimen dan bermotivasi melakukan eksperimen
v.
Perkara-perkara
yang mungkin menjadi kesukaran kepada pelajar
vi.
Perkara-perkara
penting yang perlu diberi perhatian oleh pelajar, misalnya teknik-teknik khas
dan aspek-aspek keselamatan
vii.
Bagaimana
keputusan eksperimen dikumpul dan dibincangkan
3. KOMPONEN-KOMPONEN PENGAJARAN
(a)Pengenalan kepada eksperimen
Ø Ini merupakan peringkat permulaan eksperimen, iaitu
anda memperkenalkan konsep atau prinsip yang terlibat. Di peringkat
ini juga guru memberi penerangan dan arahan yang berkaitan dengan
eksperimen yang akan dilakukan oleh pelajar.
Ø Tujuan memperkenalkan eksperimen ialah
¢ Meletakkan pemikiran pelajar dalam konteks,
iaitu memberi maklumat latar belakang dan rasional
eksperimen, hubungkait eksperimen dengan kehidupan harian serta
membangkitkan minat pelajar terhadap eksperimen.
¢ Memberi arahan tentang pelaksanaan eksperimen
seperti prosedur, pemasangan radas, teknik-teknik khas,
aspek keselamatan, had masa, cara merekod data, pembahagian kumpulan,
penyediaan laporan dan pembersihan.
(b) Pengesanan amali
Ø Semasa pelajar menjalankan eksperimen,guru perlu
memantau dan mengesan perjalanan eksperimen supaya dikendalikan dengan cara
yang baik dan selamat.
Ø Peranan guru semasa ini termasuklah melayani soalan
pelajar, merangsang pemikiran pelajar tentang aktiviti yang dijalankan,
memastikan pelajar patuh kepada arahan keselamatan dan berwaspada tentang
masalah yang mungkin timbul.
Ø Jangan tinggalkan makmal semasa eksperimen
Ø Jika benar- benar perlu meninggalkan makmal,
pastikan ada guru lain ataupun pembantu makmal mengambil alih tugas guru untuk
sementara waktu
(c)Penterjemahan data atau pemerhatian dan
perbincangan
Ø Setelah pelajar selesai melakukan eksperimen, data
atau pemerhatian eksperimen dianalisis dan dibincangkan.
Ø Jangan tangguhkan perbincangan ke waktu atau hari
yang lain.
Ø Perbincangan haruslah berdasarkan data yang diperolehi
dan mestilah mengambil kira data daripada semua kumpulan.
Ø Selain data kajian, perbincangan juga meliputi
ketepatan data, punca-punca kesalahan, serta cara data disusun
dan diolah.
Ø Seterusnya, guru perlu membimbing pelajar membuat
generalisasi atau kesimpulan amali berkenaan.
Ø Lazimnya pada peringkat ini pelajar-pelajar
dikemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan eksperimen atau konsep yang
dikaji.
(d)Aktiviti lanjutan
Ø Setelah mendapatkan generalisasi atau kesimpulan
eksperimen, pelajar bolehlah diberikan kerja rumah atau latihan yang
bersesuaian yang boleh diselesaikan di dalam makmal, misalnya menulis laporan
eksperimen.
Ø Para pelajar boleh juga diminta memikir ataumengaitkan
hasil eksperimen dengan kehidupan seharian mereka
4. PEMBERSIHAN
·
Guru
mestilah memperuntukkan masa supaya pelajar dapat membersihkan meja serta
peralatan yang mereka gunakan.
·
Pastikan pembantu makmal dan pelajar tahu
tanggungjawab masing-masing.
·
Bahan
yang berbahaya atau bekas yang mengandungi bahan yang berbahaya seperti
bakteria atau kulat hendaklah dibersihkan oleh pembantu makmal.
·
Pelajar
perlu bertanggungjawab mengemas meja dan membersih peralatan yang mereka
gunakan serta mengembalikan bahan, radas atau spesimen ke tempat asalnya.
·
Kerjasama
ini sangat penting bagi menjamin kelicinan pengajaran di dalam makmal kerana kelas-kelas
lain pula akan menggunakan makmal berkenaan.
5. PERTIMBANGAN KHAS
·
Selain
pengetahuan tentang pengurusan dan pengendalian makmal sains,guru
juga perlu mempunyai pengetahuan tentang:
o
(a)Pertolongan
cemas
o
(b)Rancangan
untuk keadaan kecemasan di dalam
makmal.
·
Kedua-dua
aspek ini sangatlah penting bagi mengelak berlakunya sebarang kecelakaan
di dalam makmal.
·
Pengetahuan tentang pertolongan cemas dapat
membantu guru mengambil langkah awal memberi rawatan kecemasan sebelum
mendapatkan khidmat pakar
PROSES MENJALANKAN EKSPERIMEN
- MENGENAL
PASTI MASALAH
·
Sesuatu
fenomenon atau kejadian yang mencetuskan kehairanan sudah
tentulah menimbulkan persoalan seperti apa, mengapa
dan bagaimana. Jika kita ingin mencari jawapan kepada sesuatu
persoalan, langkah pertama adalah mengenal pasti persoalan atau masalah yang
hendak dikaji. Lazimnya, masalah yang hendak dikaji dinyatakan dalam bentuk
soalan yang dikenali sebagai pernyataan masalah
- MEMBUAT ANDAIAN (HIPOTESIS)
·
Langkah kedua adalah
mengemukakan beberapa andaian atau jawapan-jawapan awal yang
munasabah bagi menjawab soalan yang berkaitan. Andaian-andaian ini
dinamakan hipotesis. Membuat hipotesis merupakan salah satu komponen
kemahiran berfikir secara kritis
- MERANCANG
EKSPERIMEN:
·
mengawal pemboleh ubah.
·
menentukan peralatan dan bahan yang diperlukan
·
menentukan langkah menjalankan eksperimen
·
kaedah mengumpulkan data dan
menganalisis data
- MELAKUKAN EKSPERIMEN
·
Setelah dikenal pasti hipotesis, langkah selanjutnya
adalah menjalankan kajian bagi mendapatkan maklumat dan data untuk menyokong
atau menolak hipotesis yang dibuat itu.
- MENGUMPUL DATA
·
Tujuan
mengumpul data adalah bagi menyokong atau menolak sesuatu
hipotesis yang dibuat.
·
Terdapat
pelbagai cara dan alat yang digunakan
untuk mengumpul data, bergantung pada bidang kajian
dan bentuk hipotesis. Di sekolah, lazimnya kaedah pemerhatian melalui
eksperimen digunakan untuk mendapatkan maklumat dan data yang diingini.
- MEREKOD DATA
·
Data
yang diperolehi melalui pemerhatian atau eksperimen perlulah direkod dalam
bentuk tertentu supaya mudah difahami dan diolah.
·
Lazimnya,
data daripada eksperimen direkodkan dalam bentuk jadual.
- MENGANALISIS DAN MENTAFSIR DATA
·
Data
yang diperolehi perlulah diolah supaya mudah ditafsir. Sering kali
kaedah statistik digunakan dalam pengolahan data.
·
Contohnya, dalam bentuk
purata, peratus dan graf.
·
Analisis dan
pengolahan data di peringkat yang lebih tinggi menggunakan kaedah statistik
yang lebih kompleks
- MEMBUAT KESIMPULAN
·
Berdasarkan
perbincangan, kesimpulan dibuat sama ada menerima atau menolak andaian
(hipotesis) yang dibuat sebelum eksperimen atau kajian dijalankan.
KEBAIKAN EKSPERIMEN
·
Membolehkan penyelidik mengesan kesan dan
musabab
·
Penyelidik boleh mengawal persekitaran,
pemboleh ubah, dan subjek.
·
Kos yang digunakan kemungkinan lebih rendah
kecuali dalam lapangan yang luas.
·
Subjek boleh diuji lagi dalam kajian susulan
atau kajian yang serupa
KEKURANGAN EKSPERIMEN
·
Kemungkinan kajian yang dilakukan tidak
tulen.
·
Boleh berlaku ralat atau tidak jujur di pihak
murid.
No comments:
Post a Comment
^_^